Курси для вчителів у 2026 році: що змінює новий порядок МОН

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
головний редактор порталу «Педрада» Цифрового видавництва Експертус, кандидат педагогічних наук, Київ
МОН затвердило порядок перевірки програм у межах експерименту «Гроші ходять за вчителем». Порядок визначає, які курси зараховуватимуть і оплачуватимуться відповідно до вимог експерименту

Як перевірятимуть курси для вчителів

Міністерство освіти і науки України оприлюднило наказ, який встановлює єдині правила для програм підвищення кваліфікації та супервізії вчителів. Правила стосуються програм,  які закуповуватимуть в межах експериментального проєкту «Гроші ходять за вчителем».

Відповідний наказ МОН від 09.12.2025 № 1608 затверджує порядок встановлення відповідності програм підвищення кваліфікації та/або супервізії педагогічних працівників умовам цього проєкту.

11 змін до Типової інструкції з діловодства 📑

Хто і як перевірятиме програми

Згідно з Порядком, суб'єкти підвищення кваліфікації подають програми підвищення кваліфікації та супервізії через державну інформаційно-комунікаційну систему підтримки професійного розвитку педагогів. Їх аналізуватиме відділ професійного розвитку педагогічних працівників Українського інституту розвитку освіти.

Перевірка передбачає, зокрема:

  • відповідність програм умовам експериментального проєкту;
  • орієнтацію на визначені цільові групи — вчителів, керівників і заступників керівників закладів загальної середньої освіти;
  • розроблення програм на основі типових програм, затверджених МОН;
  • відповідність професійним стандартам учителя та керівника закладу освіти;
  • наявність інформації про вартість навчання та очікувані результати.

Ключові вимоги до програм

Порядком визначено, що програми можуть розроблятися за ключовими напрямами, серед яких:

Обсяг програм, створених на основі окремих модулів типових програм, не може бути меншим ніж 15 годин або 0,5 кредиту ЄКТС, а зміст може змінюватися не більш як на 30%.

Результати перевірки

За результатами аналізу інформація про відповідність програми вимогам експерименту вноситься до інформаційної системи. Саме ці програми зможуть брати участь у механізмі фінансування в межах принципу «Гроші ходять за вчителем».

Сім технік, щоб зняти напруження, відновити концентрацію та зберегти професійну стійкість

Перелік типових програм підвищення кваліфікації

(відповідно до наказу МОН, експеримент «Гроші ходять за вчителем»)

Програми для вчителів

Напрям

Назва типової програми

1

Подолання освітніх втрат

Навчання в умовах викликів: інструменти подолання освітніх втрат і підтримки учасників освітнього процесу

2

Психосоціальна підтримка

Психосоціальна підтримка та травма-інформований підхід під час навчання учнів базової школи

3

Реалізація стандарту профільної освіти

Старша профільна школа: нові підходи та інструменти для вчителів

4

Кар’єрне консультування

Кар’єрне консультування в Новій українській школі

5

Соціально-емоційне навчання

Соціально-емоційне навчання як інструмент розвитку наскрізних умінь учнів НУШ

6

Цифрові компетентності

Scaffold: як інтегрувати ключові компетентності в освітню практику

7

Оцінювання в НУШ

Оцінювання навчальних досягнень учнів у НУШ відповідно до Державного стандарту

8

Академічна доброчесність

Академічна доброчесність у закладах загальної середньої освіти

9

Інклюзивна освіта

Інклюзивне навчання та педагогічна підтримка учнів з ООП

10

Наставництво

Набуття (вдосконалення) компетентностей зі здійснення наставницької діяльності


Програми для керівників та заступників керівників

Категорія керівників

Назва типової програми

1

Керівники базової школи

Реалізація Державного стандарту базової середньої освіти

2

Новопризначені керівники

Типова програма підвищення кваліфікації новопризначених директорів ЗЗСО

3

Керівники та заступники

Профільна школа: управління та професійний розвиток

4

Керівники профільної школи

Освітнє лідерство для керівників та заступників керівників

5

Керівники ЗЗСО

Створення безпечного і здорового освітнього середовища


Програми з супервізії

Напрям

Назва типової програми

1

Супервізія

Підготовка надавачів послуг з професійної підтримки та допомоги педагогічним працівникам (здійснення супервізії)

 

Важливо:

  • усі програми є типовими і можуть бути основою для розроблення курсів;
  • мінімальний обсяг — 15 годин / 0,5 ЄКТС;
  • фінансування можливе в межах експерименту «гроші ходять за вчителем».

Результати перевірки

За результатами аналізу інформація про відповідність програми вимогам експерименту вноситься до інформаційної системи. Саме ці програми зможуть брати участь у механізмі фінансування в межах принципу «гроші ходять за вчителем».

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Цифрові технології у роботі з документами та ділових комунікаціях: навчаймося разом

Хочете навчитися краще орієнтуватися у роботі з хмарними сховищами даних? Чи створювати ілюстровані матеріали? А, можливо, взаємодіяти у командах та чатах? Спробуйте онлайн-курс від Вищої школи освітнього менеджменту!
7835

Самоосвіта вчителя: безперервний процес зростання

Професійний розвиток — це зростання майстерності через здобуття нового та переосмислення вже наявного досвіду. Хочете дізнатися, як ефективно організувати самоосвіту? Продовжуйте читати!
20672

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді