PISA-2022: результати оцінювання креативного мислення серед підлітків

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Чи креативні українські 15-річні підлітки: презентовано національний звіт PISA–2022

Результати оцінювання креативного мислення серед підлітків

Налагоджуємо педагогічне спілкування

Результати України в дослідженні PISA–2022 з креативного мислення суттєво не відрізняються від результатів деяких країн Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР). Попри широкомасштабну війну й потребу проходити тестування в укриттях 59% учнівства продемонстрували базовий та вищий рівні з креативного мислення.

Нещодавно Український центр оцінювання якості освіти презентував національний звіт PISA–2022 щодо успішності українського учнівства в галузі креативного мислення. 

Детальніше ознайомитися зі змістом звіту можна за посиланням

59% учнівства досягають щонайменше базового, третього, рівня з креативного мислення в 6-рівневій шкалі PISA. Водночас кожен четвертий 15-річний підліток показує успішність саме на рівні 3. На цьому рівні учні й учениці демонструють здатність генерувати ідеї для простих і помірно складних завдань на креативне письмове або візуальне вираження ідей та креативне розв'язання соціальних і наукових проблем. А також починають демонструвати здатність генерувати оригінальні ідеї або рішення у відомих їм контекстах.

Згідно з результатами дослідження, 13% учнів і учениць в Україні досягають найвищих рівнів — 5-го або 6-го. На цих рівнях учнівство здатне генерувати креативні ідеї, оцінювати й удосконалювати власні ідеї або ідеї інших в різноманітних і складних завданнях, зокрема, в завданнях на створення абстрактного дизайну або завданнях, які стосуються незнайомих сценаріїв розв'язання наукових і соціальних проблем.

Щодо найнижчого результату з креативного мислення, на рівні 1 або нижчому, то його мають 18% українських 15-річних підлітків. Це означає, що такі учні / учениці можуть створювати дуже прості візуальні конструкції, спиратися на шаблонні (типові, очевидні, неоригінальні) ідеї як основу для своєї відповіді.

Україна в оцінюванні PISA–2022 з креативного мислення показала середній результат — 27 балів (у шкалі 0–60) і посіла в діапазоні рангів серед 64 країн / економік позиції між 32 й 42. Результат України на 6 балів нижчий за середній показник країн ОЕСР.

Дослідження показує, що успішність учнівства в креативному мисленні позитивно корелює з академічною успішністю: що ліпші результати вони мають із математики, читання та природничо-наукових дисциплін, то вищі з креативного мислення. Але важливо зазначити, що академічна успішність не є передумовою для успішності в креативному мисленні. Тобто, креативними можуть бути як академічно успішні підлітки, так і підлітки, які мають проблеми в навчанні.

Для України частка варіації результатів з креативного мислення, зумовлена відмінностями між закладами освіти, становить 31%. Це трохи вище середнього показника країн ОЕСР (26%). Високоефективні системи освіти, як правило, мають меншу варіативність результатів між закладами, що свідчить про меншу сегрегацію учнівства.

Окрім того, за результатами дослідження, учні й учениці із сімей з високим соціально-економічним статусом демонструють кращі результати в креативному мисленні, ніж їхні однолітки із сімей з низьким соціально-економічним статусом. В Україні різниця є значною і становить 11 балів (у країнах ОЕСР — 9,5 бала).

У креативному мисленні учнівство із сільської місцевості відстає на 6 балів від своїх однолітків з міст із населенням понад 100 тисяч. Менше ніж половина учнів із сіл досягла базового рівня 3 або вищих, водночас у великих містах таких учнів і учениць майже 80%. Кількість 15-річних підлітків, які досягли рівня 5 або 6, збільшується відповідно до розміру населеного пункту: від 8% у селах до 30% у великих містах.

За матеріалами МОН

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

«Щедрик» — українське диво: що розповісти і показати школярам

Скористайтеся запропонованим конспектом уроку, щоб розказати історію «Щедрика» школярам. Адже «Щедрик» — традиційна і безсмертна мелодія на Різдво. «Гімн дзвонів» — так у всьому світі називають найпопулярнішу щедрівку в обробці композитора Миколи Леонтовича
17709

Держбюджет-2026: рекордні видатки на освіту

У Держбюджеті-2026 на освіту передбачено 278,7 млрд грн, що на 79,8 млрд грн більше ніж у 2025 році. З’ясуємо, на що саме спрямовані ці кошти та чого очікувати освітянам у 2026 році
436

Графік відпусток у закладі освіти

Графік відпусток — обов’язковий документ. За відсутність графіка чи не ознайомлення з ним працівників Держпраці притягує керівників до адміністративної відповідальності. Перевірте, чи правильно склали, затвердили й погодили документ
63180

Персоналізація за 5 хвилин: як штучний інтелект допомагає створювати унікальні завдання та тести для учнів

Інтернет-ресурси, зокрема нейромережі, стрімко набирають популярності. Ознайомтеся з основними відомостями про нейромережі та штучний інтелект в освітньому процесі. Скористайтеся досвідом, як створювати за їх допомогою навчальний контент і розвивати в учнів критичне мислення
1832

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді