Курси для вчителів у 2026 році: що змінює новий порядок МОН
Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Міністерство освіти і науки України оприлюднило наказ, який встановлює єдині правила для програм підвищення кваліфікації та супервізії вчителів. Правила стосуються програм, які закуповуватимуть в межах експериментального проєкту «Гроші ходять за вчителем».
Відповідний наказ МОН від 09.12.2025 № 1608 затверджує порядок встановлення відповідності програм підвищення кваліфікації та/або супервізії педагогічних працівників умовам цього проєкту.
11 змін до Типової інструкції з діловодства 📑
Хто і як перевірятиме програми
Згідно з Порядком, суб'єкти підвищення кваліфікації подають програми підвищення кваліфікації та супервізії через державну інформаційно-комунікаційну систему підтримки професійного розвитку педагогів. Їх аналізуватиме відділ професійного розвитку педагогічних працівників Українського інституту розвитку освіти.
Перевірка передбачає, зокрема:
- відповідність програм умовам експериментального проєкту;
- орієнтацію на визначені цільові групи — вчителів, керівників і заступників керівників закладів загальної середньої освіти;
- розроблення програм на основі типових програм, затверджених МОН;
- відповідність професійним стандартам учителя та керівника закладу освіти;
- наявність інформації про вартість навчання та очікувані результати.
Ключові вимоги до програм
Порядком визначено, що програми можуть розроблятися за ключовими напрямами, серед яких:
- оцінювання навчальних досягнень учнів у Новій українській школі;
- сучасні підходи до навчання на рівні базової середньої освіти;
- інклюзивне навчання та підтримка учнів з особливими освітніми потребами;
- цифрові технології педагогічної діяльності;
- підвищення кваліфікації керівників закладів освіти.
Обсяг програм, створених на основі окремих модулів типових програм, не може бути меншим ніж 15 годин або 0,5 кредиту ЄКТС, а зміст може змінюватися не більш як на 30%.
Результати перевірки
За результатами аналізу інформація про відповідність програми вимогам експерименту вноситься до інформаційної системи. Саме ці програми зможуть брати участь у механізмі фінансування в межах принципу «Гроші ходять за вчителем».
Перелік типових програм підвищення кваліфікації
(відповідно до наказу МОН, експеримент «Гроші ходять за вчителем»)
Програми для вчителів
№ | Напрям | Назва типової програми |
1 | Подолання освітніх втрат | Навчання в умовах викликів: інструменти подолання освітніх втрат і підтримки учасників освітнього процесу |
2 | Психосоціальна підтримка | Психосоціальна підтримка та травма-інформований підхід під час навчання учнів базової школи |
3 | Реалізація стандарту профільної освіти | Старша профільна школа: нові підходи та інструменти для вчителів |
4 | Кар’єрне консультування | Кар’єрне консультування в Новій українській школі |
5 | Соціально-емоційне навчання | Соціально-емоційне навчання як інструмент розвитку наскрізних умінь учнів НУШ |
6 | Цифрові компетентності | Scaffold: як інтегрувати ключові компетентності в освітню практику |
7 | Оцінювання в НУШ | Оцінювання навчальних досягнень учнів у НУШ відповідно до Державного стандарту |
8 | Академічна доброчесність | Академічна доброчесність у закладах загальної середньої освіти |
9 | Інклюзивна освіта | Інклюзивне навчання та педагогічна підтримка учнів з ООП |
10 | Наставництво | Набуття (вдосконалення) компетентностей зі здійснення наставницької діяльності |
Програми для керівників та заступників керівників
№ | Категорія керівників | Назва типової програми |
1 | Керівники базової школи | Реалізація Державного стандарту базової середньої освіти |
2 | Новопризначені керівники | Типова програма підвищення кваліфікації новопризначених директорів ЗЗСО |
3 | Керівники та заступники | Профільна школа: управління та професійний розвиток |
4 | Керівники профільної школи | Освітнє лідерство для керівників та заступників керівників |
5 | Керівники ЗЗСО | Створення безпечного і здорового освітнього середовища |
Програми з супервізії
№ | Напрям | Назва типової програми |
1 | Супервізія | Підготовка надавачів послуг з професійної підтримки та допомоги педагогічним працівникам (здійснення супервізії) |
Важливо:
- усі програми є типовими і можуть бути основою для розроблення курсів;
- мінімальний обсяг — 15 годин / 0,5 ЄКТС;
- фінансування можливе в межах експерименту «гроші ходять за вчителем».

