Чи практичний психолог додає до ІПР план роботи з учнем з ООП?
Запитання
Чи має практичний психолог складати і додавати до індивідуальної програми розвитку власний план роботи з учнем з особливими освітніми потребами?
Відповідь
Практичний психолог долучається до процесу вивчення учня з особливими освітніми потребами.
Під час розроблення індивідуальної програми розвитку учня надає необхідну інформацію про:
- індивідуальні особливості
- можливості та потреби
- рівень сформованості пізнавальних процесів і дій.
Отож діагностична робота практичного психолога спрямована на вивчення таких показників:
- відповідність рівня розумового розвитку учня віковим нормам
- рівень розвитку когнітивної сфери
- особливості емоційно-вольової сфери
- індивідуально-типологічні особливості
- розумова працездатність і темп розумової діяльності.
Вивчаючи особливості психічного розвитку учня практичний психолог виявляє:
- чинники, що спричиняють труднощі пізнавальної діяльності учня, його спілкування та соціальної адаптації,
- резерви, на які можна спиратися під час корекційно-розвивальної роботи.
Завдання психолога під час розроблення ІПР — надати:
- узагальнену інформацію за результатами проведеного вивчення
- рекомендації щодо врахування індивідуальних особливостей учня в навчально-виховному процесі та взаємодії зі шкільним оточенням.
Роботу з учнем з ООП практичний психолог провадить у межах свого поточного планування. У перспективному плані на рік можна створити розділ «Робота з дітьми з особливими освітніми потребами» або ж зазначати в наявній циклограмі відповідні заходи.
Результати діяльності фіксують у робочій документації практичного психолога, визначеній наказом Міністерства освіти і науки України «Про планування діяльності та ведення документації соціальних педагогів, соціальних педагогів по роботі з дітьми-інвалідами системи Міністерства освіти і науки України» від 28.12.2006 № 864.
Результати індивідуального вивчення фіксують в індивідуальній картці психологічного супроводу дитини. Уводити додаткову документацію недоцільно й неправомірно.
З відповіді Інни ЛУЦЕНКО,
наукового співробітника лабораторії проблем інклюзивної освіти Інституту спеціальної педагогіки НАПН України
в журналі «Заступник директора школи»