Особливості створення та адаптації підручників шрифтом Брайля

Адаптація підручників шрифтом Брайля та особливості його створення

Підручники шрифтом Брайля в школах

Як сформувати безпечне і здорове освітнє середовище

Минулого року МОН надрукували та розповсюдили підручники шрифтом Брайля та змогли охопити 100% потребу в них. Проте вимоги до створення відповідних підручників посилились.

До процесу залучено експертів зі спеціальної педагогіки, які мають професійні компетентності та практичний досвід. Підручник рельєфно-крапковим шрифтом має передавати графіки, малюнки, формули, карти без зміни змісту та складності навчального завдання. Не допускаються скорочення, спрощення матеріалу. Ілюстративна частина підручника має враховувати особливості сприймання інформації особами з порушеннями зору. Щоб підручники відповідали поставленим вимогам здійснюється експертне оцінювання, яке враховує дотиково-слуховий спосіб сприйняття та пізнання. 

«Адаптація підручника шрифтом Брайля — це робота тифлопедагога. Серед особливостей цього процесу є заміна графічних зображень на текстові або знакові. Також перетворення таблиць, схем, завдань з оригінального підручника на текстову інформацію. Обов’язково мають враховуватися психофізичні особливості користувачів, тому інформацію виділяємо лініями, рамками або дужками, а задовгий текст ділимо на менші за обсягом фрагменти для кращого сприймання», — зауважила Тетяна Гребенюк, завідувачка кафедри технологій освіти та реабілітації осіб з порушеннями зору, кандидатка психологічних наук, доцентка, адаптаторка.

Саме тому Інститут модернізації змісту освіти активно працює над різними варіантами поліпшення майбутніх підручників. Було створено додаток до книг для батьків і вчителів у найбільш зручному форматі. За словами директорки Всеукраїнської асоціації працівників спеціальної та інклюзивної освіти Віри Ремажевської, потрібно створити такий плоско друкований паперовий додаток, сторінки та зміст якого повністю збігатимуться зі сторінками та змістом підручника шрифтом Брайля. Батькам, які допомагають дітям навчатися, це допоможе орієнтуватися в програмі та швидко шукати необхідну інформацію в підручнику навіть без знання шрифту Брайля, а педагогу економить час на підготовку до уроку або на пошук потрібної сторінки.

Батьки дітей із порушенням зору висловили згоду щодо необхідності такого додатка. Відповідній підхід допоможе в організації не лише очного, а й дистанційного навчання дітей із порушеннями зору.

За інформацією МОН

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Цькування на роботі: чи можливо його зупинити?

На жаль, у сучасній школі все частіше звучить слово «булінг». На це явище жаліються учні та батьки з боку вчителів, вчителі з боку батьків та школярів. Але нерідко явище цькування окремих працівників спостерігається і у самому педагогічному колективі – між колегами та з боку адміністрації. Отож, чим відрізняється мобінг від булінгу, як запобігти і як захиститися від такого явища – розбираємося у статті.
4936

Цифровізація української освіти: реалізація, проблеми і перспективи

Через необхідність дистанційного навчання актуальним і перспективним напрямом розвитку вітчизняної системи освіти стала її цифровізація. Що вона передбачає, з якими проблемами зіткнулись розробники Національної платформи цифрової освіти, що чекає педагогів і здобувачів освіти в перспективі – у нашій статті
10361

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді