Чому реформа ліцеїв може зашкодити сільським школам: аналіз і пропозиції освітнього омбудсмена

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Освітній омбудсмен подала пропозиції до законопроєктів щодо реформування мережі ліцеїв

Недоліки в законопроєктах про мережі ліцеїв

report_11614439.gif   Зміни в освітньому законодавстві: квітень 2025
   Скачати  

             

Освітній омбудсмен Надія Лещик проаналізувала два законопроєкти, які стосуються вдосконалення механізмів формування мережі ліцеїв (реєстр. №13120 від 18.03.2025 та №13120-1 від 26.03.2025), та надала власні зауваження й пропозиції до запропонованих змін.

Про Держстандарт профільної середньої освіти

За її словами, реформа профільної освіти є вкрай необхідною для підвищення якості навчального процесу, зменшення навантаження на учнів і забезпечення рівного доступу до старшої школи незалежно від місця проживання дитини — у місті, селищі чи селі.

Омбудсменка наголосила, що до реформування мережі ліцеїв слід підходити системно і комплексно, з урахуванням впливу на інші рівні освіти, інфраструктуру, фінансування та управління.

Основні проблеми, виявлені під час аналізу законопроєктів:

  • Відсутність чітких критеріїв щодо кількості учнів у ліцеї.
  • Неопрацьований механізм прогнозування матеріально-технічного забезпечення та мережі ліцеїв.
  • Питання доступу до старшої школи: частина учнів 9-х класів не продовжує навчання.
  • Стислі строки для формування мережі ліцеїв до 1 вересня 2025 року.
  • Громадське обговорення щодо реорганізації шкіл у сільській місцевості має тривати рік, що може суперечити строкам реформ.
  • Неузгодженість повноважень громад і МОН у плануванні мережі закладів.
  • Співфінансування ліцеїв громадами потребує врегулювання.
  • Відсутність регулювання щодо кількості учнів у дистанційних класах.
  • Необхідність уточнення механізмів фінансування комунальних закладів освіти.
  • Дискусійність заборони початкової школи в ліцеях.


Пропозиції освітнього омбудсмена:

  • Уточнити у законопроєктах кількість груп або учнів, що можуть вивчати профільні предмети.
  • Переглянути державну політику щодо забезпечення шкільними автобусами, включно з планами закупівель на 2026–2027 роки.
  • Скасувати обмеження, згідно з якими шкільні автобуси можна закуповувати лише для закладів із укриттями.
  • Паралельно з реформою мережі ліцеїв розглядати доступ до профтехосвіти та передвищої освіти, їхню модернізацію та кадрове забезпечення.
  • Змінити строки подання та затвердження плану формування мережі комунальних ліцеїв.
  • Узгодити строки громадських обговорень із реальними потребами сільських громад.
  • Усунути ризики дискреційних рішень під час розробки планів формування мережі шкіл.
  • Дослідити досвід громад, які вже здійснюють співфінансування ліцеїв, і внести необхідні законодавчі зміни для регулювання цієї практики.

Надія Лещик закликає Верховну Раду та уряд розглядати реформу ліцеїв не окремо, а в контексті загальної трансформації системи середньої освіти, враховуючи потреби дітей, можливості громад і довгострокові цілі освітньої політики.

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Безпечні заклади освіти у період війни

Мета Концепції безпеки закладів освіти – створити рівні, належні та безпечні умови здобуття освіти, організувати безпечний освітній простір в умовах війни. Концепція залишається актуальною, тож пригадайте основі її положення.
5271

Атестація вчителів у 2025 році: що? де? коли?

Процедура атестації педагогічних працівників триває ледь не увесь навчальний рік. Нелегко всі процеси тримати в голові — що й коли підготувати, виконати… Тож зібрали тут основне
96894

Як організувати цивільний захист у школі

Об’єктами уражень ворога часто стає цивільне населення. Убезпечити дітей у закладах освіти – найважливіше завдання педагогів. Що повинен робити кожен учасник освітнього процесу, хто керує цивільним захистом у закладі освіти і як організувати цей процес – читаймо далі
102174

Літні канікули 2025: коли і як відпочиватимуть школярі

Освітній процес в українських закладах загальної середньої освіти завершується здебільшого влітку. Хто визначає тривалість навчального року та літніх канікул, коли літні канікули 2025 – з’ясуємо у статті
1235

Академічна недоброчесність у школі: приклади та відповідальність

У Законі про освіту є інструмент боротьби з порушенням академічної доброчесності — стаття 42. Які є види, випадки та відповідальність за порушення академічної доброчесності — читайте у матеріалі.
28094

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді