Що впливає на зниження читацької грамотності українських підлітків

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Освітні результати з усіх ключових дисциплін погіршилися навіть у країнах, які не мають війни

Зниження читацької грамотності в українських підлітків

Як впоратися з емоційними складнощами: поради

41% українських дітей віком 15 років не мають базового рівня читацької грамотності та 42% не досягли базового рівня грамотності з математики. Такі дані міжнародного дослідження PISA-2022, яке проводилось у закладах освіти України.

Результати дослідження прокоментувала очільниця Українського центру оцінювання якості освіти Тетяна Вакуленко. 

Як зауважила керівниця УЦОЯО, в майже всіх країнах-учасницях результати погіршилися. Ковід, дистанційна довготривала освіта та перехід від класичної очної освіти до дистанційної вплинули на всі країни. У тих країнах, де відсутні бойові дії, також мають погіршення показників з періоду ковіду. Водночас показники погіршилися і з математики, і з читання, і з природничо-наукових дисциплін.

Відповідно до результатів, міжнародний тренд у наступному — приблизно півроку-рік втрати між попереднім і поточним циклом. Фахівці PISA використовують таку довгу шкалу оцінювання. В цій шкалі оцінювання 20 балів у 2022-му році — це приблизно 1 рік навчання. І країни втратили стільки балів, ніби вони не навчалися пів року або рік у класичному очному режимі.

«Ми говоримо про середні показники. Тобто, і в країнах інших, і у нас є учні, які майже не втратили. Є такі учні, чиї результати залишилися дуже високими. Ми у 2018-му році мали учасників, які є конкурентними на міжнародному рівні, і вони випереджають своїх однолітків майже в усіх країнах світу. Їх можна порівнювати з учнями з Сингапуру, наприклад. Але в середньому результат знизився так, ніби ми пропустили рік», — наголосила Тетяна Вакуленко.

За її словами, показник рівня читацької грамотності — це функційне читання. Це не про те, щоб людина вміла читати по складах або ще якось. Всі учні цього віку мають це вміти. Читацька грамотність — вміти читати критично-аналітично. 

«Є всього 6 рівнів, ті діти, які досягають рівня 2, — це діти умовно функційно грамотні. Тобто, вони здатні читати невеликі за обсягом тексти. Вони дуже добре розуміють, що там написано, вміють виділити основну частину, порівняти ідею цього тексту з подібним текстом іншого автора, знайти відмінності в цих текстах, подивитися, які тези одного автора суперечать, наприклад, тезам іншого автора», — зазначила очільниця Українського центру.

Згідно з результатами дослідження, українські діти можуть читати тексти, можуть виділити основну його ідею, але глибше занурюватись у текст не можуть. Їм дуже складно працювати з великими за обсягами текстами.

Щодо відповідних показників, то в Україні це може бути зумовленим тим, що читання з розумінням передбачає насправді певний рівень психологічного спокою і стабільності, чого учням наразі не вистачає. Коли людина працює з великим текстом, їй потрібно запам’ятати щось, тримати це в голові, дочитуючи до останнього слова, останнього тексту. А потім ще виконувати завдання на основі цих текстів. Коли ми перебуваємо у стресі, то і дорослим, і підліткам складно концентруватися, складно зосереджуватися та складно працювати з таким великим матеріалом. 

«Насправді читацькі навички і звичка читати, аналізувати прочитане, ставити під питання те, що ти читаєш, критикувати і підважувати кожну ідею, зафіксовану в тексті, — це дуже важливі речі, які, безперечно, є основою і політичної системи, і громадянського суспільства. І це важливо», — акцентувала Тетяна Вакуленко. 

За матеріалами Укрінформ

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
53977

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
222

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання: як поєднувати в реаліях війни

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця
110662

«Тривожна валіза» в закладах освіти: хто збирає і що повинна містити

Після сигналу тривоги учнів у закладі освіти швидко евакуюють в укриття. Скільки часу їм та працівникам закладу доведеться там перебувати – передбачити неможливо. Тож із собою беруть тривожні валізи з мінімальним набором для забезпечення життєвих потреб. Як зібрати тривожну валізу для дитини, для класу – далі у статті
11666

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді