Пожежна безпека в закладі освіти: з чого почати
Заходи, направлені на здійснення пожежної безпеки, є організаційним продовженням забезпечення заходів у сфері цивільного захисту школи.
За великої кількості норм, правил, а також їх невпорядкованості і деколи відсутності, керівник закладу освіти має ухвалити правильне адміністративне рішення.
Пожежна безпека за Правилами
Перший крок у забезпеченні пожежної безпеки школи ліпше зробити на виконання:
- п. 2 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні (затв. наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417)
- п. 1 розділу ІІ Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України (затв. наказом МОН України від 15.08.2016 № 974).
Що зробити насамперед? Призначити осіб, відповідальних за:
- пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування
- утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту.
Жоден куточок, жодна ділянка електромережі, жоден конструктивний елемент будівлі, жоден прилад і механізм не мають залишитися поза увагою. Здається, це зробити легко, але на практиці виявляється не так. Розпорядчий документ про призначення відповідальних осіб є досить змістовним, а його підготовка — кропітка робота. Особа, яка готує цей документ на підпис керівникові, може скласти його лише у тісній взаємодії з кадровою службою.
Як діє «спрощений» наказ про пожежну безпеку
У контексті статті 2 Кодексу цивільного захисту України щодо терміна «пожежна безпека» це звучить як призначення відповідального за відсутність неприпустимого ризику виникнення та розвитку пожеж і пов’язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.
Але на практиці деякі керівники шкіл цей перший крок банально спрощують. Вони видають розпорядчий документ на призначення відповідальних осіб, які мають «спостерігати» за станом:
- електромереж
- повітропроводів
- каналізацій
- водопроводів
- теплових мереж
- станом будівель тощо.
При цьому обов’язки покладають на різноманітних осіб. Натомість відповідальним за увесь стан пожежної безпеки в школі — тобто за діяльність та бездіяльність усіх «спостерігачів» — призначають інженера з охорони праці чи завгоспа. І виходить, що суть заходів протипожежної безпеки перекручена до навпаки, бо ж:
а) у цілому за стан пожежної безпеки школи чи дошкільного закладу відповідає директор закладу освіти
б) призначення іншої особи, відповідальної за всіх і за все, не має ніякого правового обґрунтування.
Такі рішення, звісно, влаштовують прихильників правил делегування повноважень, але не прихильників самої пожежної безпеки.
Правила пожежної безпеки для закладів освіти