Наразі триває 29-та Конференція ООН зі зміни клімату (COP29) щодо питань екології та сталого розвитку. Учасниками Конференції стали понад 190 країн світу. Окрему увагу на заході надали ролі освіти у формуванні екологічно свідомого суспільства та в досягненні глобальних цілей зі зменшення впливу на клімат.
На СОР29 українську систему освіти представляв перший заступник міністра освіти і науки України Євген Кудрявець. Він брав участь у панельній дискусії на тему освіти для кліматичних дій та в зустрічі міністрів щодо людського розвитку та екологізації освіти.
«Екологічні проблеми від війни, яку розв’язала росія, не локалізуються тільки в Україні. Понад 6,5 тисяч злочинів проти довкілля — це загроза для всього світу. Та попри всі руйнування, за підтримки партнерів ми зможемо build back greener. У сфері освіти вже є приклади такої співпраці — зокрема, у межах програми LEARN за підтримки Світового банку ми інтегруємо екологічні принципи як в інфраструктурні проєкти, так і в освітні програми. На СОР29 закликаємо до співпраці й інших, адже долаючи наслідки війни, можна також сприяти вирішенню глобальних екологічних викликів, спричинених росією», — зауважив представник МОН.
Україна також визначає важливість освіти в процесі глобальної екологічної трансформації. Саме тому МОН впроваджує наступні рішення для поліпшення освіти і стимулювання зеленої трансформації:
- Зміст освіти: екологічна компетенція є однією з 10 основних компетентностей для життя за НУШ. Знання про екологію і сталий розвиток інтегруються не лише в природничі дисципліни, а й через інші предмети, такі як література, математика, мистецтво та технології. Для підвищення якості викладання екологічної освіти впроваджується «зелена» програма для навчання вчителів в межах програми LEARN, яку підтримує Світовий банк.
- Інфраструктурні рішення: завдяки програмі LEARN — будівництво укриттів, закупівля автобусів для перевезення дітей у школи здійснюватиметься з урахуванням екологічних норм та буде спрямовано на мінімізацію негативного впливу на довкілля. У межах проєкту ми вдосконалюємо підхід до будівництва захисних споруд, орієнтуючись на їхню максимальну енергетичну ефективність. Уже цього тижня Світовий банк зробить перший внесок в держбюджет, тож НУШ отримає стабільний фонд підтримки на 3 роки.
- Ініціативи з енергоефективності: МОН реалізує проєкт «Уроки енергоефективності», який інтегрує теми енергоефективності в навчальні програми з 4 по 11 класи. Планується розробити цифрову платформу для підвищення обізнаності учнів про енергозбереження. Цей проєкт реалізується в межах програми LEARN та є прикладом адаптації наших освітніх політики до викликів війни.
- «Зелені» рішення у відбудові освітньої інфраструктури: одним із прикладів є проєкт «Архітектурна трансформація шкіл», який пропонує п'ять архітектурних рішень для відбудови навчальних закладів з урахуванням, зокрема, екологічних критеріїв та багатофункціональності.
Окрім того, МОН закликає міжнародних партнерів підтримати Україну в процесі відбудови з огляду на «зелені» принципи, інвестувати в нашу систему освіти. Завдяки співпраці, можна подолати наслідки війни і водночас зменшити негативний вплив на довкілля і вирішити глобальні екологічні виклики.
Джерело: МОН