100 відповідей про те, як розбудувати внутрішньошкільну систему забезпечення якості освіти

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Редакція журналу «Практика управління закладом освіти» опублікувала практико-орієнтовану книгу у формі запитань і відповідей щодо розбудови внутрішньошкільної системи забезпечення якості освіти

Це практико-орієнтована книга у формі запитань і відповідей, яка базується на власному досвіді автора. 

Автор книги — Віктор Громовий, педагог-практик. Багато років він очолював відроджену гімназію ім. Тараса Шевченка у Кропивницькому. На Всеукраїнському конкурсі «Вчитель року» 2001 року представляв власну «практику, яка працює» у сфері планування якості на рівні закладу освіти (власне бачення показників якості роботи закладу освіти, систему самооцінювання, алгоритм створення перспективної програми розвитку «Гімназія-2010»). Став переможцем у номінації «Директор школи», отримав звання «Заслужений учитель України». На момент виходу книги — консультант Одеського центру професійного розвитку педагогічних працівників за напрямом «Управлінський менеджмент», шеф-редактор порталу «Освітня політика».

ЧИТАТИ КНИГУ

Розділи книги

Електронна книга складається з 9-ти розділів:

Розділ І Проєктування внутрішньошкільної системи забезпечення якості освіти

У розділі знайтеде відповіді на ці запитання та інші:

  • чому якість освіти та управління якістю освіти стає стрижневим напрямом модернізації управлінської діяльності у сфері освіти
  • що означає термін «якість освіти»
  • чому важливо забезпечити перехід від контролю якості до забезпечення якості
  • чи існує перелік обов’язкових складників внутрішньої системи забезпечення якості освіти
  • чи може бути уніфікована модель побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у школі та інші
Розділ ІІ Самооцінювання роботи школи
  • для чого проводити самооцінювання роботи школи
  • що зробити, щоб реально запустити процес самооцінювання
  • якими можуть бути практичні кроки (орієнтовний річний план) до запровадження внутрішньої системи самооцінювання діяльності школи навчальний рік
  • які хибні уявлення можуть завадити побудувати адекватну систему самооцінювання якості роботи школи
  • з якими проблемами можуть зіткнутися розробники системи самооцінювання якості шкільної освіти
Розділ ІІІ Культура якості освіти
  • що таке культура якості
  • становлення культури якості: «згори» чи «знизу»
  • чи може бути позитивна і негативна (суб)культура якості
  • які фундаментальні принципи покласти в основу плекання культури якості
  • які основні підвалини для культури якості 
Розділ ІV Самооцінювання якості управлінського процесу
  • у чому суть ефективного управління
  • які підходи до оцінювання якості управління найпоширеніші
  • що саме має вміти керівник закладу освіти, щоб бути ефективним в умовах процесно-орієнтованого управління
  • як визначити рівень процесного управління школи
  • як визначити рівень управлінського контролю в школі
  • як визначити рівень довіри в педагогічному колективі
  • як оцінити ефективність кадрового менеджменту
Розділ V Якість учасників освітнього процесу
  • що оцінювати, щоб визначити якість учнів
  • які передумови для успішного опанування компетенціями мають бути створені на рівні закладу освіти
  • що варто дослідити, якщо ми ставимо на меті відстежити рівень вмотивованості учнів і мотиваційний потенціал школи
  • які інструменти відстеження ефективності роботи закладу освіти з формування «неакадемічних» компетентностей можна використати
  • які матеріали та готовий інструментарій можна взяти за основу для аналізу здоров’язбережувальної та екологічної компетентностей 
Розділ VI Якість змісту освіти
  • що головне у визначенні якості змісту на рівні школи
  • що треба вивчати у процесі оцінювання ефективності «виховної роботи» в школі
  • на що звернути увагу, оцінюючи якість змісту позаурочної роботи
  • якими способами можна отримати зворотний зв’язок, який би давав надійну інформацію про ефективність позаурочної роботи
  • емоційний баланс у школі, емоційний стиль вчителя, емоційна свобода учня. Наскільки важливо відстежувати ці параметри у школі
  • як визначити наявність у школі позитивного емоційного балансу
Розділ VII Якість результатів освіти
  • у чому складність визначення результатів освіти
  • чи варто серед параметрів якості освіти відстежувати і її «економічність», спроможність досягати максимально можливого результату за наявного рівня вкладених ресурсів
  • чи слід виділяти позитивні й негативні результати (побічні ефекти) освіти
  • що саме можна визначити як консолідований результат роботи закладів освіти
  • які є складнощі в оцінюванні якості результатів освітньої діяльност
  • від чого залежить якість результатів освітньої діяльності
  • чи доречно використовувати термін «управління якістю освіти» на рівні закладу освіти
  • які дослідження можна провести на рівні школи за напрямом «Якість результатів освітньої діяльності»
Розділ VIII Якість освітнього середовища
  • які основні компоненти, сучасні критерії оцінювання та вимоги до організації освітнього середовища
  • яке пріоритетне завдання щодо організації освітнього простору в школі
  • чи брати на озброєння західні «практики, які працюють» в процесі побудови нового освітнього простору в українських школах
  • як оцінити потенціал і досягнутий прогрес у розвитку інфраструктури школи
  • які запитання для самоаналізу освітнього простору слід поставити
  • якою має бути аналітична довідка експерта щодо якості навчального середовища закладу освіти
Розділ IX Останні чотири запитання, або Замість післямови
  • чи будуть аудитори компетентними, щоб адекватно оцінити внутрішню систему забезпечення якості освіти, яка є об’єктом інституційного аудиту
  • на які «практики, що працюють(-вали)» з побудови внутрішніх систем забезпечення якості звернути увагу
  • що почитати тим, хто взявся за створення внутрішньої системи забезпечення якості освіти
  • чому саме ці запитання-відповіді подано в цьому практико орієнтованому посібнику

Перейти до читання книги

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Вступна кампанія 2026: основні орієнтири

Якою буде вступна кампанія 2026 в Україні, яких змін та нововведень очікувати? Проаналізуємо чинні документи, офіційні заяви та пропозиції, які обговорюються
154

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
54090

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
655

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання: як поєднувати в реаліях війни

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця
110848

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді