Які соціально-емоційні навички мають українські учні: результати дослідження

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Результати національного дослідження соціально-емоційних навичок учнівства

Що показало перше національне дослідження СЕН?

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: серпень 2025
   Скачати  

             

Соціально-емоційні навички (СЕН) є ключовими для успішного навчання, психологічного благополуччя та життєвої стійкості дітей і підлітків. Нещодавно в  Україні було завершено Дослідження соціально-емоційних навичок (ДоСЕН). 

🧭 ОСВІТНІЙ НАВІГАТОР НА 2025/2026 н.р.

Перший том Національного звіту ДоСЕН показав, як учні сприймають власні навички та емоційний стан. Другий том сфокусувався на глибинному аналізі чинників, що впливають на розвиток СЕН: педагогічна культура, роль родини, шкільні практики, суспільні установки й навіть вплив війни.

Ключові висновки

  • Розвинені СЕН напряму пов’язані з академічними досягненнями, здатністю будувати здорові стосунки та психологічним благополуччям.
  • 10-річні учні демонструють більше оптимізму та мотивації, 15-річні — співпереживання, толерантність і відповідальність.
  • Є помітні гендерні відмінності: хлопці частіше повідомляють про кращу емоційну регуляцію, а дівчата — про співпереживання, креативність і відповідальність, але водночас вони частіше зазнають навчальної тривожності.
  • Соціально-економічні умови суттєво впливають на розвиток навичок, особливо на впевненість у собі та креативність.
  • Досвід війни по-різному впливає на дітей: у молодших він може зміцнювати стійкість і оптимізм, але водночас знижує показники залученості та відчуття безпеки.
  • Попри виклики, українські підлітки демонструють вищу стресостійкість порівняно з ровесниками у світі. Водночас поширеними залишаються гендерні стереотипи, що впливають на кар’єрні очікування та розвиток толерантності.

Рекомендації

Дослідження пропонує інтегрувати розвиток СЕН у державну освітню політику, підвищувати кваліфікацію педагогів, забезпечувати психосоціальну підтримку учнів, розвивати партнерство громад і шкіл із громадянським суспільством. На рівні шкіл важливо зміцнювати професійну майстерність учителів, підтримувати учнівську активність і взаємодію з батьками.

Автори звіту підкреслюють, що безпечне й підтримувальне середовище в школі, довірливі стосунки з учителями та однолітками — найпотужніший чинник розвитку соціально-емоційних навичок в українських дітей та підлітків.

За інформацією ДСЯО

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Порядок створення груп подовженого дня в початковій школі

Групи продовженого дня допомагають дітям успішно навчатися та розвиватися, а також полегшують життя їхнім батькам. Оглянемо алгоритм утворення та функціонування ГПД у закладах загальної середньої освіти. Також уточнимо особливості діяльності інклюзивних ГПД
171261

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді