Асистент вихователя в школі: роз’яснення МОН про штатні нормативи і оплату праці
Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму
Міністерство освіти і науки України надало роз’яснення щодо організації освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами у 2025/2026 навчальному році, зокрема — стосовно роботи асистента вихователя у закладах загальної середньої освіти.
🧭 ОСВІТНІЙ НАВІГАТОР НА 2025/2026 н.р.
У відомстві нагадали, що відповідно до чинних нормативних актів, для учнів з ООП можуть створюватися інклюзивні та спеціальні групи подовженого дня, а їх освітній процес має забезпечувати асистент вихователя з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини.
Посада асистента вихователя закладу загальної середньої освіти відтепер включена до Класифікатора професій і належить до категорії педагогічних працівників. Це означає, що фахівці матимуть право на всі державні гарантії — виплати, надбавки та доплати, передбачені законодавством. Оплата праці здійснюватиметься за тарифними розрядами Єдиної тарифної сітки.
Посада асистента вихователя в закладі загальної середньої освіти, зокрема й у спеціальній групі та інклюзивній групі подовженого дня, належить до посад педагогічних працівників відповідно до Переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затвердженого постановою КМУ від 14.06.2000 № 963 (із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2022 р. № 979). Отже, зазначені працівники мають усі державні гарантії — виплати, надбавки та доплати, передбачені законодавством.
Разом із тим, у МОН визнали, що для унормування цієї посади необхідно внести зміни до Типових штатних нормативів закладів загальної середньої освіти. Міністерство фінансів поки що не погоджує ці пропозиції через потребу у додаткових видатках з державного бюджету. До ухвалення таких змін керівники шкіл можуть вводити посаду асистента вихователя самостійно — в межах наявного фонду оплати праці або за кошти місцевого бюджету й власних надходжень.
МОН окремо наголосило, що відмова у створенні інклюзивних чи спеціальних груп подовженого дня є неправомірною, адже порушує права дітей на рівний доступ до освіти.
Щодо тривалості робочого часу, наразі асистенти вихователів у ЗЗСО мають 40-годинний робочий тиждень відповідно до Кодексу законів про працю. Пропозиції МОН щодо встановлення скороченого педагогічного навантаження для цих працівників були включені до плану законопроєктної роботи парламенту, однак поки що не розглядалися.