Співпраця з органами громадського самоврядування
Одним із головних напрямів діяльності в сучасній сфері освіти є організація безпечного освітнього середовища, адже це є запорукою спокою дітей і батьків. Раніше уряд ухвалив постанову щодо безпеки дітей у школах під час повномасштабної війни росії проти України. Її розробило МОН спільно з МВС і ДСНС. Наразі вже створено Службу освітньої безпеки — станом на листопад 2024 року в понад 1000 школах працюють інспектори цієї служби.
Школи можуть добровільно долучатися до цієї програми. Рішення приєднатися ухвалюють засновники шкіл, а їхній перелік погоджують МОН і МВС. У 2024/2025 навчальному році максимальна кількість шкіл, які можуть долучитися, — 2000, у 2025 —2026 — 3000. Приєднатися зможуть ті школи, у яких навчається понад 200 учнів в очній або змішаній формі.
Як зауважили в МОН, безпеку в школах забезпечуватимуть наступними способами:
- інспектори служби освітньої безпеки (один інспектор закріплений за однією школою);
- пропускний режим, щоб уберегти школярів від сторонніх людей чи від небезпечних предметів;
- безпека дорожнього руху, наприклад, освітлення пішохідних переходів навколо школи;
- облаштування шкіл відеоспостереженням, альтернативними джерелами електроенергії тощо;
- інші заходи, які посилять безпеку учнів: недопущення продажу алкоголю і тютюну неповнолітнім на прилеглій до школи території, посилення пожежної безпеки, облаштування укриттів тощо.
- Навчання й перевірка знань з охорони праці та безпеки життєдіяльності: як організувати та провести
- Програма навчання з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності в закладі освіти
- Як скласти положення про службу охорони праці та безпеки життєдіяльності
- Приклад положення про службу охорони праці та безпеки життєдіяльності
Насамперед, кожен офіцер Служби освітньої безпеки — це фахівець або фахівчиня з питань безпеки, кваліфікований поліцейський з досвідом і знаннями, якими він чи вона ділиться з учнівством. Кожен поліцейський, який хоче працювати інспектором СОБ, проходить ретельний відбір та навчання в закладах вищої освіти МВС, під час якого поглиблює знання з вікової психології, методів ефективної комунікації та розв’язання конфліктів мирним шляхом, принципів інклюзивної освіти, безбар’єрності, надання домедичної допомоги тощо.
З початку навчального року було вже проведено близько 5000 занять для відпрацювання алгоритмів дій у разі повітряних тривог та інших надзвичайних ситуацій. Також СОБ організувала понад 43000 безпекових занять із правил дорожнього руху, кібербезпеки, запобігання булінгу.
Щодо пропускного режиму в школах, то ручні й арочні металодетектори потрібні для того, щоби знизити ризики пронесення на територію школи небезпечних предметів та пристроїв. Офіцер СОБ не лише координує пропускний режим, а й відповідає за безпечну евакуацію учнів під час небезпеки.
У разі встановлення арочних металодетекторів потрібно враховувати правила пожежної безпеки, а також не загороджувати евакуаційні шляхи (стаціонарний арочний металодетектор зазвичай встановлюють на відстані від входу-виходу). Щоб уникнути черг біля металодетекторів, їхня кількість повинна давати можливість всім учням пройти рамки не більше ніж за 30 хвилин.
Джерело: МОН