Роз’яснення омбудсмена щодо рекомендацій МОН про освітній процес в умовах війни

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Освітній омбудсмен надав коментар про методичні рекомендації МОН щодо здобуття середньої освіти в умовах воєнного стану

Освітній процес в умовах війниЯк працювати з трудовими книжками під час воєнного стану

Нещодавно Міністерство освіти та науки видало наказ, що затверджує «Методичні рекомендації щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні».

Освітній омбудсмен Сергій Горбачов опублікував свої коментарі щодо цього наказу. 

Насамперед у документі Міносвіти акцентують на важливості забезпечити право на безперервне здобуття освіти різних груп дітей (за кордоном, на тимчасово окупованих територіях, у зоні бойових дій, на очному й дистанційному навчанні в підконтрольних Україні регіонах). Зокрема, ідеться про те, щоб надати можливість українським дітям, які перебувають за кордоном, продовжувати навчатися за українською програмою та сприяти тому, щоб вони не втрачали зв’язок з Україною.

У команді освітнього омбудсмена виокремили наступні ключові моменти із методичних рекомендацій МОН:

  • зменшення навантаження на дітей, які перебувають за кордоном і навчаються у двох школах;
  • оцінювання результатів навчання учнів, що навчаються за кордоном;
  • оцінювання учнів за відсутності в них задокументованих результатів оцінювання за певний період;
  • зарахування до закладу освіти;
  • зарахування учнів до закладів освіти після повернення в Україну, переведення до наступного класу, зарахування результатів навчання;
  • зарахування до закладів освіти та підсумкове оцінювання дітей, які проживають на неконтрольованій, деокупованій або території населених пунктів на лінії зіткнення;
  • зберігання особових справ учнів за відсутності відомостей щодо місця їх перебування/проживання;
  • отримання документів про здобуття освіти за кордоном;
  • видача характеристики учнів за місцем навчання.

Наразі більшість українських дітей, які перебувають за кордоном, навчаються очно в школі країни перебування та дистанційно у закладі освіти України. Саме тому, щоб зменшити навантаження на цих учнів, МОН рекомендує за можливості оптимізувати освітній процес та враховувати результати навчання з тих предметів, які учні опановують у закордонній школі.

Зокрема, переведення оцінок, отриманих у закордонній школі, у 12-бальну систему в межах автономії заклад освіти здійснює самостійно. Предмети, які діти не вивчали в школі країни перебування, оцінюють вчителі українського закладу освіти з використанням технологій дистанційного навчання.

Освітнє відомство в рекомендаціях наголошує, що річна оцінка не обов’язково є середнім арифметичним оцінок за І та ІІ семестри. Під час виставлення річної оцінки можна враховувати динаміку особистих результатів навчання здобувача з предмета й сформованість у нього/неї вміння застосовувати набуті знання.

Окрім того, педагогічна рада закладу може здійснювати семестрове та річне оцінювання учнів 5-8 та 10 класів не за 12-бальною шкалою, а за шкалою «зараховано»/«не зараховано» у таких випадках:

  • відсутності через об’єктивні причини задокументованих результатів;
  • через відсутність в учнів із певних обставин можливості долучитися до навчання під керівництвом педагогів;
  • у разі пропуску учнем понад 50% уроків із певного предмета;
  • у разі поєднання навчання в закладі освіти країни перебування за очною формою і в закладі загальної середньої освіти України;
  • під час оцінювання предметів варіативної складової.

Щодо зарахування дітей до закладів освіти, то воно здійснюється на підставі заяви одного з їхніх батьків чи інших законних представників, поданої в зручний для заявника спосіб.

Дітей, які вимушено змінили місце проживання і здобували освіту в школах за кордоном, після повернення в Україну зараховують до закладів загальної середньої освіти, де навчалися до вимушеного переміщення, або в інші заклади загальної середньої освіти України.

Дітей, які проживають або проживали на неконтрольованій, деокупованій території або території населених пунктів на лінії зіткнення і не мали можливості протягом понад шести місяців навчатися за однією з форм здобуття освіти, поновлюють у закладі освіти, учнями якого вони були, або зараховують до іншого закладу освіти України на підставі заяви одного з батьків/законних представників. 

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Санітарний регламент для шкіл: на що директору звернути увагу

Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти діє з 2021 року і замінив відповідний ДСанПіН. Порівняємо ці два документи, а також розглянемо внесені в Санітарний регламент зміни щодо організації освітнього процесу в умовах воєнного стану, аби ви врахували їх у роботі
22003

Що таке інклюзивна освіта: принципи, переваги та виклики

Інклюзія — це не просто модний тренд в освіті, а наша спільна відповідальність. Це філософія, що відкриває двері до навчання та розвитку для кожного. У цій статті ми розібралися, що таке інклюзивна освіта, як вона працює та чому це важливо
30755

Реформа профільної середньої освіти: як це відбувається

Нові умови і обставини диктують новий підхід до розвитку економіки, яка, у свою чергу, мотивує до пошуку інших форм і методів управління у галузях, на яких вона базується. Зокрема, це стосується і освіти. З цією метою в Україні розпочалася реформа профільної освіти, яка відбувається у кілька етапів. Що вона передбачає і до яких змін ми маємо бути готові – далі у статті
1135

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді