Редакція журналу «Практика управління закладом освіти» опублікувала практико-орієнтовану книгу у формі запитань і відповідей щодо розбудови внутрішньошкільної системи забезпечення якості освіти
Це практико-орієнтована книга у формі запитань і відповідей, яка базується на власному досвіді автора.
Автор книги — Віктор Громовий, педагог-практик. Багато років він очолював відроджену гімназію ім. Тараса Шевченка у Кропивницькому. На Всеукраїнському конкурсі «Вчитель року» 2001 року представляв власну «практику, яка працює» у сфері планування якості на рівні закладу освіти (власне бачення показників якості роботи закладу освіти, систему самооцінювання, алгоритм створення перспективної програми розвитку «Гімназія-2010»). Став переможцем у номінації «Директор школи», отримав звання «Заслужений учитель України». На момент виходу книги — консультант Одеського центру професійного розвитку педагогічних працівників за напрямом «Управлінський менеджмент», шеф-редактор порталу «Освітня політика».
ЧИТАТИ КНИГУ
Розділи книги
Електронна книга складається з 9-ти розділів:
Розділ І Проєктування внутрішньошкільної системи забезпечення якості освіти | У розділі знайтеде відповіді на ці запитання та інші: - чому якість освіти та управління якістю освіти стає стрижневим напрямом модернізації управлінської діяльності у сфері освіти
- що означає термін «якість освіти»
- чому важливо забезпечити перехід від контролю якості до забезпечення якості
- чи існує перелік обов’язкових складників внутрішньої системи забезпечення якості освіти
- чи може бути уніфікована модель побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у школі та інші
|
Розділ ІІ Самооцінювання роботи школи | - для чого проводити самооцінювання роботи школи
- що зробити, щоб реально запустити процес самооцінювання
- якими можуть бути практичні кроки (орієнтовний річний план) до запровадження внутрішньої системи самооцінювання діяльності школи навчальний рік
- які хибні уявлення можуть завадити побудувати адекватну систему самооцінювання якості роботи школи
- з якими проблемами можуть зіткнутися розробники системи самооцінювання якості шкільної освіти
|
Розділ ІІІ Культура якості освіти | - що таке культура якості
- становлення культури якості: «згори» чи «знизу»
- чи може бути позитивна і негативна (суб)культура якості
- які фундаментальні принципи покласти в основу плекання культури якості
- які основні підвалини для культури якості
|
Розділ ІV Самооцінювання якості управлінського процесу | - у чому суть ефективного управління
- які підходи до оцінювання якості управління найпоширеніші
- що саме має вміти керівник закладу освіти, щоб бути ефективним в умовах процесно-орієнтованого управління
- як визначити рівень процесного управління школи
- як визначити рівень управлінського контролю в школі
- як визначити рівень довіри в педагогічному колективі
- як оцінити ефективність кадрового менеджменту
|
Розділ V Якість учасників освітнього процесу | - що оцінювати, щоб визначити якість учнів
- які передумови для успішного опанування компетенціями мають бути створені на рівні закладу освіти
- що варто дослідити, якщо ми ставимо на меті відстежити рівень вмотивованості учнів і мотиваційний потенціал школи
- які інструменти відстеження ефективності роботи закладу освіти з формування «неакадемічних» компетентностей можна використати
- які матеріали та готовий інструментарій можна взяти за основу для аналізу здоров’язбережувальної та екологічної компетентностей
|
Розділ VI Якість змісту освіти | - що головне у визначенні якості змісту на рівні школи
- що треба вивчати у процесі оцінювання ефективності «виховної роботи» в школі
- на що звернути увагу, оцінюючи якість змісту позаурочної роботи
- якими способами можна отримати зворотний зв’язок, який би давав надійну інформацію про ефективність позаурочної роботи
- емоційний баланс у школі, емоційний стиль вчителя, емоційна свобода учня. Наскільки важливо відстежувати ці параметри у школі
- як визначити наявність у школі позитивного емоційного балансу
|
Розділ VII Якість результатів освіти | - у чому складність визначення результатів освіти
- чи варто серед параметрів якості освіти відстежувати і її «економічність», спроможність досягати максимально можливого результату за наявного рівня вкладених ресурсів
- чи слід виділяти позитивні й негативні результати (побічні ефекти) освіти
- що саме можна визначити як консолідований результат роботи закладів освіти
- які є складнощі в оцінюванні якості результатів освітньої діяльност
- від чого залежить якість результатів освітньої діяльності
- чи доречно використовувати термін «управління якістю освіти» на рівні закладу освіти
- які дослідження можна провести на рівні школи за напрямом «Якість результатів освітньої діяльності»
|
Розділ VIII Якість освітнього середовища | - які основні компоненти, сучасні критерії оцінювання та вимоги до організації освітнього середовища
- яке пріоритетне завдання щодо організації освітнього простору в школі
- чи брати на озброєння західні «практики, які працюють» в процесі побудови нового освітнього простору в українських школах
- як оцінити потенціал і досягнутий прогрес у розвитку інфраструктури школи
- які запитання для самоаналізу освітнього простору слід поставити
- якою має бути аналітична довідка експерта щодо якості навчального середовища закладу освіти
|
Розділ IX Останні чотири запитання, або Замість післямови | - чи будуть аудитори компетентними, щоб адекватно оцінити внутрішню систему забезпечення якості освіти, яка є об’єктом інституційного аудиту
- на які «практики, що працюють(-вали)» з побудови внутрішніх систем забезпечення якості звернути увагу
- що почитати тим, хто взявся за створення внутрішньої системи забезпечення якості освіти
- чому саме ці запитання-відповіді подано в цьому практико орієнтованому посібнику
|
Перейти до читання книги
На жаль, у сучасній школі все частіше звучить слово «булінг». На це явище жаліються учні та батьки з боку вчителів, вчителі з боку батьків та школярів. Але нерідко явище цькування окремих працівників спостерігається і у самому педагогічному колективі – між колегами та з боку адміністрації. Отож, чим відрізняється мобінг від булінгу, як запобігти і як захиститися від такого явища – розбираємося у статті.
Частина уроків проходить онлайн. Що при цьому врахувати та яку роль в освітньому процесі відіграє вчитель - у статті
Поки очікуємо на офіційний лист МОН щодо завершення навчального року, давайте пригадаємо, як це було минулоріч, щоб врахувати всі особливості
Через необхідність дистанційного навчання актуальним і перспективним напрямом розвитку вітчизняної системи освіти стала її цифровізація. Що вона передбачає, з якими проблемами зіткнулись розробники Національної платформи цифрової освіти, що чекає педагогів і здобувачів освіти в перспективі – у нашій статті
Як та коли закінчиться навчальний рік та що при цьому врахувати – далі у статті