Міністерство освіти і науки України продовжує реалізацію політики «Школа офлайн», яку спрямовано на відновлення доступу до очного навчання для українських школярів та збереження їхньої безпеки в умовах війни. Особливо важливо це в умовах підготовки до зимового періоду. Наразі вже є значні досягнення, а також чітке бачення подальших кроків для поліпшення якості освіти в найбільш вразливих регіонах.
Серед проміжних результатів політики «Школа офлайн»:
- Укриття — основа безпечного навчання: уряд виділив 7,5 млрд грн на створення й облаштування укриттів для шкіл у прифронтових і прикордонних регіонах. Ці укриття дадуть змогу 100 тис. дітей повернутися до очного навчання в умовах безпеки.
Нині будують / ремонтують 70 таких об'єктів — усі вони є протирадіаційними укриттями. Окрім того, процес будівництва і звітність громад здійснюється через платформу DREAM, що забезпечує прозорість та мінімізацію бюрократії. Ознайомитися з проєктами можна за покликанням.
- Підвезення учнів до шкіл: уже закуплено 402 шкільні автобуси через систему «Prozorro» на загальну суму 1,2 млрд грн. Завдяки новим автобусам учні зможуть безпечно дістатися до шкіл з укриттями та продовжити навчання очно. Важливим моментом є закупівля автобусів, адаптованих для дітей з особливими освітніми потребами.
- Девайси для якісної дистанційки: станом на вересень доставлено 240 077 девайсів: для вчителів — 99 290; для дітей — 140 787. Це дасть змогу учням, які не можуть відвідувати школу через безпекову ситуацію, продовжувати навчання онлайн.
Найбільше будівнцтв і ремонтів укриттів у Харківській області — 29 об’єктів, у Миколаївській — 26 об’єктів, Запорізькій — 18 об’єктів, Сумській — 15 об’єктів, Дніпропетровський — 15 об’єктів, Чернігівській — 15 об’єктів, Херсонській — 13 об’єктів, Одеській — 9 об’єктів.
Як зауважили в МОН, усі укриття є багатофункціональними й мають зони для навчання, відпочинку та харчування, що дає змогу організувати безпечний освітній простір навіть у складних умовах. Такі укриття потрібні передусім для прифронтових територій, де обстріли можуть розпочатися вже після сигналу повітряної тривоги.
Зокрема, за допомогою партнерства з міжнародною компанією «Palantir» МОН активно використовує дані для аналізу безпекової ситуації й освітньої інфраструктури. Це дає змогу оперативно ухвалювати рішення щодо відновлення навчання в різних регіонах, а також розподіляти ресурси для безпеки дітей і вчителів.
Саме тому уряд затвердив нову методику оцінювання безпеки шкіл, яка передбачає 5 рівнів ризику. Це дасть змогу громадам і уряду точно визначати пріоритети і будувати укриття в тих місцях, де вони найбільш потрібні.
Таким чином відбувається відмова від лінійного підходу, де кількість шкіл дорівнює кількості укриттів. Тепер укриття будуються на основі реальної потреби й доцільності, з огляду на рівень ризику в конкретних громадах.
За новою методикою територіальні громади поділено на п'ять категорій:
- Непереборний ризик
- Дуже високий ризик
- Високий ризик
- Помірний ризик
- Задовільний рівень безпеки
Перелік громад із зазначеними рівнями ризику можна знайти на дашборді. Ця методика допоможе зосередити зусилля на найбільш вразливих громадах.
Окрім того, у МОН активно працюють над зміцненням інфраструктури шкіл, що дає можливість дітям навчатися в безпечних умовах, зокрема й у зимовий період. У межах комплексної політики «Школа офлайн» уряд разом із міжнародними партнерами продовжує підтримку шкіл, сприяючи їхній підготовці до зимових умов та забезпеченню стабільного освітнього процесу.
З листопада 2024 року ЮНІСЕФ надає 203,35 млн грн для 700 шкіл для поліпшення умов для очного навчання. Кожен заклад отримує по 290 500 грн для поліпшення інфраструктури: утеплення приміщень, закупівлю обладнання, а також ремонт шкільних їдалень в межах національної реформи харчування. Ці кошти дадуть змогу школам проводити навчання в комфортних умовах навіть у зимовий період.
Важливо, що розподіл коштів здійснювався за трьома категоріями:
- школи на прифронтових територіях з очним навчанням;
- школи із щонайменше 50 дітьми ВПО, що навчаються очно;
- єдині у громаді школи з очним навчанням.
Джерело: МОН