Освіта в умовах війни: як навчання впливає на соціальний капітал і майбутнє підлітків
Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму
Міжнародний благодійний фонд savED презентував результати масштабного соціального дослідження«Війна, освіта та соціальний капітал. Три роки повномасштабного вторгнення», проведеного у 2025 році. Аналітики вивчали, як війна вплинула на відчуття підлітків щодо майбутнього України, їхню належність до громади та освітнє середовище.
🧭 ОСВІТНІЙ НАВІГАТОР НА 2025/2026 н.р.
Дослідження охопило понад 120 шкіл з усіх регіонів України, включно з прифронтовими територіями. Загалом проведено 1924 інтерв’ю зі школярами, а також опитування батьків, учителів і представників адміністрацій.
Основні результати:
- Лише 46% підлітків вірять у майбутнє України, тоді як серед учителів цей показник становить 67%, а серед адміністрацій — 88%.
- 40% школярів критично оцінюють можливість знайти гідну роботу в Україні, ще стільки ж бачать такі перспективи.
- Частка тих, хто хоче виїхати за кордон, залишається стабільною — 22% (у 2023 році було 26%). Водночас 52% підлітків хочуть залишитися в Україні, але жити саме у своїй громаді планують лише 30%.
Вплив освітнього середовища:
- Понад 53% учнів відчувають належність до своєї громади, але третина (32%) — майже не відчувають цього.
- Серед тих, хто задоволений навчанням, 71% ідентифікують себе з громадою, тоді як серед незадоволених таких лише 28%.
- Участь у гуртках та позакласній діяльності прямо впливає на відчуття приналежності: 69% активних школярів відчувають себе частиною громади, тоді як серед пасивних — лише 20%.
Регіональні відмінності:
- Загальна частка дистанційного навчання зменшилася з 44% у 2023 році до 20% у 2025-му.
- Проте у прифронтових регіонах 49% учнів навчаються лише онлайн, тоді як в інших областях — 90% відвідують школу очно.
- У школах з очним навчанням 57% учнів мають багато друзів, серед онлайн-учнів — лише 41%.
Емоційний стан:
- 33% підлітків мають підвищену тривожність (у 2023 році — 37%).
- Потребу у психологічній підтримці нині відчуває 21% учнів (у 2023 році — 26%).
- Водночас 82% шкільних адміністрацій визнають наявність освітніх втрат у дітей (проти 66% два роки тому).
За словами співзасновниці savED Ганни Новосад, саме відновлення доступу до освіти стає критичним для життєстійкості громад:
«Школа — це не лише місце для уроків, а й важливий осередок соціалізації. Саме тому ми створили мережу з понад 100 освітніх центрів «Вулики», які працюють навіть у прифронтових регіонах. Для багатьох дітей це єдине місце офлайн-навчання, простір довіри та підтримки».
Результати дослідження демонструють, що якісна освіта та відчуття належності до громади — ключові фактори, що впливають на бажання молоді залишатися в Україні й будувати її майбутнє.