Редакція журналу «Практика управління закладом освіти» опублікувала практико-орієнтовану книгу у формі запитань і відповідей щодо розбудови внутрішньошкільної системи забезпечення якості освіти
Це практико-орієнтована книга у формі запитань і відповідей, яка базується на власному досвіді автора.
Автор книги — Віктор Громовий, педагог-практик. Багато років він очолював відроджену гімназію ім. Тараса Шевченка у Кропивницькому. На Всеукраїнському конкурсі «Вчитель року» 2001 року представляв власну «практику, яка працює» у сфері планування якості на рівні закладу освіти (власне бачення показників якості роботи закладу освіти, систему самооцінювання, алгоритм створення перспективної програми розвитку «Гімназія-2010»). Став переможцем у номінації «Директор школи», отримав звання «Заслужений учитель України». На момент виходу книги — консультант Одеського центру професійного розвитку педагогічних працівників за напрямом «Управлінський менеджмент», шеф-редактор порталу «Освітня політика».
ЧИТАТИ КНИГУ
Розділи книги
Електронна книга складається з 9-ти розділів:
Розділ І Проєктування внутрішньошкільної системи забезпечення якості освіти | У розділі знайтеде відповіді на ці запитання та інші: - чому якість освіти та управління якістю освіти стає стрижневим напрямом модернізації управлінської діяльності у сфері освіти
- що означає термін «якість освіти»
- чому важливо забезпечити перехід від контролю якості до забезпечення якості
- чи існує перелік обов’язкових складників внутрішньої системи забезпечення якості освіти
- чи може бути уніфікована модель побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у школі та інші
|
Розділ ІІ Самооцінювання роботи школи | - для чого проводити самооцінювання роботи школи
- що зробити, щоб реально запустити процес самооцінювання
- якими можуть бути практичні кроки (орієнтовний річний план) до запровадження внутрішньої системи самооцінювання діяльності школи навчальний рік
- які хибні уявлення можуть завадити побудувати адекватну систему самооцінювання якості роботи школи
- з якими проблемами можуть зіткнутися розробники системи самооцінювання якості шкільної освіти
|
Розділ ІІІ Культура якості освіти | - що таке культура якості
- становлення культури якості: «згори» чи «знизу»
- чи може бути позитивна і негативна (суб)культура якості
- які фундаментальні принципи покласти в основу плекання культури якості
- які основні підвалини для культури якості
|
Розділ ІV Самооцінювання якості управлінського процесу | - у чому суть ефективного управління
- які підходи до оцінювання якості управління найпоширеніші
- що саме має вміти керівник закладу освіти, щоб бути ефективним в умовах процесно-орієнтованого управління
- як визначити рівень процесного управління школи
- як визначити рівень управлінського контролю в школі
- як визначити рівень довіри в педагогічному колективі
- як оцінити ефективність кадрового менеджменту
|
Розділ V Якість учасників освітнього процесу | - що оцінювати, щоб визначити якість учнів
- які передумови для успішного опанування компетенціями мають бути створені на рівні закладу освіти
- що варто дослідити, якщо ми ставимо на меті відстежити рівень вмотивованості учнів і мотиваційний потенціал школи
- які інструменти відстеження ефективності роботи закладу освіти з формування «неакадемічних» компетентностей можна використати
- які матеріали та готовий інструментарій можна взяти за основу для аналізу здоров’язбережувальної та екологічної компетентностей
|
Розділ VI Якість змісту освіти | - що головне у визначенні якості змісту на рівні школи
- що треба вивчати у процесі оцінювання ефективності «виховної роботи» в школі
- на що звернути увагу, оцінюючи якість змісту позаурочної роботи
- якими способами можна отримати зворотний зв’язок, який би давав надійну інформацію про ефективність позаурочної роботи
- емоційний баланс у школі, емоційний стиль вчителя, емоційна свобода учня. Наскільки важливо відстежувати ці параметри у школі
- як визначити наявність у школі позитивного емоційного балансу
|
Розділ VII Якість результатів освіти | - у чому складність визначення результатів освіти
- чи варто серед параметрів якості освіти відстежувати і її «економічність», спроможність досягати максимально можливого результату за наявного рівня вкладених ресурсів
- чи слід виділяти позитивні й негативні результати (побічні ефекти) освіти
- що саме можна визначити як консолідований результат роботи закладів освіти
- які є складнощі в оцінюванні якості результатів освітньої діяльност
- від чого залежить якість результатів освітньої діяльності
- чи доречно використовувати термін «управління якістю освіти» на рівні закладу освіти
- які дослідження можна провести на рівні школи за напрямом «Якість результатів освітньої діяльності»
|
Розділ VIII Якість освітнього середовища | - які основні компоненти, сучасні критерії оцінювання та вимоги до організації освітнього середовища
- яке пріоритетне завдання щодо організації освітнього простору в школі
- чи брати на озброєння західні «практики, які працюють» в процесі побудови нового освітнього простору в українських школах
- як оцінити потенціал і досягнутий прогрес у розвитку інфраструктури школи
- які запитання для самоаналізу освітнього простору слід поставити
- якою має бути аналітична довідка експерта щодо якості навчального середовища закладу освіти
|
Розділ IX Останні чотири запитання, або Замість післямови | - чи будуть аудитори компетентними, щоб адекватно оцінити внутрішню систему забезпечення якості освіти, яка є об’єктом інституційного аудиту
- на які «практики, що працюють(-вали)» з побудови внутрішніх систем забезпечення якості звернути увагу
- що почитати тим, хто взявся за створення внутрішньої системи забезпечення якості освіти
- чому саме ці запитання-відповіді подано в цьому практико орієнтованому посібнику
|
Перейти до читання книги
Усе про завершення 2024/2025 навчального року: дати, оцінювання, документи та особливі випадки. МОН роз'яснює ключові питання для шкіл: визначення термінів, подолання освітніх втрат, переведення учнів, видача документів - зокрема за кордоном та з відзнакою, заохочення та оцінювання досягнень.
У школах часто виникають ситуації, коли складно знайти вчителя, який може провести уроки замість колеги. Наприклад ситуація, коли вчитель фізики відмовляється заміняти уроки математики, чи вчитель літератури — уроки історії, і їм заміну оплачують не за 14 тарифним розрядом, а за 11-м, без надбавок за категорію, яку вони мають за своїм предметом. Як організувати та правильно оплатити заміну уроків — читайте у статті
З’ясуємо норми щодо надання відпусток в умовах воєнного стану. Розглянемо види відпусток вчителів та інших працівників закладів загальної середньої освіти, а також питання поділу та перенесення відпустки, оплати відпускних. Надаємо зразок наказу про відпустку
Внутрішньошкільний контроль, моніторинг педагогічних процесів і явищ — ціла наука, а вміння успішно його здійснити — мистецтво. Не вдаючись у деталі, окреслимо основні моменти внутрішньошкільного контролю.
Графік відпусток — обов’язковий документ. За відсутність графіка чи не ознайомлення з ним працівників Держпраці притягує керівників до адміністративної відповідальності. Перевірте, чи правильно склали, затвердили й погодили документ