Навчальні заклади дедалі більше українізуються: результати дослідження

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

У Держслужбі розповіли, що освітній простір шкіл дедалі українізується

Українізація освітнього простору в навчальних закладах

📝 Нова Інструкція з діловодства в ЗДО

22 листопада відбулося засідання круглого столу «Ціннісна українізація в освіті: сучасність і стратегії на майбутнє». Під час цього заходу було презентовано результати моніторингового дослідження щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі у закладах загальної середньої освіти.

«Учителі відмовляються від російськомовних матеріалів, а учні й учениці надають перевагу україномовному змісту. Понад 90% респондентів назвали рідною мовою українську та використовують її в родинному колі, навчальній діяльності, культурних практиках тощо. Отож освітній простір шкіл дедалі українізується, і варто й надалі продовжувати ініціативи, які б сприяли позитивній динаміці застосування державної мови в освітньому процесі», — зауважив Голова Державної служби якості освіти Руслан Гурак.

За словами омбудсмена української мови Тараса Кременя, проведення дослідження щодо функціонування державної мови в освітньому процесі в умовах війни має вагоме прикладне значення. Показовим є те, що позитивна динаміка найяскравіше спостерігається в тих школах, де є чітка позиція керівництва щодо мовної політики.

«Мова слугує об’єднавчим чинником нашого суспільства та інструментом опору ворогу. Саме тому в системі освіти володіння та вміння послуговуватися державною мовою є однією з ключових компетентностей у Новій українській школі», — зазначив генеральний директор директорату шкільної освіти Міністерства освіти і науки України Ігор Хворостяний.

За результатами дослідження, використання україномовних матеріалів вчителями зросло з 82% до 93%. Про те, що освітній процес у закладах освіти відбувається українською мовою зазначили 93% батьків (у 2021/2022 навчальному році цей показник становив 87%). Водночас результати тестувань вказують на середній рівень знань з української мови більшості учнів та учениць 6-х і 8-х класів.

Також було виявлено покращення ситуації щодо використання української мови учнями й ученицями в Інтернеті. 

Мова контенту в Інтернеті

Водночас, серед основних чинників, які заважають учасникам освітнього середовища спілкуватися суто українською мовою:

  • мова контенту в інтернеті;
  • вплив російськомовного середовища;
  • звичка спілкуватися російською мовою в родині;
  • недостатній рівень володіння українською мовою.

Зокрема, 32% учнів та учениць, з-поміж 72% охочих покращити свої знання з української мови, скористалися безоплатними мовними курсами. Саме тому уряд, громади та адміністрація шкіл будуть продовжувати роботу з популяризації вивчення й удосконалення знань з української мови.

Джерело: Державна служба якості освіти

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Кваліфікаційні категорії педпрацівників та ступені освіти: як співвіднести під час атестації

З’ясуємо, чи тотожні поняття «фаховий молодший бакалавр» та «молодший бакалавр». Розберемося, як співвідноситься кваліфікація в документі про освіту та рівень кваліфікації за Національною рамкою кваліфікацій і як це впливає на атестацію педагога. А також як атестувати педагогів із середньою спеціальною освітою, отриманою до 1991 року
4831

Атестація вчителів у 2026 році: що? де? коли?

Процедура атестації педагогічних працівників триває ледь не увесь навчальний рік. Нелегко всі процеси тримати в голові — що й коли підготувати, виконати… Тож зібрали тут основне
99968

Санітарний регламент для шкіл: на що директору звернути увагу

Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти діє з 2021 року і замінив відповідний ДСанПіН. Порівняємо ці два документи, а також розглянемо внесені в Санітарний регламент зміни щодо організації освітнього процесу в умовах воєнного стану, аби ви врахували їх у роботі
22649

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді