12 років навчання — міф чи реальність?

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Учні зможуть обирати профіль навчання й інтегровані курси: реформа профільної середньої освіти

Оновлення профільної середньої освіти

Налагоджуємо педагогічне спілкування

Відповідно до змін у реформі профільної середньої освіти учні зможуть обирати профіль навчання й інтегровані курси.

Ідеться про академічні ліцеї (10–12 класи), заклади професійної (професійно-технічної), а також фахової передвищої та спеціалізованої освіти. Навчатися за новим стандартом почнуть з 1 вересня 2027 року (перший потік Нової української школи).

Серед основних змін:

  • Вибір профілю навчання: математичний, STEM (Science, Technology, Engineering, Math), IT, мовно-літературний тощо;
  • Години для вивчення навчальних предметів / інтегрованих курсів за вибором. Їх кількість зростатиме від 10 до 12 року навчання;
  • Кількість годин на обов’язкові навчальні предмети й інтегровані курси буде найбільшою в 10 класі, бо цей рік є адаптаційним. Після нього учні зможуть змінити профіль навчання без будь-яких освітніх втрат;
  • Серед вибіркових курсів та предметів можна буде обирати і профільні, і позапрофільні;
  • Години для предметів за вибором можна буде перерозподілити на обов’язкові предмети за обраним профілем, але не можна буде додати до загальнообов’язкових;
  • Школярів ділитимуть за класами й групами для вивчення окремих предметів, курсів та модулів. Це залежатиме від вибору кожного учня;
  • Окремі варіанти базового навчального плану створять для класів (груп) з навчанням мовою корінного народу або національної меншини.

Як зауважив міністр освіти і науки Оксен Лісовий, у профільних ліцеях повинно навчатися не менше 600 учнів, а в ідеалі їх має бути понад тисяча. При цьому під час розподілення дітей будуть враховувати, чи потрібна ліцею реконструкція або більш новітнє обладнання. Разом з цим, учням, які живуть далеко від школи, буде організоване довезення.

«Підвезення не повинно бути більшим, ніж 30 хвилин. У великій малонаселеній області, є великі виклики, наприклад Сумська, Чернігівська, Одеська області — там дійсно буде мало ліцеїв і нам доведеться робити якісь виключення, але реформа людиноцентрична. І ми дивимося, як зробити так, які виключення застосувати, в яких випадках, як диференційовано підійти до її імплементації, щоб ми не втратили суть», — прокоментував очільник освітнього відомства.

Окрім того, відбулася презентація дослідження «Зміст освіти у старшій профільній школі», яке провів Київський міжнародний інститут соціології. 

За результатами дослідження, серед батьків і учнівства зараз доволі високий рівень підтримки профільного навчання в старших класах. Так, позитивне ставлення до впровадження ініціативи висловила переважна більшість респондентів і респонденток:

  • 85% батьків учнів 10–11-х класів підтримують впровадження профільного навчання;
  • 78% батьків учнів 5–6-х класів уже зараз виступають «за» реформу.

«Чинні» старшокласники також підтримують ідею впровадження профільного навчання — 85% з них висловилися позитивно щодо цієї ініціативи.

За інформацією МОН

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Вступна кампанія 2026: основні орієнтири

Якою буде вступна кампанія 2026 в Україні, яких змін та нововведень очікувати? Проаналізуємо чинні документи, офіційні заяви та пропозиції, які обговорюються
224

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
54145

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
707

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання: як поєднувати в реаліях війни

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця
110924

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді