Шкільна бібліотека: безпечне зберігання, облік та списання підручників і посібників
Шкільна бібліотека: які документи регламентують роботу
Під час організації роботи бібліотеки закладу освіти керуйтеся такими нормативними документами:
- Положення про бібліотеку загальноосвітнього навчального закладу, затверджене наказом Міносвіти від 14.04.1999 № 139;
- Інструкція про порядок комплектування та облік підручників і навчальних посібників у бібліотечних фондах загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладів та вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації, затверджена наказом МОН від 02.12.2013 № 1686 (далі — Інструкція).
▶ ВЕБІНАР: організовуємо освітню діяльність у 2025/2026 н.р.
Роботу з локальними документами, що регламентують роботу бібліотеки, організуйте так:
- затвердіть план роботи шкільної бібліотеки. Він є частиною річного плану закладу;
- встановіть режим роботи бібліотеки. Не забудьте при цьому, що раз на місяць у бібліотеці має бути санітарний день. Також передбачте щоденно дві години робочого дня на внутрішню бібліотечну роботу;
- затвердіть чи актуалізуйте правила користування бібліотекою. У них визначте порядок доступу до бібліотечних фондів та іншої бібліотечної інформації, перелік основних послуг і умови їх надання. Враховуйте Типові правила користування бібліотеками в Україні, затверджені наказом Мінкультури від 05.05.1999 № 275 (у редакції наказу Мінкультури від 19.04.2017 № 340).
У кінці навчального року готують річний звіт бібліотеки. Він є частиною річного звіту закладу освіти.
Оцінювання роботи шкільної бібліотеки під час інституційного аудиту
Що таке бібліотека в сучасному освітньому середовищі? Це простір інформаційної взаємодії та соціально-культурної комунікації учасників освітнього процесу. Створення такого простору — один з критеріїв оцінювання освітніх і управлінських процесів закладу освіти та внутрішньої системи забезпечення якості освіти. Про це йдеться у додатку 1 до Порядку проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОН від 09.01.2019 № 17 (у редакції наказу МОН від 30.04.2021 № 493).
Отже, оцінювання освітнього середовища ЗЗСО включає, зокрема, оцінювання діяльності бібліотеки: чи функціонує вона, як використовують її ресурси.
Ось таблиця щодо оцінювання діяльності шкільної бібліотеки, створена відповідно до додатка 1 до Порядку проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти:
Критерії оцінювання | Індикатори оцінювання | Методи збору інформації |
У закладі освіти створено простір інформаційної взаємодії та соціально-культурної комунікації учасників освітнього процесу (бібліотека, інформаційно-ресурсний центр тощо) | Простір і ресурси бібліотеки/інформаційно-ресурсного центру використовуються для індивідуальної, групової, проєктної та іншої роботи в рамках освітнього процесу, різних форм комунікації учасників освітнього процесу | Спостереження, опитування |
Ресурси бібліотеки/інформаційно-ресурсного центру використовуються для формування інформаційно-комунікаційної компетентності учнів | Опитування |
Окрім цього, шкільна бібліотека має бути безпечним та належно організованим простором. Тому впевніться, що у бібліотеці вашого закладу все гаразд. З’ясуємо, на що звернути увагу.
Облiк пiдручникiв у шкільній бібліотеці
Директор закладу освіти контролює облік, зберігання та рух підручників і навчальних посібників, а бібліотекар виконує безпосередню роботу з їх комплектування та обліку.
Вибір підручників: що потрібно знати
Облік підручників та навчальних посібників ведуть для того, щоб:
- сприяти збереженню, правильному формуванню i використанню бiблiотечного фонду закладу освіти;
- вiдображати надходження, загальну кiлькiсть i розподiл пiдручникiв інавчальних посібників по класах (групах), вибуття пiдручникiв і навчальних посібників iз бiблiотечних фондiв.
Процес облiку пiдручникiв та навчальних посібників передбачає такi дiї:
- приймання;
- штемпелювання;
- реєстрацiя надходження;
- вилучення;
- контроль за використанням та зберiганням.
Облiк пiдручникiв і навчальних посібників ведуть за груповим облiком у таких формах, як:
- 1 до Інструкції); (далi — Книга сумарного обліку; додаток
- 2 до Інструкції). (далi — Реєстрацiйна картка руху; додаток
Бiблiотекар перед початком навчального року видає пiдручники класним керiвникам пiд їхнiй особистий пiдпис.
Якщо пiдручник чи навчальний посібник втрачено або пошкоджено, то користувач повинен замiнити його аналогiчним чи рiвноцiнним. Бiблiотекар робить вiдмiтки про його замiну в
(далi — Журнал; додаток 5 до Інструкції) та фіксує в Книзі сумарного обліку.На пiдставi Журналу в кінці навчального року комiсiя навчального закладу складає акт приймання пiдручникiв i навчальних посiбникiв замiсть втрачених чи пошкоджених, про що бiблiотекар вносить вiдповiднi записи до Книги сумарного обліку.
Списання підручників у шкільній бібліотеці
Розглянемо порядок списання підручників та навчальних посібників у шкільній бібліотеці.
Підстави для списання
Списують та вилучають з бiблiотечних фондiв закладiв непридатні для використання пiдручники і навчальні посібники, якi:
- старі або мають дефекти;
- втратили актуальнiсть;
- вичерпали строк використання.
Дії комісії та бібліотекаря
Пiдручники та навчальні посібники списує комiсiя, до складу якої входять:
- бiблiотекар;
- заступник директора закладу освіти;
- педагогiчнi працiвники.
Комiсiя списує пiдручники та навчальні посібники на пiдставi а
(далi — Акт про списання; додаток 4 до Інструкції). Акт затверджує директор закладу освіти.У директорів закладів освіти часто виникає запитання, чи видавати наказ про списання підручників. Тож звертаємо увагу на те, що директор наказом створює комісію, а потім затверджує складений комісією Акт про списання.
Акт про списання складають у двох примiрниках. До нього додають опис підручників та навчальних посібників, що пiдлягають вилученню з бiблiотеки.
Перший примiрник Акта про списання здають до бухгалтерiї управлiння освiти або бухгалтерії закладу освіти, а другий примiрник залишається у бiблiотекаря.
Бiблiотекар на пiдставi Акта про списання вносить вiдповiднi записи до Книги сумарного обліку та Реєстрацiйної картки руху.
Станом на 1 сiчня щороку на пiдставi Акта про списання i Книги сумарного обліку бiблiотекар звiряє рух пiдручникiв та навчальних посібників.
Директор закладу освіти перевіряє, щоб списані пiдручники та навчальні посібники передали до установ, що заготовляють вторинну сировину, а одержані кошти надійшли на поточний рахунок закладу освіти. Їх використовують для придбання необхідних навчальних підручників і посібників.
Акт про списання з балансу бюджетних установ і організацій вилученої з бібліотеки літератури
Правила пожежної безпеки в шкільній бібліотеці
Усі працівники повинні бути ознайомлені з правилами пожежної безпеки. Їх визначено у Правилах пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом МОН від 15.08.2016 № 974.
Приміщення бібліотеки
Приміщення бібліотеки належить до об’єктів підвищеної пожежонебезпеки. Пожежну безпеку в приміщенні бібліотеки забезпечують відповідно до пункту 2 розділу IV Правил охорони праці для працівників бібліотек, затверджених наказом МНС від 12.12.2012 № 1398.
Перевірте:
- справність системи протипожежного захисту у приміщенні бібліотеки;
- наявність плану евакуації на випадок виникнення пожежі та інструкції про порядок дій під час пожежі;
- укомплектованість справними та перевіреними засобами пожежогасіння.
Стелажі у бібліотеці
Стелажі мають забезпечувати безпечне зберігання книжок у сховищах, читальних залах, фондах. Тож вони мають бути:
- виготовлені із негорючих матеріалів. А виготовлені із горючих матеріалів треба обробити вогнезахисною речовиною;
- закріплені надійно до стін або інших будівельних конструкцій.
Зверніть увагу на те, чи стелажі заповнені в межах допустимого навантаження та доступні без використання високих драбин, щоб брати книжки з верхньої полиці.
Відстань між паралельно розташованими стелажами повинна бути не менше ніж 1 м; стіною та стелажем, що розташований паралельно стіні, не менше ніж 0,75 м.