Задля демократизації освіти дітей із затримкою психічного розвитку уряд доповнив пунктом 3 свою постанову «Про встановлення строку навчання у загальноосвітніх навчальних закладах для дітей з особливими освітніми потребами» від 23.04.2003 № 585.
Тому, починаючи 2017/2018 навчальним роком, необхідно припинити набір дітей із ЗПР до підготовчих та перших класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів).
Натомість органи місцевого самоврядування мають п’ять років, аби вирішити, як реорганізувати ці освітні спецзаклади.
▶ ВЕБІНАР: інструктажі з учнями та працівниками школи
Як здобуватимуть освіту діти із затримкою психічного розвитку
Виявляючи ЗПР під час вступу дитини до школи, виокремлюють такі ознаки, як:
- недостатній обсяг знань
- обмежені уявлення про світ
- незріле мислення
- низька навчальна мотивація, перевага ігрових інтересів
- швидка стомлюваність через розумову діяльність.
Тому МОН у своєму листі від 10.01.2017 № 1/9-2 зауважує, що ЗПР у дитини не варто вважати сталою, остаточною. Адже за належної якісної корекційної роботи практичного психолога школи у співпраці з учителем-логопедом діти мають шанс успішно опановувати Держстандарт базової і повної середньої освіти.
Приймаючи рішення, урядовці прагнули також дотримати права дітей жити й виховуватися у сім’ї.
Отож діти із ЗПР можуть здобувати освіту у спеціальних та інклюзивних класах ЗНЗ.
Зауважте!
У Постанові № 585 замінено терміни:
«діти, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку»
↓
«діти з особливими освітніми потребами»
«розумово відсталі діти»
↓
«діти з порушеннями розумового розвитку»
НАКАЗИ: як реєструвати та зберігати🖨 Спеціальні класи
Дітей із ЗПР приймають до спеціальних класів ЗНЗ, ураховуючи Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах, затвержене наказом МОН України від 09.12.2010 № 1224.
У спецкласах:
- дотримують:
– меншої нормативної наповнюваності (до 12 учнів)
– однорідності складу учнів
- керуються:
– спеціальними навчальними планами
– адаптованими підручниками.
З огляду на особливі умови до послуг асистента вчителя у таких спецкласах не вдаються.
Інклюзивні класи
Дітей із ЗПР, батьки яких звернулися до ПМПК та отримали позитивний висновок, прийматимуть до інклюзивних класів ЗНЗ, забезпечуючи відповідний супровід.
Порядок організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах визначено постановою Кабінету Міністрів України від 15.08.2011 № 872.
Коли зникнуть спеціальні школи (школи-інтернати)
Рекомендація Кабінету Мінстрів України стосується лише шкіл-інтернатів, призначених для дітей із ЗПР.
Всі інші види спецшкіл — для дітей глухих, зі зниженим слухом, сліпих, зі зниженим зором, з порушеннями опорно-рухового апарату, з тяжкими порушеннями мовлення, з порушеннями розумового розвитку — функціонуватимуть.


