Щоразу у травні-червні МОН України видає лист, яким:
- окреслює структуру нового навчального року
- роз’яснює особливості складання робочих навчальних планів.
У цьогорічному листі робочим навчальним планам присвятили більше уваги.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Рекомендації до складання робочих навчальних планів
Робочий навчальний план кожен загальноосвітній навчальний заклад до початку навчального року:
- розробляє самостійно, відштовхуючись від Типових навчальних планів
- подає на затвердження місцевому органу управління освітою.
На 2017/2018 навчальний рік робочі навчальні плани складають за типовими навчальними планами:
| |
| |
|
Робочий навчальний план школи на 2017/2018 навчальний рік:
- розпочинають пояснювальною запискою
- наповнюють таблицями розподілу навчального часу між навчальними предметами.
Зміст пояснювальної записки:
- тип навчального закладу
- кількість класів
- орієнтовна кількість учнів, які навчаються
- посилання на типові навчальні плани, за якими розроблено робочі, вказуючи на номери додатків
- особливості організації освітнього процесу.
Таблиці розподілу навчального часу
Такі таблиці складають окремо для шкіл:
- І ступеня — початкової
- ІІ ступеня — основної
- ІІІ ступеня — старшої.
Для ЗНЗ, які працюють у режимі повного дня, окремо складають таблиці розподілу навчального часу для додаткового опрацювання навчальних дисциплін у другій половині дня. При цьому дотримують норм ДСанПіН 5.5.2.008-01 щодо виконання домашніх завдань:
Клас | Час на день для додаткового опрацювання навчальних предметів у режимі школи повного дня |
1-й | домашні завдання не задають |
2-й | 45 хв. |
3-й | 1 год. 10 хв. |
4-й | 1 год. 30 хв. |
5-й | 2,5 год. |
6-й | |
7-й | 3 год. |
8-й | |
9-й | |
10-й | 4 год. |
11-й |
Документ за 5 хв.
Навчальні предмети у робочих навчальних планах
Типові навчальні плани містять інваріантну та варіативну складові.
Інваріантна складова
Вилучати предмети інваріантної складової з робочого навчального плану недопустимо.
За потреби можна розподіляти години навчальних предметів інваріантної складової, зменшуючи, але не більше ніж удвічі відносно показників Типових навчальних планів.
У старших класах спеціалізованих навчальних закладів з поглибленим вивченням окремих предметів, гімназій, ліцеїв, колегіумів кількість годин між навчальними предметами можна перерозподіляти до 15%.
На вивчення тем інваріантної складової вчитель самостійно може перерозподіляти «варіативні» години. Такий розподіл:
- фіксують у календарному плані
- погоджують із директором чи заступником.
Про проведені уроки занотовують у класному журналі.
Варіативна складова
Цю складову Типових навчальних планів використовують, щоби:
- збільшити час вивчення предметів:
– інваріантної складової
– світоглядного спрямування — етика, історія релігій та культур, риторика, логіка, рідний край, хореографія, креслення, основи споживчих знань, світ професій тощо
- провадити:
– факультативи, курси за вибором — з огляду на спеціалізацію закладу
– індивідуальні заняття та консультації.
Якщо години варіативної складової відводять на:
|
– Х — години, передбачені типовими планами на предмет – Y — години варіативної складової, додатково відведені на вивчення предмета | |
|
|
І інваріантна, і варіативна складові реалізовують задля повної загальної середньої освіти. Тому обидві складові обов’язково фінансують із бюджету.