На змiст цiєї iнформацiї можуть впливати i працiвники навчального закладу (пiд час нарад, засiдань педагогiчної ради, загальних зборiв), i громадськiсть, зокрема батькiвська. Полiпшити взаємодiю мiж учасниками навчально-виховного процесу, розширити можливостi для спiльної роботи керiвнику дадуть змогу додатки Google (далi — додатки). Розгляньмо, як ними користуватися.
Доступ до додаткiв
Додатки доступнi скрiзь, де є iнтернет. Щоб працювати з ними не потрiбно встановлювати жодних програм. Також практично вiдпадає потреба в носiях iнформацiї, адже додатки дають змогу працювати з документами i мати доступ до них онлайн. Завдяки додаткам керiвник навчального закладу може зосередити необхiдну йому управлiнську, облiкову та iншу iнформацiю у вiртуальному просторi.
Щоб користуватися додатками, потрiбно авторизуватися. Для цього слiд створити облiковий запис Google, виконавши такi дiї:
- у веб-браузерi перейти на стартову сторiнку Google (google.com.ua) i натиснути у верхньому правому кутку кнопку «Увiйти»;
- у вiкнi, що вiдкриється, перейти за посиланням «Створити облiковий запис»;
- створити облiковий запис Google, заповнивши всi поля запропонованої форми;
- ознайомитися з роздiлом «Загальнi положення та умови» i за згоди поставити навпроти галочку;
- натиснути «Наступний крок»;
- увiйти до щойно створеної поштової скриньки Gmail, вказавши її назву та пароль для входу;
- пiдтвердити створення облiкового запису, перейшовши за посиланням у листi вiд Google.
Створивши облiковий запис, ви отримаєте доступ до додаткiв та обсягу безкоштовної пам’ятi 15 Гб (в окремих випадках — 30 Гб). Перелiк додаткiв розгорнеться пiсля натискання на пiктограму.
Так, якщо зайти у додаток «Диск» та натиснути на кнопку «Створити» або «Мiй диск», ви можете обрати необхiдний тип файлу, який бажаєте створити.
Робота з файлами на Google Диску
Серед типiв файлiв, доступних на Google Диску, для роботи керiвника навчального закладунайбiльш застосовнiтакi, як «Документи», «Таблицi», «Презентацiї». Вони аналогiчнi типам файлiв, якi створюють за допомогою програм офiсного пакету операцiйної системи Microsoft Windows (див. Додаток). Отож функцiональнi можливостi роботи з цими файлами на Google Диску подiбнi. Однак ключова рiзниця в тому, що на Google Диску всi змiни у файлах зберiгаються автоматично. Тому рiзнi збої — в роботi комп’ютера, електромережi тощо — нiяк не позначаються на цих файлах.
Також є можливiсть працювати з файлами без пiдключення до iнтернету — офлайн. Для цього потрiбно завантажити веб-програму «Диск», яка синхронiзує обраний комп’ютер з облiковим записом Google. У такому разi змiни, внесенi до файлiв офлайн, будуть зафiксованi у файлах Google Диску пiд час наступного пiдключення до iнтернету.
Налаштування спiльного доступу до Google Диску
На Google Диску його користувачi мають змогу спiльно працювати з файлами i папками. Так, керiвник навчального закладу може запросити до роботи з конкретним файлом або папкою будь-яку кiлькiсть працiвникiв, надiславши вiдповiдне запрошення електронною поштою(кнопка «Спiльний доступ» праворуч угорі).
При цьому передбачено керування роботою з файлами — надання доступудо них:
- за посиланням:
- для всiх користувачiв iнтернету;
- лише для тих, хто отримав посилання на документ;
- для певного кола осiб;
- за рiвнем:
- перегляд;
- коментування;
- редагування;
- власник.
Окрiм електронної пошти, є можливiсть подiлитися посиланням для спiльного доступу до файлiв через соцiальнi мережi. Це зручно, наприклад, для органiзацiї взаємодiї з громадськiстю (оголошення про батькiвськi збори, реєстрацiя на день вiдкритих дверей, анкетування тощо).
Повноваження користувачiв
Кожен рiвень доступу до документiв на Google Диску передбачає визначений перелiк повноважень користувачiв (див.табл.). Тому надаючи спiльний доступ до файлiв, важливо зважати на цей параметр, щоб запобiгти неузгодженим дiям користувачiв.
Повноваження користувачiв залежно вiд рiвня доступу до файлiв | ||||
Повноваження | Рiвень доступу | |||
перегляд | коментування | редагування | власник | |
Переглядати файли та папки | × | × | × | × |
Завантажувати файли та синхронiзувати роботу з ними | × | × | × | × |
Робити копiї файлiв для зберiгання на власному Google Диску | × | × | × | × |
Коментувати i пропонувати змiни до файлiв | × | × | × | |
Редагувати документи, таблицi, презентацiї | × | × | ||
Надавати та вiдмiняти спiльний доступ до файлiв | × | × | ||
Додавати та перемiщувати файли з папок | × | × | ||
Оновлювати чи знищувати файли | × | × | ||
Знищувати файли та папки | × | |||
Надавати право власностi на файли та папки iншим користувачам | × |
Пiд час спiльної роботи з файлами всi змiни, що вносять користувачi, позначаються iншим кольором. Це дає змогу одразу реагувати на них, зокрема за допомогою чату, доступного на боковiй панелi праворуч угорi.
Планування дiяльностi у Google Календар
Google дає змогу планувати дiяльнiсть за допомогою додатка «Календар» (далi — календар). У ньому можна фiксувати подiї, про якi слiд завчасно згадати.
Так як i в Google Диск, у календарi є аналогiчнi функцiї — встановлювати видимiсть, рiвнi доступу до календаря. Також у календарi можна:
- створити загальнодоступний календар;
- надати доступ до свого календаря визначеному колу осiб;
- створити окремий, тематичний, календар;
- додати календар iншого користувача;
Щоб запропонувати подiю, потрiбно натиснути кнопку «Створити» або двiчi клацнути мишкою у потрiбнiй чарунцi поля календаря. На сторiнцi подiї, що вiдкриється, слiд зазначити такi вiдомостi:
- назва подiї;
- дата й час подiї (початок i закiнчення);
- мiсце проведення подiї;
- опис подiї.
За допомогою календаря керiвник навчального закладу може запросити на ту чи ту подiю iнших користувачiв.
Запросити користувачiв на подiю можна у будь-який час — як пiд час створення подiї в календарi, так i згодом. Для цього на вiдкритiй сторiнцi подiї в полi «Додати гостей»потрiбно ввести електроннi адреси користувачiв, яких заплановано запросити, i натиснути кнопку «Додати». На електронну пошту цих користувачiв надiйде запрошення, яке вони можуть прийняти або ж вiдхилити. Якщо користувач прийняв запрошення, у його календарi буде створена подiя i нагадування про неї. Натомiсть у календарi керiвника навчального закладу на сторiнцi подiї буде сформований перелiк користувачiв, якi прийняли запрошенняна подiю.
Так, варiюючи налаштування календаря, керiвник навчального закладу матиме змогу органiзувати спiвпрацю на рiзних рiвнях, наприклад:
- адмiнiстрацiя;
- педагогiчнi працiвники;
- медичний персонал;
- обслуговувальний персонал.
За допомогою додаткiв Google можна проводити анкетування. Для цього застосовний такий додаток, як «Форми», що дає змогу використовувати рiзнi види опитувальникiв та розмiщувати їх у соцiальних мережах
Користуватися додатками Google спершу незвично, але з часом, набувши певних навикiв, керiвник навчального закладу зможе налагодити ефективну спiвпрацю i з колективом, i з громадськiстю.
Лiлiя Клачко, методист з iнформатики, монiторингових дослiджень якостi освiти та ЗНО Теребовлянського районного методичного кабiнету, Тернопiльська обл.