Математичний диктант — метод моніторингу компетентності дітей

Як гадаєте, скільки методичних інструментів потрібно, щоб визначити, як сформовані всі складові логіко-математичної компетентності дитини дошкільного віку? Вистачить одного — сюжетного математичного диктанту. Читайте у статті, як його підготувати та провести

Одна з функцій вихователя-методиста — моніторинг рівня сформованості компетентностей дошкільників, зокрема й логіко-математичної. Щоб визначити, як діти опанували програмовий матеріал, вихователь-методист зазвичай добирає тематичні опитувальники та завдання за кожним видом логіко-математичної діяльності. А чи існує метод, завдяки якому можна швидко перевірити одразу кілька параметрів логіко-математичної компетентності старших дошкільників, бажано одночасно в усіх дітей групи? Так, це — математичний диктант.

СКАЧАТИ готовий приклад диктанту математичного змісту для дітей

Який вид використовувати

Математичний диктант — зручний метод моніторингу рівня логіко-математичної компетентності дошкільників. Його сутність полягає в тому, що діти відповідають на запитання чи виконують інструкцію вихователя у різний спосіб:

  • викладають у відповідному порядку різні предмети — іграшки, ґудзики, камінці тощо;
  • малюють на аркуші паперу — чистому, розлінованому, у клітинку тощо;
  • заносять відповідні позначки в готовий бланк у різний спосіб — штрихують, закреслюють, обводять тощо.

Логіко-математичні ігри в дитсадку

Педагоги класифікують математичні диктанти за різними параметрами:

  • метою — тренувальний, діагностичний, контрольний;
  • способом передачі інформації — слуховий, зоровий, змішаний;
  • способом відтворення інформації — репродуктивний, реконструктивний, творчий.

Кожен вид математичного диктанту має свої переваги. Проте пропоную спробувати інтегрований вид — сюжетний графічний диктант. Завдяки такому диктанту ви перевірите не лише рівень логіко-математичної компетентності дітей, а й окремі знання за різними напрямами освітнього процесу.

Сюжетний графічний диктант по суті є малюнком, який діти малюють за інструкцією вихователя чи вихователя-методиста. Такий вид роботи у Рівненському НВК № 1 вихователі практикують, починаючи із середньої групи. Розпочинають із найпростіших сюжетів і поступово їх ускладнюють.

Що малювати

Обирайте сюжет диктанту відповідно до знань дітей. Зокрема, якщо в диктанті потрібно намалювати ялинку, переконайтеся, що діти знають, як виглядає ялинка та як її малювати. Уникайте у змісті диктанту нових і незрозумілих дітям формулювань. Обирайте елементи, які діти намалюють швидко. Уникайте предметів, які мають складну структуру, бо діти швидко втратять інтерес до диктанту.

Кількість елементів у кожному диктанті визначайте відповідно до віку дітей. Складаючи диктант, враховуйте також і досвід дітей — чи виконували вони такий вид роботи раніше. Мета диктанту — не налякати дітей перевіркою і не влаштовувати «екзамен» перед школою. Тому добирайте завдання, які діти здатні виконати, а ще такі, які їх зацікавлять. Спочатку створіть ситуацію успіху: «Я знаю, що ви вмієте малювати під диктовку. Тож хочу побачити малюнки й порадіти, які ви розумні та вправні».

Як проводити математичні диктанти

Перед початком диктанту проведіть коротку вправу, яка активізує увагу й актуалізує знання дітей. Наприклад, пограйте в короткі ігри, у яких потрібно лічити, орієнтуватись у просторі, називати геометричні фігури.

Роздайте дітям чисті аркуші паперу формату А5 і запропонуйте намалювати математичний малюнок. Відтак нагадайте та поясніть правила:

  • уважно слухати й виконувати інструкцію;
  • не підглядати в роботи інших дітей.

Наприклад, щоб діти працювали самостійно, поясніть: «Коли ви розглядаєте чужий малюнок зі свого місця, то можете побачити його «перевернутим». Тож якщо перемальовуватимете у друзів, то можете помилитися, щось пропустити. Ліпше уважно мене слухайте та виконуйте завдання самостійно».

Проговорюйте завдання диктанту чітко та голосно, у зручному для дітей темпі. Кожне завдання зачитуйте два-три рази. Після першого дайте дітям кілька секунд, щоб обміркувати та виконати завдання. Читаючи другий раз, пропонуйте перевірити, чи все зробили правильно. Під час занять ставтеся до дітей доброзичливо, підтримуйте їхній гарний настрій. За потреби допомагайте дітям, стежте, щоб вони не перевтомлювалися.

LEGO-конструктор в освітньому процесі: додаток

Стежте, чи встигають діти за темпом вашого мовлення. За потреби повторіть завдання додатково для дітей, що відстають. Проте повторюйте лише те завдання, яке діти виконують наразі. Не повертайтеся до попереднього, навіть якщо хтось із дітей відстав. Це може заплутати інших. Ліпше підійдіть і повторіть завдання для дитини, що відстає, індивідуально. За потреби допоможіть його виконати.

Не коментуйте діяльність дітей, поки не завершите диктант. Наприкінці запропонуйте дітям підписати свій аркуш: хто вміє писати, підписує самостійно, а іншим допомагає дорослий.

Як оцінювати

Виконуючи завдання диктанту, кожна дитина демонструє здатність слухати, чути, розуміти й виконувати інструкцію дорослого. А проаналізувавши дитячі роботи, ви побачите вміння орієнтуватися на аркуші паперу, рахувати, зображувати геометричні фігури, зіставляти розмір предметів тощо. Показовий такий вид роботи й щодо сформованості в дитини дрібних м’язів руки. Малюнок завжди інформативний: загальний вигляд одразу демонструє рівень сформованості показників у сукупності.

Математичний КВК: як провести

Щоб аналіз дитячих робіт був структурованим і давав змогу оцінити рівень розвитку дітей, скористайтеся системою балів. Наприклад, сюжетний графічний диктант «Сонячна галявина» (рис.) містить шість завдань. Кожне завдання, залежно від складності, оцініть певною кількістю балів.

Підрахуйте загальну кількість балів за диктант і визначте рівні виконання завдання. Наприклад, за диктант «Сонячна галявина» максимальна кількість балів — 18. Визначаємо чотири рівні:

  • високий — 15—18 балів;
  • достатній — 11—14;
  • середній — 7—10;
  • низький — менше 7.

Оцініть усі дитячі роботи та складіть узагальнювальну таблицю. Проаналізуйте загальний рівень сформованості логіко-математичної компетентності дітей. Відтак визначте, на що звернути увагу в організації освітнього процесу.

Тож для вихователя-методиста математичний диктант — це метод діагностики сформованості логіко-математичної компетентності дошкільників, а для вихователя та дітей — цікавий вид навчально-пізнавальної діяльності.

Підготувала ІННА КІНДРАТ,головний редактор онлайн-шкіл Експертус Освіта, канд. пед. наук,

спеціально для журналу Вихователь-методист дошкільного закладу

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді