Роз’яснення омбудсмена щодо рекомендацій МОН про освітній процес в умовах війни

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Messenger-канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Освітній омбудсмен надав коментар про методичні рекомендації МОН щодо здобуття середньої освіти в умовах воєнного стану

Освітній процес в умовах війниЯк працювати з трудовими книжками під час воєнного стану

Нещодавно Міністерство освіти та науки видало наказ, що затверджує «Методичні рекомендації щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні».

Освітній омбудсмен Сергій Горбачов опублікував свої коментарі щодо цього наказу. 

Насамперед у документі Міносвіти акцентують на важливості забезпечити право на безперервне здобуття освіти різних груп дітей (за кордоном, на тимчасово окупованих територіях, у зоні бойових дій, на очному й дистанційному навчанні в підконтрольних Україні регіонах). Зокрема, ідеться про те, щоб надати можливість українським дітям, які перебувають за кордоном, продовжувати навчатися за українською програмою та сприяти тому, щоб вони не втрачали зв’язок з Україною.

У команді освітнього омбудсмена виокремили наступні ключові моменти із методичних рекомендацій МОН:

  • зменшення навантаження на дітей, які перебувають за кордоном і навчаються у двох школах;
  • оцінювання результатів навчання учнів, що навчаються за кордоном;
  • оцінювання учнів за відсутності в них задокументованих результатів оцінювання за певний період;
  • зарахування до закладу освіти;
  • зарахування учнів до закладів освіти після повернення в Україну, переведення до наступного класу, зарахування результатів навчання;
  • зарахування до закладів освіти та підсумкове оцінювання дітей, які проживають на неконтрольованій, деокупованій або території населених пунктів на лінії зіткнення;
  • зберігання особових справ учнів за відсутності відомостей щодо місця їх перебування/проживання;
  • отримання документів про здобуття освіти за кордоном;
  • видача характеристики учнів за місцем навчання.

Наразі більшість українських дітей, які перебувають за кордоном, навчаються очно в школі країни перебування та дистанційно у закладі освіти України. Саме тому, щоб зменшити навантаження на цих учнів, МОН рекомендує за можливості оптимізувати освітній процес та враховувати результати навчання з тих предметів, які учні опановують у закордонній школі.

Зокрема, переведення оцінок, отриманих у закордонній школі, у 12-бальну систему в межах автономії заклад освіти здійснює самостійно. Предмети, які діти не вивчали в школі країни перебування, оцінюють вчителі українського закладу освіти з використанням технологій дистанційного навчання.

Освітнє відомство в рекомендаціях наголошує, що річна оцінка не обов’язково є середнім арифметичним оцінок за І та ІІ семестри. Під час виставлення річної оцінки можна враховувати динаміку особистих результатів навчання здобувача з предмета й сформованість у нього/неї вміння застосовувати набуті знання.

Окрім того, педагогічна рада закладу може здійснювати семестрове та річне оцінювання учнів 5-8 та 10 класів не за 12-бальною шкалою, а за шкалою «зараховано»/«не зараховано» у таких випадках:

  • відсутності через об’єктивні причини задокументованих результатів;
  • через відсутність в учнів із певних обставин можливості долучитися до навчання під керівництвом педагогів;
  • у разі пропуску учнем понад 50% уроків із певного предмета;
  • у разі поєднання навчання в закладі освіти країни перебування за очною формою і в закладі загальної середньої освіти України;
  • під час оцінювання предметів варіативної складової.

Щодо зарахування дітей до закладів освіти, то воно здійснюється на підставі заяви одного з їхніх батьків чи інших законних представників, поданої в зручний для заявника спосіб.

Дітей, які вимушено змінили місце проживання і здобували освіту в школах за кордоном, після повернення в Україну зараховують до закладів загальної середньої освіти, де навчалися до вимушеного переміщення, або в інші заклади загальної середньої освіти України.

Дітей, які проживають або проживали на неконтрольованій, деокупованій території або території населених пунктів на лінії зіткнення і не мали можливості протягом понад шести місяців навчатися за однією з форм здобуття освіти, поновлюють у закладі освіти, учнями якого вони були, або зараховують до іншого закладу освіти України на підставі заяви одного з батьків/законних представників. 

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Яким буде НМТ—2026

Уже чотири роки Український центр оцінювання якості освіти замість традиційного ЗНО проводить НМТ. Як проходитиме НМТ у 2026 році, починаємо дізнаватися вже зараз
1016

Як впровадити інклюзію в закладі освіти

Практичні поради та рекомендації, які допоможуть успішно організувати інклюзивне навчання у вашому закладі, — у посібнику «Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти» від Державної служби якості освіти. Основні тези та алгоритми впровадження інклюзії в школі читайте у статті
5708

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді