МОН роз’яснило особливості нової Типової освітньої програми для 5–9 класів НУШ

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

У МОН відповіли на запитання щодо оновленої Типової освітньої програми для 5–9 класів (НУШ)

Нова Типова освітня програма для 5-9 класів

Накази з основної діяльності: як скласти

Нещодавно Міністерство освіти і науки України затвердило зміни до Типової освітньої програми для 5–9 класів для закладів НУШ. 

Для ширшого роз’яснення щодо змін, на сайті відомства опублікували відповіді на поширені запитання щодо оновленої Типової освітньої програми (ТОП). 

Серед основних змін ТОП:

  • Замість типового навчального плану з рекомендованою кількістю годин запропоновано формат навчального плану, у якому легко і зручно реалізувати академічну свободу, зокрема розробити річні навчальні плани для окремих класів однієї паралелі з урахуванням освітніх потреб учнівства.
  • Увідповіднено співвідношення між інтегрованими й розінтегрованими курсами.
  • Уведено освітні компоненти, актуальні в умовах воєнного часу, зокрема «Безпековий практикум».
  • Визначено мінімальну кількість годин на міжгалузеві інтегровані курси.
  • Вилучено предмети й курси, які втратили актуальність у зв’язку з вимогами інших нормативно-правових актів та об’єктивною реальністю, зокрема російську та молдовську мови в усіх інтегрованих та предметних варіантах.
  • Уточнено перелік модельних навчальних програм, визначено вимоги до модельних навчальних і навчальних програм.

Зокрема, в освітньому відомстві виокремили наступні переваги оновленої програми від попередньої:

  • Замість подвійної роботи: скорочення годин між рекомендованим і мінімальним показниками та подальшим перерозподілом їх на інші освітні компоненти, тепер можна одразу скористатися «резервом» годин навчального навантаження для перерозподілу між освітніми компонентами (навчальними предметами / інтегрованими курсами, міжгалузевими інтегрованими курсами, курсами за вибором) з урахуванням освітньої траєкторії закладу освіти.
  • Зручно створювати гнучкі й варіативні навчальні плани, поєднуючи інтегровані та розінтегровані рішення.

Як повідомили в МОН, у своїй роботі заклади освіти використовують освітні програми, які можуть бути розроблені на основі відповідної типової освітньої програми або освітніх програм, розроблених суб’єктами освітньої діяльності, науковими установами, фізичними чи юридичними особами і затверджених центральним органом виконавчої влади із забезпечення якості освіти. 

Рішення про використання закладом освіти ОПЗО, розробленої на основі ТОП або іншої освітньої програми, ухвалює педагогічна рада закладу освіти.

Окрім того, освітні програми закладів освіти, розроблені на основі типових освітніх програм, мають:

  • відповідати структурі ТОП та визначеним нею вимогам до осіб, які можуть розпочати навчання за ОПЗО;
  • визначати (в обсязі не меншому ніж встановлено відповідною ТОП) загальний обсяг навчального навантаження на відповідному рівні (циклі) повної загальної середньої освіти (в годинах), його розподіл між освітніми галузями за роками навчання;
  • містити навчальний план, що ґрунтується на одному з варіантів типових навчальних планів відповідної ТОП і може передбачати перерозподіл годин (у визначеному типовим навчальним планом обсязі) між обов’язковими для вивчення навчальними предметами (крім державної мови) певної освітньої галузі, які можуть вивчатися окремо та/або інтегровано з іншими навчальними предметами;
  • містити перелік МНП, що використовуються закладом освіти в освітньому процесі, та/або навчальних програм, затверджених педагогічною радою, що мають містити опис результатів навчання учнів з навчальних предметів (інтегрованих курсів) в обсязі не меншому ніж встановлено відповідними МНП;
  • містити опис форм організації освітнього процесу та інструментарію оцінювання.

Детальніше ознайомитися з іншими роз’ясненнями відомства можна на сайті МОН. 

За матеріалами МОН

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Кваліфікаційні категорії педпрацівників та ступені освіти: як співвіднести під час атестації

З’ясуємо, чи тотожні поняття «фаховий молодший бакалавр» та «молодший бакалавр». Розберемося, як співвідноситься кваліфікація в документі про освіту та рівень кваліфікації за Національною рамкою кваліфікацій і як це впливає на атестацію педагога. А також як атестувати педагогів із середньою спеціальною освітою, отриманою до 1991 року
5026

Атестація вчителів у 2026 році: що? де? коли?

Процедура атестації педагогічних працівників триває ледь не увесь навчальний рік. Нелегко всі процеси тримати в голові — що й коли підготувати, виконати… Тож зібрали тут основне
100277

Санітарний регламент для шкіл: на що директору звернути увагу

Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти діє з 2021 року і замінив відповідний ДСанПіН. Порівняємо ці два документи, а також розглянемо внесені в Санітарний регламент зміни щодо організації освітнього процесу в умовах воєнного стану, аби ви врахували їх у роботі
22720

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді