Інклюзія поруч із домом: у містах України відкриють спеціальні класи для дітей з особливими потребами
Уже восени 2025 року в Бердичеві, Фастові та Стрию запрацюють спеціальні класи для дітей з особливими освітніми потребами. Вони функціонуватимуть на базі звичайних закладів загальної середньої освіти та стануть частиною Всеукраїнського інноваційного освітнього проєкту «Психолого-педагогічне забезпечення якісної освіти дітей з ООП».
ІПР дитини з особливими освітніми потребами — зразок
Проєкт реалізується за підтримки Міністерства освіти і науки України та благодійного фонду «Люмос Україна» і має на меті створення доступного, інклюзивного освітнього середовища у громадах, де кожна дитина зможе навчатися поруч із домом — у комфорті та безпеці.
Чотири ключові засади проєкту:
- інклюзивний підхід до організації навчального процесу;
- оновлений зміст освіти з урахуванням індивідуальних потреб дитини;
- фахова підготовка педагогів;
- дієва система корекційно-розвиткової підтримки.
2–4 квітня відбулися установчі зустрічі з батьками майбутніх учнів спеціальних класів, освітянами, адміністраціями шкіл та представниками інклюзивно-ресурсних центрів. Учасники обговорили потреби дітей з інтелектуальними, соціоадаптаційними труднощами та складними порушеннями розвитку, а також визначили основні напрями підготовки шкіл до відкриття нових класів.
Батьки наголосили на необхідності:
- створення безпечного, дружнього до дитини середовища;
- наявності кваліфікованих асистентів учителя та вихователя;
- адаптації навчальних програм;
- доступу до психологічної підтримки для дітей і сімей;
- організації груп продовженого дня та якісної підготовки до школи.
Усі побажання будуть враховані в процесі подальшого планування роботи спеціальних класів.
Ініціатива має стати прикладом для розширення по всій Україні. Такий підхід дозволяє дітям із ООП залишатися у своїх громадах, а родинам — самостійно обирати найкращу форму навчання відповідно до потреб дитини.
Спеціальні класи — лише один із варіантів інклюзивної освіти, але важливий крок до більш доступного та чутливого до потреб кожної дитини навчального середовища.
За матеріалами МОН