У МОН презентували результати аналітичного етапу розроблення реформи профільної середньої освіти

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Messenger-канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Підбито підсумки аналітичного етапу розроблення Стратегії реформи профільної середньої освіти

Розроблення реформи профільної середньої освіти

📊 Формувальне оцінювання: інструменти залучення учнів

Нині в Україні триває робота над розробленням Стратегії реформи профільної середньої освіти. 9 квітня відбулося обговорення результатів першого, аналітичного, етапу, під час якого досліджували передумови впровадження реформи.

Ініціаторами події стали Міністерство освіти і науки України й експертна підтримка Швейцарсько-українського проєкту DECIDE — «Децентралізація для розвитку демократичної освіти».

Насамперед упровадження реформи профільної середньої освіти передбачає: 

  • створення мережі закладів профільної середньої освіти, 
  • оновлення освітньої інфраструктури, 
  • розроблення нового сучасного змісту освіти, 
  • запровадження нової моделі організації освітнього процесу для посилення кадрового потенціалу.

Протягом 8 місяців понад 400 освітніх експертів працювали над аналітичним етапом розроблення Стратегії реформи профільної середньої освіти. 

Під час заходу було презентовано наступні результати:

  • комплексне дослідження передумов розвитку профільної середньої освіти в Україні, яке охоплює питання кадрового потенціалу, змісту та якості освіти, фінансування й освітньої інфраструктури;
  • прогнозне оцінювання чисельності та статево-вікової структури населення;
  • підходи до формування перспективної мережі академічних ліцеїв і професійних коледжів.

У другій частині події учасники працювали над формуванням візії профільної середньої освіти та стратегічних цілей реформи.

Одним із спікерів заходу став заступник міністра освіти і науки з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Дмитро Завгородній, який у своєму виступі розповів про проблеми профільної освіти та основні завдання реформи. 

«Для мене головні проблеми у профільній середній освіті, зокрема у ЗЗСО, — це відсутність вибору у старшокласників. Якщо є вибір, дитина вчиться брати на себе відповідальність. Іншою, не менш важливою, проблемою в сучасній освіті є нерівність між сільськими і міськими учнями, яку ми маємо подолати», — зауважив заступник очільника МОН. 

Зокрема він акцентував, що у 2029-2030 навчальному році в Україні розпочнеться етап, коли зі шкіл учнів випускатиметься більше, ніж вступатиме в академічні ліцеї. Через демографічну кризу відбуватиметься зменшення кількості учнів, тож нині в міністерстві особливу увагу надають плануванню мережі закладів освіти в сільській місцевості.

Як зазначив партнер компанії CIVITTA Дмитро Ливч, нині в 4-6 класах навчаються 1,2 млн осіб. Саме ці діти у 2027-2030 рр. будуть учитися в ліцеях академічного чи професійного спрямування. Проте з огляду на теперішню демографічну ситуацію, кількість учнів у профільній середній освіті буде скорочуватися, починаючи з 2030 року, і це важливо врахувати під час планування мережі ліцеїв профільної середньої освіти.

Щодо наступного етапу розроблення Стратегії впровадження реформи профільної середньої освіти, то він розпочнеться з громадських обговорень у регіонах України. На заходах, які відбудуться протягом наступних двох місяців, заплановано презентувати результати аналітичного етапу розроблення Стратегії, демографічного прогнозу та варіантів політик упровадження реформи.

За інформацією МОН

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Яким буде НМТ—2026

Уже чотири роки Український центр оцінювання якості освіти замість традиційного ЗНО проводить НМТ. Як проходитиме НМТ у 2026 році, починаємо дізнаватися вже зараз
883

Як впровадити інклюзію в закладі освіти

Практичні поради та рекомендації, які допоможуть успішно організувати інклюзивне навчання у вашому закладі, — у посібнику «Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти» від Державної служби якості освіти. Основні тези та алгоритми впровадження інклюзії в школі читайте у статті
5698

Сертифікація вчителів у 2025 році: що варто знати

У статті зібрали для вас головне про цьогорічну сертифікацію вчителів. Дізнаєтеся про зміни та нововведення у сертифікації вчителів, а також коли проходить кожен етап сертифікації
77919

Протоколи засідань команди психолого-педагогічного супроводу: від А до Я

Протокол засідання команди психолого-педагогічного супроводу — це юридична основа для ухвалення всіх рішень щодо інклюзивного навчання учня. Дізнайтеся, як перетворити адміністративний обов'язок на дієвий інструмент ефективної роботи в інклюзії. Усі деталі та зразки протоколів — у статті.
4734

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді