«Профільна» реформа: які предмети залишаються обов'язковими, а які можна обирати за бажанням

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Реформа старшої школи: розвінчуємо міфи про обов'язкові предмети у «Профільній»

Предмети для вивчення в старшій школі

Освітня субвенція — 2025   Зміни в освітньому законодавстві: лютий – 2025
   Скачати  

             

Як буде організовано навчання в оновленій старшій школі? Детальні роз’яснення опублікували на сайті МОН: які предмети залишатимуться обов'язковими, а які учні старших класів зможуть обирати на свій розсуд.

Посадова інструкція вчителя: оновлена

Одним з поширених міфів щодо реформи старшої школи є твердження, що в 10–12 класах не вивчатимуть природничі науки. Проте природничі дисципліни й далі будуть важливою частиною навчального процесу.

У 10–11 класах природничі предмети будуть обов'язковими для всіх учнів, що дозволить сформувати цілісне наукове розуміння світу та необхідні знання в галузі природничих наук для кожного учня.

У 12 класі природничі науки вивчатимуть ті учні, хто обере:

  • природничі профілі (на більш глибокому рівні);
  • природничі предмети та курси як вибіркові (для тих, хто цікавиться, але обрав інший профіль).

Незалежно від вибраного профілю, всі учні старших класів будуть зобов'язані вивчати:

  • українську мову та літературу;
  • історію та громадянську освіту;
  • математику;
  • іноземні мови;
  • захист України;
  • фізичну культуру.

Ці предмети є основою, необхідною для кожного громадянина, незалежно від майбутньої професії.

Реформа старшої школи спрямована на вирішення проблем поточної системи освіти, зокрема перевантаження учнів та недостатньої підготовки з профільних предметів.

Наразі навчання в старшій школі має:

  • надмірне навантаження через високі вимоги до всіх предметів одночасно;
  • формальне вивчення багатьох дисциплін;
  • недостатня підготовка з профільних предметів, необхідність додаткових занять з репетиторами;
  • обмежені можливості для індивідуалізації навчання.
Скористайтеся алгоритмом та інструментами моніторингу

Переваги реформи профільного навчання:

  • збалансоване навчальне навантаження;
  • можливість глибшого вивчення профільних предметів і курсів;
  • якісна підготовка до вступу до вищих навчальних закладів;
  • формування реальних компетентностей, а не поверхневого засвоєння матеріалу.

Ключовий принцип реформи — це підлаштування навчання під індивідуальні потреби учнів. Програма буде складатися з трьох частин:

🔹 Обов'язкові предмети — створюють базовий рівень для всіх учнів.

🔹 Профільні предмети — дозволяють поглиблене вивчення важливих для подальшого навчання та професії дисциплін.

🔹 Вибіркові курси — розширюють світогляд та знайомлять з різними галузями знань.

Такий підхід дозволяє уникнути ситуацій, коли учні змушені вивчати всі предмети однаково інтенсивно, не маючи можливості сфокусуватися на тих, які найбільше їх цікавлять

Міністерство освіти та науки наразі активно працює над підготовкою до впровадження реформи старшої школи, зокрема займається розробкою Типової освітньої програми, підготовкою пілотних проектів та створенням методичних матеріалів.

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Що таке педагогічна діагностика та які критерії оцінювання досягнень дітей важливі

Нетиповий погляд на діагностику знань дітей дошкільного віку. Міркування про те, які критерії оцінювання знань дітей важливі, як часто і навіщо оцінювати дітей у дошкільному закладі. Перегляньте унікальні відеозаписи, щоб поміркувати разом із колегами, надихнутися новими ідеями та не потонути в тотальному оцінюванні дітей.
33225

НМТ у 2025 році: правила, зміни, обов'язкові предмети

НМТ у 2025 році відбудеться з 14 травня по 25 липня – в Міносвіти повідомили, що випускники здаватимуть 4 предмети. Які саме і за яким алгоритмом, а також де підготуватися до НМТ - говоримо у статті
13647

Методрекомендації щодо внутрішньої системи забезпечення якості освіти в школі

Розроблені МОН спільно з ДСЯО методичні рекомендації з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах загальної середньої освіти продовжують бути актуальними
4497

Наступність між дошкільною та початковою освітою: очікування та реальність

У чому полягає наступність між дошкільною та початковою освітою та що означає поняття готовності дитини до школи? Розглянемо багатовимірність поняття наступності та характеристики дитини, що стосуються її дошкільної зрілості
106

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді