PISA-2022: результати оцінювання креативного мислення серед підлітків

Чи креативні українські 15-річні підлітки: презентовано національний звіт PISA–2022

Результати оцінювання креативного мислення серед підлітків

Налагоджуємо педагогічне спілкування

Результати України в дослідженні PISA–2022 з креативного мислення суттєво не відрізняються від результатів деяких країн Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР). Попри широкомасштабну війну й потребу проходити тестування в укриттях 59% учнівства продемонстрували базовий та вищий рівні з креативного мислення.

Нещодавно Український центр оцінювання якості освіти презентував національний звіт PISA–2022 щодо успішності українського учнівства в галузі креативного мислення. 

Детальніше ознайомитися зі змістом звіту можна за посиланням

59% учнівства досягають щонайменше базового, третього, рівня з креативного мислення в 6-рівневій шкалі PISA. Водночас кожен четвертий 15-річний підліток показує успішність саме на рівні 3. На цьому рівні учні й учениці демонструють здатність генерувати ідеї для простих і помірно складних завдань на креативне письмове або візуальне вираження ідей та креативне розв'язання соціальних і наукових проблем. А також починають демонструвати здатність генерувати оригінальні ідеї або рішення у відомих їм контекстах.

Згідно з результатами дослідження, 13% учнів і учениць в Україні досягають найвищих рівнів — 5-го або 6-го. На цих рівнях учнівство здатне генерувати креативні ідеї, оцінювати й удосконалювати власні ідеї або ідеї інших в різноманітних і складних завданнях, зокрема, в завданнях на створення абстрактного дизайну або завданнях, які стосуються незнайомих сценаріїв розв'язання наукових і соціальних проблем.

Щодо найнижчого результату з креативного мислення, на рівні 1 або нижчому, то його мають 18% українських 15-річних підлітків. Це означає, що такі учні / учениці можуть створювати дуже прості візуальні конструкції, спиратися на шаблонні (типові, очевидні, неоригінальні) ідеї як основу для своєї відповіді.

Україна в оцінюванні PISA–2022 з креативного мислення показала середній результат — 27 балів (у шкалі 0–60) і посіла в діапазоні рангів серед 64 країн / економік позиції між 32 й 42. Результат України на 6 балів нижчий за середній показник країн ОЕСР.

Дослідження показує, що успішність учнівства в креативному мисленні позитивно корелює з академічною успішністю: що ліпші результати вони мають із математики, читання та природничо-наукових дисциплін, то вищі з креативного мислення. Але важливо зазначити, що академічна успішність не є передумовою для успішності в креативному мисленні. Тобто, креативними можуть бути як академічно успішні підлітки, так і підлітки, які мають проблеми в навчанні.

Для України частка варіації результатів з креативного мислення, зумовлена відмінностями між закладами освіти, становить 31%. Це трохи вище середнього показника країн ОЕСР (26%). Високоефективні системи освіти, як правило, мають меншу варіативність результатів між закладами, що свідчить про меншу сегрегацію учнівства.

Окрім того, за результатами дослідження, учні й учениці із сімей з високим соціально-економічним статусом демонструють кращі результати в креативному мисленні, ніж їхні однолітки із сімей з низьким соціально-економічним статусом. В Україні різниця є значною і становить 11 балів (у країнах ОЕСР — 9,5 бала).

У креативному мисленні учнівство із сільської місцевості відстає на 6 балів від своїх однолітків з міст із населенням понад 100 тисяч. Менше ніж половина учнів із сіл досягла базового рівня 3 або вищих, водночас у великих містах таких учнів і учениць майже 80%. Кількість 15-річних підлітків, які досягли рівня 5 або 6, збільшується відповідно до розміру населеного пункту: від 8% у селах до 30% у великих містах.

За матеріалами МОН

Рекомендації МОН щодо атестації

Статті за темою

Усі статті за темою

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця.
93071

Атестація вчителів: Що? Де? Коли?

Процедура атестації педагогічних працівників триває ледь не увесь навчальний рік. Нелегко всі процеси тримати в голові — що й коли підготувати, виконати… Тож зібрали тут основне
93256

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань.
46273

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді