Як допомогти дитині впоратися з панічною атакою

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

У МОЗ нагадали алгоритм дій під час панічної атаки в дитини

Алгоритм дій під час панічної атаки

11 змін до Типової інструкції з діловодства 📑

Панічна атака — це раптове відчуття сильного страху без реальної небезпеки чи видимої причини. Напади відбуваються, коли людину щось сильно непокоїть, після пережитого складного чи стресового досвіду. Також це можуть бути наслідки перенесених хвороб, тому варто проконсультуватися не лише з психологом/психотерапевтом, а й з лікарем, щоб виключити всі ризики.

Саме тому на сайті Міністерства охорони здоров’я опублікували матеріал щодо розпізнавання панічної атаки та допомоги дитині, яка переживає це.

Зауважимо, що панічна атака може тривати до 30 хвилин. Сама собою вона не загрожує життю, але без професійної допомоги напади можуть посилитися.

Як наголошують у МОЗ, у разі повторення епізодів панічних атак, варто обов’язково звернутися до фахівців.

Прояви панічної атаки:

  • прискорене серцебиття;
  • задуха, прискорене або ускладнене дихання;
  • оніміння або тремтіння рук і ніг;
  • нудота та дискомфорт у шлунку;
  • запаморочення;
  • світло здається яскравішим, інтенсивнішим;
  • сльози, незмога перестати плакати;
  • відчуття, ніби людина «застигла» й не може рухатися.

Якщо дитина переживає панічну атаку, важливо сказати їй, що цей стан дуже неприємний, але він не несе загрози життю, тож із ним можна впоратися разом.

Основні техніки, які потрібно використовувати під час нападу панічної атаки та впливають на її цикл: думки — поведінка — тілесні відчуття — емоції. Щоб розірвати коло чи цикл панічної атаки, можна впливати на кожен із цих елементів. Під час панічної атаки дитина може відчувати, що втрачає контроль, тож треба допомогти їй «заземлитися», використовуючи певні вправи.

Зокрема, дихання животом заспокоює і допомагає кисню швидше наситити кров. Техніка складається з трьох кроків:

Крок 1. Покладіть руку на живіт.

Крок 2. Зробіть кілька усвідомлених вдихів та видихів. Наприклад, 5 секунд вдих, 5 секунд видих. Стежте, щоб вдих був через ніс, а видих — через рот.

Крок 3. Поясніть дитині, що коли вона вдихає, то м’яко надуває свій животик, як повітряну кульку, а коли видихає, повітря ніби повільно виходить із кульки.

Серед інших можливих практик, що можуть допомогти дитині:

  • Знайти кілька предметів певного кольору й назвати їх.
  • Порахувати кроки до певного предмета.
  • Рахувати від десяти до одного.
  • Стискати поперемінно правою та лівою рукою руку дорослого.
  • Покласти руку на живіт приблизно на три пальці нижче від сонячного сплетіння й постукати по цьому місцю.
  • Потерти кінчик носа.
  • Злегка натиснути на очні яблука з двох боків.
  • Змочити дитині губи водою, сполоснути водою рот.
  • Витягувати якомога далі язика — ніби намагаючись торкнутися грудної клітки.
  • Подивитися якомога далі праворуч, не повертаючи голови, затримати погляд на 15–20 секунд і перевести погляд прямо, потім подивитися ліворуч якомога далі й знову прямо.
  • Розтерти тіло.
  • Розтерти точку між підмізинним пальцем і мізинцем.
  • Покласти руки на ребра, концентруватися на тому, як вони під час дихання розширюються, підіймаються.

«Можна обрати кілька дій із запропонованих варіантів. При цьому важливо розуміти, що це — екстрена допомога. Важливо шукати можливість впливати на причину появи панічної атаки», — наголосили у Міністерстві охорони здоров’я.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Персоналізація за 5 хвилин: як штучний інтелект допомагає створювати унікальні завдання та тести для учнів

Інтернет-ресурси, зокрема нейромережі, стрімко набирають популярності. Ознайомтеся з основними відомостями про нейромережі та штучний інтелект в освітньому процесі. Скористайтеся досвідом, як створювати за їх допомогою навчальний контент і розвивати в учнів критичне мислення
1689

Вступна кампанія 2026: основні орієнтири

Якою буде вступна кампанія 2026 в Україні, яких змін та нововведень очікувати? Проаналізуємо чинні документи, офіційні заяви та пропозиції, які обговорюються
307

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
54224

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
771

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання: як поєднувати в реаліях війни

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця
111073

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді