Як працювати з трудовими книжками під час воєнного стану
Нещодавно Міністерство освіти та науки видало наказ, що затверджує «Методичні рекомендації щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні».
Освітній омбудсмен Сергій Горбачов опублікував свої коментарі щодо цього наказу.
Насамперед у документі Міносвіти акцентують на важливості забезпечити право на безперервне здобуття освіти різних груп дітей (за кордоном, на тимчасово окупованих територіях, у зоні бойових дій, на очному й дистанційному навчанні в підконтрольних Україні регіонах). Зокрема, ідеться про те, щоб надати можливість українським дітям, які перебувають за кордоном, продовжувати навчатися за українською програмою та сприяти тому, щоб вони не втрачали зв’язок з Україною.
У команді освітнього омбудсмена виокремили наступні ключові моменти із методичних рекомендацій МОН:
- зменшення навантаження на дітей, які перебувають за кордоном і навчаються у двох школах;
- оцінювання результатів навчання учнів, що навчаються за кордоном;
- оцінювання учнів за відсутності в них задокументованих результатів оцінювання за певний період;
- зарахування до закладу освіти;
- зарахування учнів до закладів освіти після повернення в Україну, переведення до наступного класу, зарахування результатів навчання;
- зарахування до закладів освіти та підсумкове оцінювання дітей, які проживають на неконтрольованій, деокупованій або території населених пунктів на лінії зіткнення;
- зберігання особових справ учнів за відсутності відомостей щодо місця їх перебування/проживання;
- отримання документів про здобуття освіти за кордоном;
- видача характеристики учнів за місцем навчання.
Наразі більшість українських дітей, які перебувають за кордоном, навчаються очно в школі країни перебування та дистанційно у закладі освіти України. Саме тому, щоб зменшити навантаження на цих учнів, МОН рекомендує за можливості оптимізувати освітній процес та враховувати результати навчання з тих предметів, які учні опановують у закордонній школі.
Зокрема, переведення оцінок, отриманих у закордонній школі, у 12-бальну систему в межах автономії заклад освіти здійснює самостійно. Предмети, які діти не вивчали в школі країни перебування, оцінюють вчителі українського закладу освіти з використанням технологій дистанційного навчання.
Освітнє відомство в рекомендаціях наголошує, що річна оцінка не обов’язково є середнім арифметичним оцінок за І та ІІ семестри. Під час виставлення річної оцінки можна враховувати динаміку особистих результатів навчання здобувача з предмета й сформованість у нього/неї вміння застосовувати набуті знання.
Окрім того, педагогічна рада закладу може здійснювати семестрове та річне оцінювання учнів 5-8 та 10 класів не за 12-бальною шкалою, а за шкалою «зараховано»/«не зараховано» у таких випадках:
- відсутності через об’єктивні причини задокументованих результатів;
- через відсутність в учнів із певних обставин можливості долучитися до навчання під керівництвом педагогів;
- у разі пропуску учнем понад 50% уроків із певного предмета;
- у разі поєднання навчання в закладі освіти країни перебування за очною формою і в закладі загальної середньої освіти України;
- під час оцінювання предметів варіативної складової.
Щодо зарахування дітей до закладів освіти, то воно здійснюється на підставі заяви одного з їхніх батьків чи інших законних представників, поданої в зручний для заявника спосіб.
Дітей, які вимушено змінили місце проживання і здобували освіту в школах за кордоном, після повернення в Україну зараховують до закладів загальної середньої освіти, де навчалися до вимушеного переміщення, або в інші заклади загальної середньої освіти України.
Дітей, які проживають або проживали на неконтрольованій, деокупованій території або території населених пунктів на лінії зіткнення і не мали можливості протягом понад шести місяців навчатися за однією з форм здобуття освіти, поновлюють у закладі освіти, учнями якого вони були, або зараховують до іншого закладу освіти України на підставі заяви одного з батьків/законних представників.