Як не дивно, вчитель певною мірою є складовою дизайну сучасної школи. Бо універсальний дизайн у сфері освіти — це не лише пристосована будівля навчального закладу
Універсальний дизайн та особливі освітні потреби
Інтеграція принципів універсального дизайну, розумного пристосування та допоміжних технологій у навчальний процес сприятиме підвищенню ефективності навчання дітей з різними типами особливих потреб.
Як підготуватися до уроку за допомогою нейромереж
Як універсальний дизайн допомагає учневі
Нозологія | | Як надати підтримку учневі |
Порушення зору | | – ручки чи олівці темних кольорів – зошити з товстими лініями – лампу при читанні – головні убори (щоб зменшити сонячні відблиски) – завдання та роздаткові матеріали, надруковані великим шрифтом – програмне забезпечення для безпечного читання на екрані - відводьте на зорові види роботи не більше 15 хв. поспіль
- озвучуйте кожне завдання чітко і зрозуміло
- садіть таких учнів за партами, що:
– максимально близькі до місця виконання завдання – віддалені від сонячних відблисків з вікон - уникайте використання обладнання з відблисками:
– лаковані парти – глянцеві дошки для маркерів |
Порушення слуху | | – голосно – чітко – низьким голосом – рівно – повільно - не робіть раптових переходів від одного матеріалу до іншого, застосовуйте перехідні фрази
- розміщуйте парти так, щоб бачити усіх учнів
- садіть успішних учнів за одну парту з дитиною, що має вади слуху
- говоріть лише стоячи обличчям до школярів
- повторюйте основну інформацію кілька разів, перефразовуйте
- дозволяйте дітям використовувати диктофони
|
Дитячий церебральний параліч | | - підготуйте усіх учнів класу до навчання поруч із дитиною з ДЦП:
– поясніть особливості захворювання – інтереси дитини – потреби - попросіть учнів допомагати дитині у разі необхідності
- організуйте безбар’єрне середовище у класі для мобільності учнів, що пересуваються на інвалідних кріслах:
– розмістіть парти відповідним чином – переконайтеся у тому, що поверхня підлоги не має жодних нерівностей чи підвищень – посадіть учня з ДЦП поблизу до виходу - приділяйте час розвитку вербальних комунікацій, рольовим іграм
- повторюйте зміст завдань кілька разів, наголошуючи на ключових моментах
- забезпечте наявність допоміжних пристосувань для виконання завдань дітьми з обмеженою мобільністю:
– планшета – магнітної дошки – ноутбука - проводьте вправи для учнів:
– на розвиток сенсорики – для знаття втоми очей - дозволяйте дитині з ДЦП виконувати фізичні вправи під час уроку (стретчинг) у разі необхідності
|
Епілепсія | | - проконсультуйтеся з батьками дитини щодо її особливостей
- підготуйте однокласників до навчання поруч із дитиною, що страждає на епілепсію
- поясніть учням правила надання першої допомоги у разі епілептичного нападу
- визначте час, необхідний учню для того, щоб він прийшов у норму після нападу
- врахуйте цей час при плануванні навантаження
- адаптуйте:
– навчальний план – методи подачі нового матеріалу - повідомляйте батьків дитини про будь-які зміни
|
Аутизм | | - обговоріть особливості роботи з дитиною з її батьками
- надавайте достатній час учневі з аутизмом для відповіді на поставлені запитання
- розмовляйте максимально чітко і зрозуміло, робіть логічні паузи між словами та реченнями
- доносьте інформацію кількома способами:
– вербально – візуально – мовою жестів - структуруйте завдання з урахуванням рівня розвитку дитини
- розділяйте складні завдання на кілька етапів
- стимулюйте прояви незалежності учнем
- давайте чіткі та деталізовані інструкції
- безапеляційно дотримуйтеся усіх правил та традицій, які запроваджені у школі та класі
|