Задля демократизації освіти дітей із затримкою психічного розвитку уряд доповнив пунктом 3 свою постанову «Про встановлення строку навчання у загальноосвітніх навчальних закладах для дітей з особливими освітніми потребами» від 23.04.2003 № 585.
Тому, починаючи 2017/2018 навчальним роком, необхідно припинити набір дітей із ЗПР до підготовчих та перших класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів).
Натомість органи місцевого самоврядування мають п’ять років, аби вирішити, як реорганізувати ці освітні спецзаклади.
Як здобуватимуть освіту діти із затримкою психічного розвитку
Виявляючи ЗПР під час вступу дитини до школи, виокремлюють такі ознаки, як:
- недостатній обсяг знань
- обмежені уявлення про світ
- незріле мислення
- низька навчальна мотивація, перевага ігрових інтересів
- швидка стомлюваність через розумову діяльність.
Тому МОН у своєму листі від 10.01.2017 № 1/9-2 зауважує, що ЗПР у дитини не варто вважати сталою, остаточною. Адже за належної якісної корекційної роботи практичного психолога школи у співпраці з учителем-логопедом діти мають шанс успішно опановувати Держстандарт базової і повної середньої освіти.
Приймаючи рішення, урядовці прагнули також дотримати права дітей жити й виховуватися у сім’ї.
Отож діти із ЗПР можуть здобувати освіту у спеціальних та інклюзивних класах ЗНЗ.
Зауважте!
У Постанові № 585 замінено терміни:
«діти, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку»
↓
«діти з особливими освітніми потребами»
«розумово відсталі діти»
↓
«діти з порушеннями розумового розвитку»
Спеціальні класи
Дітей із ЗПР приймають до спеціальних класів ЗНЗ, ураховуючи Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах, затвержене наказом МОН України від 09.12.2010 № 1224.
У спецкласах:
- дотримують:
– меншої нормативної наповнюваності (до 12 учнів)
– однорідності складу учнів
- керуються:
– спеціальними навчальними планами
– адаптованими підручниками.
З огляду на особливі умови до послуг асистента вчителя у таких спецкласах не вдаються.
Інклюзивні класи
Дітей із ЗПР, батьки яких звернулися до ПМПК та отримали позитивний висновок, прийматимуть до інклюзивних класів ЗНЗ, забезпечуючи відповідний супровід.
Порядок організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах визначено постановою Кабінету Міністрів України від 15.08.2011 № 872.
Коли зникнуть спеціальні школи (школи-інтернати)
Рекомендація Кабінету Мінстрів України стосується лише шкіл-інтернатів, призначених для дітей із ЗПР.
Всі інші види спецшкіл — для дітей глухих, зі зниженим слухом, сліпих, зі зниженим зором, з порушеннями опорно-рухового апарату, з тяжкими порушеннями мовлення, з порушеннями розумового розвитку — функціонуватимуть.