Як створюють підручники шрифтом Брайля

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Навчання за допомогою дотику: принципи створення підручників шрифтом Брайля

Підручники шрифтом Брайля в Україні

📝 Нова Інструкція з діловодства в ЗДО

Для учнів із порушенням зору в Україні створюють підручники шрифтом Брайля. Під час їх розробки залучають експертів, використовують пристрої та програми, щоб перетворити текст на спеціальний шрифт.

Серед основних етапів створення підручників шрифтом Брайля:

  • адаптація підручника через зміну подання матеріалу для осіб із порушеннями зору;
  • експертне оцінювання підручника з урахуванням дотиково-слухового способу сприйняття;
  • врахування особливостей сприймання інформації здобувачами освіти з порушеннями зору.

Після адаптації підручник проходить верстку, друк та збірку на виробництві.

У межах впровадження концепції Нової української школи передбачено створення сучасного освітнього середовища, посилення вимог до якості навчальної літератури, зокрема до адаптованих підручників для осіб із порушеннями зору.

Одним із основних етапів створення є проведення експертизи підручників. Адаптація передбачає зміну характеру подання матеріалу в підручнику на форму, доступну для осіб з порушеннями зору, без зміни змісту чи концептуальної складності навчального завдання. Проте скорочення чи спрощення навчального матеріалу не допускається.

Упродовж експертного оцінювання адаптації завдань та ілюстративної частини підручника щодо психофізичних особливостей сприймання незрячих здобувачів освіти експерти аналізують, чи дотримані такі принципи:

  • графічні позначення замінено текстовими або знаковими. Текст підручника не нагромаджено додатковими умовними позначеннями;
  • зміст підручника містить наскрізну нумерацію сторінок, інформація окремими блоками не подається;
  • засобами виділення інформації є лінії, рамки, у які беруться правила чи інша необхідна для запам’ятовування інформація, різноманітні дужки тощо;
  • таблиці не є великими за розміром чи складними, а матеріал згрупований не більше як у 3 колонки;
  • складні та великі за обсягом таблиці, що наявні в оригінальному плоскодрукованому підручнику, інтерпретовані в текстову інформацію із зміною завдань до неї. Наприклад: «Розгляньте наведену таблицю» змінено на «Прочитайте подану нижче інформацію»;
  • завдання до вправ, параграфів, тем тощо згруповано блоками. Наприклад, усі завдання до вправи розміщені перед вправою, усі запитання і завдання до теми — після відповідного розділу, параграфа. Завдання до тем, розділів, параграфів пронумеровано. Проте тифлопедагог, який адаптує підручник, не може кардинально змінювати чи порушувати його авторську структуру;
  • завдання із зображеннями чи фотографіями, що наявні в оригінальному плоскодрукованому підручнику, замінено аналогічними і передано описово;
  • вірші, математичні приклади, будь-яку іншу інформацію (за винятком табличної) розміщено на сторінці підручника в одну шпальту;
  • інформацію, яку розміщено на обкладинках, форзацах чи наприкінці оригінального плоскодрукованого підручника (словники, довідники, таблиці тощо) перенесено до тексту, у якому про неї згадується або її розміщено наприкінці кожної частини підручника;
  • підручник містить зразки виконання завдань, вправ, текстові ілюстративні приклади, які доступні для сприймання осіб із порушеннями зору;
  • складний схематичний чи текстовий матеріал (таблиці, схеми, завдання) перерозподілено на менші блоки, без зміни загального змістового наповнення.

Після отримання результатів і перевірки дотримання принципів експерти можуть зробити висновок, чи завдання та ілюстративна частина адаптованого підручника відповідають психофізичним особливостям. Якщо виявлено якісь порушення, то підручник відправляють на доопрацювання.

За матеріалами МОН

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
53977

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
222

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання: як поєднувати в реаліях війни

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця
110662

«Тривожна валіза» в закладах освіти: хто збирає і що повинна містити

Після сигналу тривоги учнів у закладі освіти швидко евакуюють в укриття. Скільки часу їм та працівникам закладу доведеться там перебувати – передбачити неможливо. Тож із собою беруть тривожні валізи з мінімальним набором для забезпечення життєвих потреб. Як зібрати тривожну валізу для дитини, для класу – далі у статті
11666

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді