Від булочок до корисних обідів: як змінилося шкільне харчування за 5 років реформи

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Як впроваджується реформа шкільного харчування: понад 1200 оновлених їдалень, нові моделі кухонь та десятки мільярдів інвестицій

Як змінюється шкільне харчування в Україні

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: листопад 2025
   Скачати  

             

Міністерство освіти і науки України продовжує масштабну реформу шкільного харчування, розпочату у 2020 році. За словами заступника міністра освіти і науки Андрія Сташківа, за останні роки вдалося суттєво змінити підхід до організації харчування дітей, оновити інфраструктуру та залучити громади до співфінансування.

🥀 Турбота про себе: семінар-практикум

До 2020 року безоплатні обіди отримували лише діти пільгових категорій — близько 500 тисяч із понад 4 мільйонів учнів. Решта харчувалася за власний кошт. Меню здебільшого обмежувалося булочками з сосисками чи напівфабрикатами. 

З 2020 року реформа зробила акцент на корисному харчуванні, а вже у 2021-му набрали чинності нові санітарні норми, що обмежили кількість солі, цукру та заборонили низку шкідливих продуктів.

У 2023 році уряд ухвалив стратегію реформи шкільного харчування, яка базується на чотирьох цілях:

  • спроможність громад;
  • оновлення інфраструктури;
  • підготовка кадрів;
  • комунікація з батьками та учнями.

У 2024 році громади отримали 1,5 млрд грн на модернізацію кухонь і їдалень. Завдяки цим коштам реалізовано понад 70 проєктів. У 2025 році у держбюджеті передбачено ще 960 млн грн, на які вже відібрано 77 нових проєктів.

Сьогодні понад 1200 шкіл по країні мають оновлені кухні та їдальні, що відповідають сучасним вимогам. Зокрема, за оцінками МОН, для повного оновлення потрібні десятки мільярдів гривень.

Залежно від розміру школи та кількості учнів пропонуються різні підходи:

  • базова кухня — готування та харчування безпосередньо у школі;
  • опорна кухня — приготування їжі для кількох шкіл із доставкою за регламентованими нормами;
  • фабрика-кухня — сучасні комплекси, що забезпечують до 15 тисяч порцій щодня. Перша така фабрика працює в Бучі за кошти американського інвестора Воррена Баффета, наступну збудують на Харківщині.

Окрім того, за словами заступника міністра, громади активно долучаються до фінансування: у менш спроможних частка становить 5–10%, у сильніших — понад 30%, а подекуди навіть 50%.

Водночас війна ускладнює реалізацію проєктів у прифронтових регіонах — виникають проблеми з доставкою будматеріалів, роботою підрядників та безпекою. Деякі школи, які брали участь у проєктах, через загрозу бойових дій були змушені перейти на дистанційне навчання.

Реформа триває, і наступними роками в Україні планують створити ще близько 17 фабрик-кухонь та продовжувати оновлювати інфраструктуру шкільного харчування.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
87

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання: як поєднувати в реаліях війни

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця
110470

«Тривожна валіза» в закладах освіти: хто збирає і що повинна містити

Після сигналу тривоги учнів у закладі освіти швидко евакуюють в укриття. Скільки часу їм та працівникам закладу доведеться там перебувати – передбачити неможливо. Тож із собою беруть тривожні валізи з мінімальним набором для забезпечення життєвих потреб. Як зібрати тривожну валізу для дитини, для класу – далі у статті
11612

Інструктажі з питань охорони праці для працівників закладу освіти

Під час прийняття на роботу та періодично працівники закладу освіти зобов’язані проходити інструктажі з питань охорони праці. Які види інструктажів існують, хто їх проводить з працівниками та за яких умов — далі у статті
17720

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді