Лист від 14.06.2017 № 1/9-325 відмінено.
Натомість у новому навчальному році застосовні рекомендації, наведені в додатку до листа МОН України «Про навчальні плани та організацію навчально-реабілітаційного процесу для учнів з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів y 2017/2018 навчальному році» від 12.07.2017 № 1/9-385.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Організація навчально-виховного процесу
Основні підходи до організації навчально-виховного процесу окреслені в листі від 07.06.2017 № 1/9-315, у якому визначено:
Ці ж підходи чинні для:
- спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами
- навчально-реабілітаційних центрів для дітей з особливим освітніми потребами, зумовленими складними порушеннями розвитку.
Робочі навчальні плани на 2017/2018 навчальний рік
Для організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у ЗНЗ застосовні Типові навчальні плани спеціальних ЗНЗ:
| |
| |
| |
|
Перерозподіл інваріантної частини
Перерозподіляти у робочих навчальних планах дозволено до 15% навчального часу інваріантної частини Типових навчальних планів.
Перерозподіл погоджують із:
- місцевим органом управління освітою — якщо це всередині освітньої галузі
- МОН — якщо це відбувається між галузями.
Як скласти
Переліки навчальної літератури
Освітній процес організовують у спеціальних навчальних закладах за переліками:
- навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих МОН
- програм та навчальної літератури, рекомендованих МОН до використання ЗНЗ у 2017/2018 навчальному році, — у спеціальних ЗНЗ, спецкласах для дітей зі зниженим слухом, глухих, зі зниженим зором, сліпих (із застосуванням тифлотехнічних засобів навчання та аудіосупроводу), для дітей із затримкою психічного розвитку, тяжкими порушеннями мовлення, опорно-рухового апарату.
Педагогічні працівники у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами:
- розподіляють самостійно програмний матеріал відповідно до годин, передбачених навчальними планами для учнів з особливими потребами (за нозологіями)
- ураховують індивідуальні особливості навчально-пізнавальної діяльності учнів
- створюють належні умови для засвоєння програмного матеріалу, пропонованого для учнів загальноосвітньої школи.
Зауважте!
Навчально-виховний процес для учнів з інтелектуальними порушеннями провадять відповідно до методичного листа від 13.08.2014 № 1/9-413.
Компетентності вчителя для реалізації інклюзивного навчання
Онлайн-курс для вчителів EdEra
Корекційно-розвиткова робота
Ефективності навчального процесу сприятиме корекційно-розвиткова складова інваріантної частини навчальних планів спеціальних навчальних закладів (спецкласів). Така діяльність спрямована на:
- розвиток слухового та зорового сприймання, мовлення
- корекцію пізнавальної діяльності
- усталення навичок просторового та соціально-побутового орієнтування
- формування компенсаційних способів діяльності
- удосконалення предметно-практичної діяльності (вміння застосовувати знання, уміння та навички)
- розвиток комунікативної діяльності і творчості
- фізичний розвиток.
Задля корекції первинних та вторинних відхилень, формування компенсаторних способів предметно-практичної діяльності в учнів з особливими освітніми потребами, створення передумов для засвоєння навчального матеріалу, у 2016 році розроблено програми з корекційної-розвиткової роботи для учнів з особливими потребами (за нозологіями). Усі матеріали розміщені на веб-сторінці МОН у рубриці «Дітям з особливими потребами».
Також у листі зауважено на питаннях:
- розподілу освітньої субвенції
- одержання документів про освіту
- робочого дня вчителя-дефектолога
- індивідуальної форми навчання
- підвищення кваліфікації.
Дзеркало інклюзивної освіти в Україні 2018
Стаття «Інклюзивне навчання» в ЗЗСО
Чи потрібен річний план роботи асистенту вчителя
Скільки платитимуть за роботу з дітьми з особливими освітніми потребами