Пріоритетні напрямки роботи в ЗДО
Пріоритетними напрямами дошкільної освіти на 2024/2025 навчальний рік залишаються:
- безпечність освітнього середовища;
- забезпечення доступності та якості освіти для всіх дітей, незалежно від їхнього місця проживання чи соціального статусу.
Особливу увагу слід приділяти дітям з особливими освітніми потребами (ООП) та дітям із сімей, що постраждали від війни.
У 2024/2025 навчальному році заклади дошкільної освіти (ЗДО) організовуватимуть освітній процес, а також забезпечуватимуть життєдіяльність дітей і професійну діяльність педагогів відповідно до низки нормативних документів. Серед них:
- Закон України «Про освіту»;
- Закон України «Про дошкільну освіту»;
- Закон України «Про охорону дитинства»;
- Положення про заклад дошкільної освіти;
- Санітарний регламент для дошкільних навчальних закладів.
Особливу увагу слід звернути на новий Закон України «Про дошкільну освіту», ухвалений Верховною Радою України 06.06.2024 року й підписаний Президентом України 05.07.2024 року. Закон буде введено в дію 07.07.2025 року, а до того часу діяльність ЗДО регламентуватиметься Законом України «Про дошкільну освіту» в редакції 2001 року (№ 49, зі змінами).
Одним із актуальних питань сьогодення залишається забезпечення доступності дошкільної освіти для дітей із сімей, що мають статус внутрішньо переміщених осіб (ВПО). Важливо залучати родини ВПО до заходів, які проводяться для дітей та дорослих, надавати консультативну підтримку щодо питань життєдіяльності у громаді та закладі освіти, а також інформувати про доступні соціальні, освітні та культурні послуги.
Також слід забезпечити доступність дошкільної освіти для дітей з ООП. Це передбачає створення безбар’єрного та дружнього освітнього середовища, яке відповідає індивідуальним потребам дітей, враховуючи психофізичні особливості розвитку. Для досягнення цієї мети в ЗДО слід упроваджувати спеціальні програми, адаптовані методики навчання, заручатися підтримкою з боку інклюзивно-ресурсних центрів.
.
Організація освітнього процесу в ЗДО на сучасному етапі
Організація освітнього процесу в ЗДО базується на принципах сучасного підходу до виховання та навчання дітей. Діяльність слід здійснювати відповідно до:
- Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти);
- Методичних рекомендацій до оновленого Базового компонента дошкільної освіти.
Організація навчання дітей дошкільного віку з ООП слід здійснювати відповідно до Порядку організації інклюзивного навчання в закладах дошкільної освіти (зі змінами), затвердженого Постановою КМУ від 10.04.2019 № 530. Цей процес враховує категорії особливих освітніх потреб, ступені їх прояву та рівні підтримки, рекомендовані інклюзивно-ресурсним центром.
Відповідно до вимог Законів України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», «Про освіту», «Про дошкільну освіту» у ЗДО обовʼязково слід забезпечувати вивчення та використання державної мови. Неприпустимо використовувати мову держави-агресора або держави-окупанта.
Національно-патріотичне виховання дошкільників, особливо в умовах військової агресії проти України, залишається ключовим і невід’ємним елементом освітнього процесу в ЗДО. Важливо організовувати освітню взаємодію з дітьми не лише через ознайомлення з історією нашої держави, а й через акцент на її сучасних досягненнях і нових здобутках.
Основний формат організації діяльності закладів дошкільної освіти очний (денний), однак, з огляду на безпекову ситуацію в різних регіонах країни, керівники військових (військово-цивільних) адміністрацій і засновники установ можуть ухвалювати рішення щодо впровадження дистанційного або змішаного формату навчання. Форма організації освітнього процесу може змінюватись упродовж року залежно від безпекової ситуації в регіоні.
Очний формат
Кожен ЗДО, що працює в очному форматі, має бути обладнаний тривожною кнопкою, системою загального оповіщення та іншими елементами безпеки (відповідно до наказу МОН та МВС «Про затвердження Порядку раннього попередження та евакуації учасників освітнього процесу в разі нападу або ризику нападу на заклад освіти» від 18.08.2023 № 685/1013). Також у ЗДО мають бути алгоритми:
- реагування персоналу на сигнали повітряної тривоги;
- евакуації дітей під час прийому їжі, під час проведення занять, прогулянки на свіжому повітрі, денного сну тощо.
Основні дії педагогів ЗДО у ситуаціях небезпеки представлено в посібнику «План реагування на надзвичайні ситуації вихователя закладу дошкільної освіти», що входить до рекомендацій МОН для працівників закладів дошкільної освіти на період дії воєнного стану в Україні.
Однією з головних вимог до організації відвідування ЗДО в очному форматі є облаштування укриттів відповідно до потреб дітей дошкільного віку та чинного законодавства. Основні питання організації безпечного освітнього простору в ЗДО, обладнання укриттів для перебування в них дітей дошкільного віку розглянуто в листі МОН «Про організацію безпечного освітнього простору в закладах дошкільної освіти та обладнання укриттів» від 20.06.2023 № 1/8820.
Змішаний формат
Для забезпечення більшої залученості дітей до освітнього процесу очний формат може бути розширений через упровадження змішаного навчання. Окрім того, можуть бути створені групи короткотривалого перебування. Ці групи дадуть дітям змогу здобувати дошкільну освіту навіть за умов обмеженого доступу до очних занять у дитячих садках. Така форма навчання може бути організована безпосередньо в укриттях за умови погодження з військовими адміністраціями та засновниками громад, які з об’єктивних причин не можуть повністю відновити діяльність закладів освіти.
Групи короткотривалого перебування формують за запитом батьків. Такі групи можуть функціонувати від 2 до 4 годин щоденно або 2—3 рази на тиждень.
Під час організації освітнього процесу в змішаному форматі в разі увімкнення сигналу «Повітряна тривога» або інших сигналів оповіщення небезпеки освітня діяльність переривається. Учасники освітнього процесу мають організовано переміститися до укриття й перебувати в ньому до скасування тривоги. Освітній процес може бути продовжений в укритті, а після відбою тривоги поновлюється у приміщенні ЗДО (або за межами закладу) з урахуванням необхідного коригування.
Дистанційний формат
У тих випадках, коли ЗДО розташований на території потенційної небезпеки, але не має можливості облаштувати укриття, перевагу слід віддати дистанційній формі освіти.
Партнерська взаємодія педагогів і батьків (законних представників) дітей дошкільного віку полягає в підтримці та допомозі в організації виховання й розвитку дитини в умовах сім’ї, а також у напрацюванні єдиних підходів.
Батьки, діти яких здобувають дошкільну освіту в дистанційному форматі, потребують особливої уваги. Для них важливо забезпечити не лише інформаційну та ресурсну підтримку, а й надавати практичні консультації, підтримувати зворотний зв’язок.
Для надання педагогічної підтримки батькам варто організовувати:
- консультації — методичні, психологічні, інформаційні;
- освітні заходи — курси, семінари, тренінги тощо.
На інформаційному сайті ЗДО слід розмістити матеріали:
- про нульову толерантність до насильства;
- підтримку ментального здоров’я;
- повагу до різноманітності;
- інклюзивний підхід;
- безбар’єрність;
- батьківську тривожність.
Також батькам слід надавати роз’яснення щодо використання різноманітних онлайн-сервісів, таких як «НУМО! бот — помічник у розвитку навичок у дошкільнят», «Підтримай дитину», «ЮНІСЕФ: спільнота для батьків» та інших.
Психолого-педагогічна підтримка
В умовах постійного стресу зростає значення своєчасної психолого-педагогічної підтримки та відновлення ментального здоров’я учасників освітнього процесу. Основні напрями цієї підтримки в ЗДО:
- надання першої психологічної допомоги;
- емоційно-фізична підтримка дітей, особливо під час перебування в укриттях;
- психологічне розвантаження дітей протягом дня;
- психолого-педагогічний супровід дітей з родин ВПО, військовослужбовців і Захисників України;
- підтримка дітей з ООП та їхніх батьків;
- інформаційний та методичний супровід освітнього процесу;
- емоційно-психологічна підтримка педагогів і запобігання професійному вигоранню.
Як говорити з дітьми про війну
Для ресурсної підтримки можна скористатися програмою соціально-емоційного розвитку «Веселі друзі», а також матеріалами та цифровими сервісами, розробленими МОН у межах Всеукраїнської програми ментального здоров’я, та матеріалами проєкту «Подбай про себе».
Відповідно до рекомендацій МОН щодо організації освітнього процесу
в закладах дошкільної освіти у 2024/2025 навчальному році
(Лист МОН від 27.08.2024 № 1/15368-24)