Освіта в умовах війни: як навчання впливає на соціальний капітал і майбутнє підлітків

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
46% підлітків вірять у оптимістичне майбутнє України: фонд savED провів дослідження впливу освіти на соціальний капітал у громадах

Як війна вплинула на підлітків

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: листопад 2025
   Скачати  

             

Міжнародний благодійний фонд savED презентував результати масштабного соціального дослідження«Війна, освіта та соціальний капітал. Три роки повномасштабного вторгнення», проведеного у 2025 році. Аналітики вивчали, як війна вплинула на відчуття підлітків щодо майбутнього України, їхню належність до громади та освітнє середовище.

🧭 ОСВІТНІЙ НАВІГАТОР НА 2025/2026 н.р.

Дослідження охопило понад 120 шкіл з усіх регіонів України, включно з прифронтовими територіями. Загалом проведено 1924 інтерв’ю зі школярами, а також опитування батьків, учителів і представників адміністрацій.

Основні результати:

  • Лише 46% підлітків вірять у майбутнє України, тоді як серед учителів цей показник становить 67%, а серед адміністрацій — 88%.
  • 40% школярів критично оцінюють можливість знайти гідну роботу в Україні, ще стільки ж бачать такі перспективи.
  • Частка тих, хто хоче виїхати за кордон, залишається стабільною — 22% (у 2023 році було 26%). Водночас 52% підлітків хочуть залишитися в Україні, але жити саме у своїй громаді планують лише 30%.

Як війна вплинула на підлітків

Вплив освітнього середовища:

  • Понад 53% учнів відчувають належність до своєї громади, але третина (32%) — майже не відчувають цього.
  • Серед тих, хто задоволений навчанням, 71% ідентифікують себе з громадою, тоді як серед незадоволених таких лише 28%.
  • Участь у гуртках та позакласній діяльності прямо впливає на відчуття приналежності: 69% активних школярів відчувають себе частиною громади, тоді як серед пасивних — лише 20%.

Регіональні відмінності:

  • Загальна частка дистанційного навчання зменшилася з 44% у 2023 році до 20% у 2025-му.
  • Проте у прифронтових регіонах 49% учнів навчаються лише онлайн, тоді як в інших областях — 90% відвідують школу очно.
  • У школах з очним навчанням 57% учнів мають багато друзів, серед онлайн-учнів — лише 41%.

Емоційний стан:

  • 33% підлітків мають підвищену тривожність (у 2023 році — 37%).
  • Потребу у психологічній підтримці нині відчуває 21% учнів (у 2023 році — 26%).
  • Водночас 82% шкільних адміністрацій визнають наявність освітніх втрат у дітей (проти 66% два роки тому).

Як війна вплинула на підлітків

За словами співзасновниці savED Ганни Новосад, саме відновлення доступу до освіти стає критичним для життєстійкості громад:

«Школа — це не лише місце для уроків, а й важливий осередок соціалізації. Саме тому ми створили мережу з понад 100 освітніх центрів «Вулики», які працюють навіть у прифронтових регіонах. Для багатьох дітей це єдине місце офлайн-навчання, простір довіри та підтримки».

Результати дослідження демонструють, що якісна освіта та відчуття належності до громади — ключові фактори, що впливають на бажання молоді залишатися в Україні й будувати її майбутнє.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів за вимогами НУШ

Розуміння критеріїв оцінювання – ваш ключ до ефективного навчання. У цій статті ви знайдете відповіді на питання, як оцінювати знання учнів, як це працює в різних класах і форматах навчання, та як зробити цей процес справедливим і зрозумілим для кожного. Читайте далі, щоб опанувати інструменти, які допоможуть вашим учням досягати кращих результатів!
282536

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
102

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання: як поєднувати в реаліях війни

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця
110477

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді