Позапланові перевірки та інституційні аудити: чи будуть у 2024/2025 н.р.
Державна служба якості освіти презентувала результати ІІ етапу загальнодержавного моніторингового дослідження якості освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану. Тестування з української мови та математики учнів 6 і 8 класів провели у травні 2024 року.
Подібне дослідження Держслужба проводить другий рік поспіль. Більшість учнів, які взяли участь у тестуванні, показали результати середнього рівня. Детальніше ознайомитися з результатами дослідження можна за посиланням.
«Ми зараз фундаментально переглядаємо роботу з даними та цифровізуємо освіту. Важливо, щоб ті дані, які ми використовуємо у своїх управлінських рішеннях, відображали реальний стан справ. Я хочу подякувати всій команді, яка займалася проведенням цього моніторингу. Сьогодні такі дослідження є надзвичайно важливими», — зауважив міністр освіти і науки Оксен Лісовий.
За цьогорічними результатами, частка шестикласників, які виконали тести на достатньому рівні (супроти середнього). Імовірно, одна з причин цього — очне навчання (частка дистанційного формату зменшилася з 39% до 24% відносно попереднього навчального року).
«На другому році дослідження очікували відстежити ймовірні зміни в результатах навчання українського учнівства. Втім з’ясувалося, що тести виконані майже так само, як торік, — на “середньому” рівні. Хоча є деякі тенденції й до зростання. Знову підтверджено прямий зв’язок між якістю викладання навчального предмета й успішністю учнів і учениць, а також те, що в умовах повномасштабної війни вчителі змогли забезпечити освітній процес на такому рівні, щоб діти не втратили мотивації та снаги до навчання», — акцентував голова Державної служби якості освіти Руслан Гурак.
Одна з найважливіших управлінських компетенцій — уміння спілкуватися та презентувати свої ідеї. Як керівник закладу освіти ви спілкуєтеся з працівниками, батьками, учнями, партнерами, управлінцями різних рангів, громадськими діячами тощо. Щоб «прокачати» цю компетенцію, опануйте правила ефективної комунікації та позбудьтеся бар’єрів у спілкуванні
Відповідно до результатів дослідження, шестикласники продемонстрували незначне поліпшення в результатах навчання і з математики, і з української мови. А от у восьмикласників є зниження середніх результатів у тестуванні, особливо з математики.
Зниження середніх результатів серед восьмикласників могло відбутися через вплив війни на психоемоційний стан і мотивацію підлітків.
Щодо до зміни формату навчання, а саме повернення до очного навчання, то це позитивно вплинуло на показники. Учні й учениці, які продовжували навчатися дистанційно чи в змішаному форматі, продемонстрували зниження показників.
Забезпеченість ресурсами для навчання та підтримка з боку вчителів є критично важливими для успішності учнів і учениць. Що вкотре підтверджує потребу в інвестиціях в освітню інфраструктуру, особливо в контексті повернення до очного навчання, та професійний розвиток педагогів.
Як і торік, тестування показало регіональні й диспропорції в результатах за типом населеного пункту. Учні міських шкіл мають вищі результати, аніж їхні однолітки із сіл. Учнівство з Києва демонструє стабільно високі результати, тоді як результати у східних і північних регіонах мають тенденцію до зниження. Це свідчить про необхідність стратегічних рішень для освіти в більш вразливих регіонах.
Одним із таких рішень є політика «Школа офлайн», інфраструктурний компонент якої передбачає будівництво і ремонт укриттів у прифронтових і прикордонних з росією областях, закупівлю автобусів. А отже, поступове повернення учнів до очного навчання.
Третій, фінальний, етап загальнодержавного моніторингового дослідження планується провести у травні 2025 року. Така системність дасть змогу виокремити ключові тенденції в загальній середній освіті за умов нестабільного освітнього процесу та оперативно реагувати на виявлені виклики.
За матеіалами МОН