Блог вчителя початкових класів: як почати і не зупинитися на півдорозі
Блог вчителя початкових класів: чи варто починати
Давно хотіли створити персональний блог вчителя? Літо — саме той час, коли мрію варто втілити: під час навчального року починати набагато важче через безліч нагальних справ. Якщо стартуєте зараз, матимете змогу спокійно розібратися в деталях.
Блог вчителя, як і будь-який інший, це різновид медіа. Саме тому від початку треба розуміти його особливості. Тут у пригоді стануть кілька порад. Ми проаналізували блоги вчителів початкових класів із двох популярних каталогів – в Україні та за кордоном. Ділимося спостереженнями.
Як створити блог вчителя
Крок 1. Сформулюйте мету і визначте цільову аудиторію
Розгляньмо завдання блогу вчителя. Це важливо, оскільки від цього залежать особливості контенту й цільової аудиторії.
Блог учителя допомагає в освітньому процесі та в комунікації з учнями та батьками. Такий блог — один із багатьох інструментів педагогічної діяльності. За його допомогою вчителі вирішують суто практичні завдання: викладають конспекти / завдання / презентації / відеопояснення для роботи дистанційно; закріплюють розклад і посилання на онлайнові уроки; публікують новинні дописи про цікаві моменти, свята, активності дітей. Аудиторія цього блогу — зазвичай учні й батьки.
Блоги вчителів можуть бути як індивідуальними, так і колективними.
Блог учителя допомагає під час оцінювання педагогічної діяльності та звітування. Під час атестації ніхто не вимагає, щоб вчитель був блогером. Однак блог допомагає вчителю систематизовано, з прикладами педагогічної практики показати свої доробки і є доказом:
- професійної активності — вчитель демонструє методичні розробки та дидактичні матеріали, фіксує моменти застосування інноваційних і традиційних методів навчання на практиці у відео- чи фотозвітах;
- підвищення кваліфікації, самоосвіти, професійного розвитку, обміну досвідом із колегами — вчитель доводить, що вправно використовує новітні технології, розміщує інформацію про вебінари, онлайн-курси, методичні семінари, свої дипломи і сертифікати.
Попри те, що підхід цей кон’юнктурний, в ньому є раціональне зерно. Найчастіше блоги вчителів є варіантами портфоліо і містять багато офіційних чи вузькоспеціалізованих матеріалів: опис методичних розробок, педагогічних інновацій, нагород, відзнак, сертифікатів. Тож блоги вчителів можуть бути цікавими як різним комісіям, так і, наприклад, батькам. Останні отримають інформацію про досвід вчителів, їхню відкритість до інновацій в освітньому процесі.
Блог учителя допомагає розвиватися, самовдосконалюватися, відновлювати сили, дарує натхнення. Щодня вчитель молодших класів проводить уроки, шукає цікаві завдання, створює дидактичні матеріали, прикрашає класну кімнату, спілкується з дітьми та батьками, оформляє документацію, бере участь у нарадах, прокачує професійні навички на курсах і вебінарах. Часто вчителі стикаються з емоційним вигоранням., адже робота з дітьми вимагає повної віддачі, чуйності, постійної креативності. Попри це вчителі примудряються зробити блогерство не тягарем, а стимулом для розвитку.
Коли вчитель пише про свої враження від уроку, згадує смішну фразу від учня, аналізує, що вийшло, а що ні — це вже не просто звіт. Аудиторія зазвичай не відіграє великої ролі на початку: вчитель більше прагне висловитися, ніж бути почутим. Але саме такі блоги часто стають чи не найпопулярнішими. Справляють враження щирість, неординарність, креатив.
Блог учителя допомагає гуртувати професійне ком’юніті, комунікувати з колегами, формувати свій імідж і вивищувати авторитет освітян. Обмін думками, повноцінна професійна комунікація для вчителя — це і зобов’язання, і потреба одночасно. Блог учителя — це про власний голос у професії, здатність публічно засвідчити свій професіоналізм. Це один із майданчиків, де можна надихати своїми здобутками і надихатися креативом колег, апробувати свої дидактичні й методичні розробки. Це можливість відчути себе частиною великої професійної спільноти, де немає ієрархії, але є діалог, підтримка, обмін ідеями, взаємоповага. Зрештою, у вчителів вистачає проблем, які можна обговорювати в інтерв'ю, подкастах тощо.
Суспільство часто сприймає вчителів стереотипно — як тих, хто працює з дітьми, перевіряє зошити і задає домашнє завдання. Однак насправді кожен педагог — це дослідник, артист, психолог, адміністратор і творець водночас. Блог допомагає показати цю реальність і змінити образ вчителя у свідомості людей. Один із тих, кому це вдалося – Антон Атаманчук. Його блоги в інстаграмі та фейсбуці демонструють відкритість до нового, щиру любов до дітей і своєї роботи, а також ламають гендерні стереотипи щодо професії вчителя початкових класів. Молодий чоловік доводить, що це не суто жіночий фах, і в ньому є місце чоловікам.
Аудиторія такого блогу — колеги, учні, батьки. Коло зацікавлених може постійно розширюватися.
Блог учителя допомагає провадити громадську діяльність, займатися просвітництвом. Завдяки своїм блогам вчителі популяризують науку, знання, читання; привертають увагу людей до проблем і можливостей реформувати освіту; відстоюють свою позицію щодо актуальних суспільних проблем — питань мови, історії, гендерної рівності тощо. Аудиторія — якнайширше коло читачів / глядачів / слухачів. Інколи вчителі завдяки своїм блогам стають справжніми зірками, про яких знають як в Україні, так і в світі. Наприклад, нещодавно газета The New York Times опублікувала статтю «The Ukrainian Schoolmaster Teaching History to His Invaders» про Віталія Дрібницю, блог якого «Vox Veritatis» став популярним не тільки в Україні, а й далеко за її межами. А починалося все з того, що вчитель-історик почав розповідати в чат-рулетці співвітчизникам і росіянам історію нашої країни, намагаючись спростувати міфи, поширені російською пропагандою. Знання, ерудиція, цікава подача матеріалу, громадянська позиція — це зробило педагога відомим блогером і лідером думок.
Блог учителя часто має на меті й комерційну вигоду, отримання прибутку від платного контенту, продажу власних продуктів — наприклад, методичних розробок, наочності, від реклами. Аудиторія в цьому випадку напряму залежить від змісту блогу. Якщо вчитель пропонує розробки уроків чи рекомендації щодо оформлення класу, він приверне увагу здебільшого тільки колег. Якщо ж це будуть якісь психологічні поради, універсальні педагогічні лайфхаки, історії з життя класу, популяризація знань із якоїсь галузі, аудиторія може розширюватися.
Зазвичай у кожному блозі вчителі поєднують кілька завдань одночасно. Однак варто пам’ятати: зміст дописів, мова, оформлення залежать від того, до кого ви звертаєтеся — до учнів першого класу чи до колег, тільки до педагогів чи до широкого загалу читачів.
Крок 2. Продумайте мову та особливості оформлення блогу вчителя
У блогах вчителів початкових класів за кордоном домінують розмовні інтонації й сторітелінг. Як у щоденнику, блогери діляться своїми думками, спостереженнями, хвилюваннями.
Приклади блогів учителів: скачати
Мова та інтонація в спілкуванні — вразливе місце блогів учителів. Потрібно знайти тональність, яка буде одночасно прийнятною для колег, учнів і батьків. Єдиний вихід — говорити з усіма просто, щиро, доступно.
Оформлення блогу вчителя
Кожен блог — продукт індивідуалізований. Особисті уподобання автора тут мають значення. Але не забуваймо і про таке: стиль медіа зазвичай відповідає його змісту. Наприклад, блоги вчителів початкових класів висвітлюють роботу з молодшими школярами, і читач має це зрозуміти з першого погляду на головну сторінку. Про це свідчать зазвичай кольорова гама, шрифти, стилістика зображень.
Для оформлення не менш актуальне правило золотої середини: стиль подачі не має бути ані занадто сухим, ані строкатим і невпорядкованим.
Надмірний лаконізм зображення ліворуч створює відчуття невідповідності змісту: якщо не читати заголовки, навряд чи комусь спаде на думку, що йдеться про веселий і креативний світ дитинства. У другому випадку автор надмірно експериментував зі шрифтами і кольорами: строкатість не створює цілісний образ продукту, а просто заважає сприйманню, відволікає.
Крок 3. Продумайте тематичну структуру блогу вчителя
Один із важливих елементів медіа, за яким можна сформувати уявлення про особливості контенту й тематики, — рубрики.
Більшість блогів на blogger.com містять десятки рубрик. Частина цих розділів наповнена «живим», цікавим контентом — розробками вчителя, організацією простору класної кімнати, відеотекою з життя класу тощо. Друга, переважно більша частина, — це елементи портфоліо і обов’язкові методичні матеріали:
- інформація про вчителя — освіта, дипломи, сертифікати, підвищення кваліфікації, методична робота з колегами, свідоцтва про публікації;
- досягнення вихованців;
- нормативні документи — закони, програми, Концепція НУШ, Державний стандарт початкової освіти тощо;
- сторінка для батьків / поради батькам;
- тематичні тижні;
- інформація про оцінювання;
- документація класного керівника (зразки, циклограми, пам’ятки, поради);
- посилання на зовнішні освітні ресурси;
- посилання на електронні підручники;
- описи методики проведення різних занять і заходів.
Дуже часто деякі з цих рубрик не заповнені або заповнені для годиться. Причому це одразу помітно в порівнянні з рубриками, які вчителю до душі і які він веде постійно.
Для порівняння: блоги вчителів за кордоном містять 5—7 розділів, причому не тематичних, а функціональних: головна сторінка, магазин, безкоштовний контент, контакти і професійні матеріали блогу, що оновлюються в хронологічному порядку. А тематично вчителі сфокусовані на тому, що їм вдається найкраще, наприклад: створення карток або презентацій, оформлення класної кімнати тощо.
Важливо! Не придумуйте багато рубрик, коли створюєте структуру блогу. Ви не зможете їх достатньо наповнювати, а читачів така структура дезорієнтуватиме.
«Спеціалізація» блогу вчителя
У веденні блогу вчителю доцільно застосовувати своєрідну «спеціалізацію». Не обов’язково демонструвати всі свої досягнення — оберіть ті напрями роботи з дітьми, які вам найбільш цікаві. Наприклад:
- робота в інклюзивному класі;
- психологічні поради учням / батькам / колегам;
- проведення різних заходів / екскурсій;
- читання;
- організація освітнього простору;
- інноваційні методи і методики навчання;
- використання онлайн-інструментів у освітньому процесі;
- власні розробки уроків, завдань, наочності, фізичних вправ;
- ідеї для відпочинку / канікул;
- імідж учителя тощо.
Якщо уникнути розмаїття тем вам не вдається, згрупуйте їх і не дрібніть. Інформацію про себе — дипломи, сертифікати, відомості про професійний розвиток тощо — згорніть в одну рубрику. Розробки однієї тематики — наприклад, про фізкультхвилинки, спортивно-оздоровчі заходи — також скомпонуйте в один розділ.
Коли працюєте над блогом, варто пам’ятати про неоднорідність читацької аудиторії. Тому в рубриках можна сміливо підкреслювати адресність. Наприклад: «Моїм учням», «Допоможе колегам», «Для турботливих батьків», «Класному керівнику» тощо.
Чим особливі блоги вчителів на різних платформах
Для сучасного вчителя-предметника ведення власного блогу стає не просто трендом, а й важливим складником професійного зростання. Так вчитель може поділитися досвідом, знаннями та методичними напрацюваннями з колегами та учнями, а також стати частиною великої освітньої спільноти. Незалежно від того, чи викладаєте ви інформатику, зарубіжну літературу, історію, математику, українську мову та літературу, фізику, музичне мистецтво чи англійську мову, ваш блог може стати цінним ресурсом. Ми часто бачимо, наскільки різноманітними та корисними є блоги вчителів, які охоплюють широкий спектр предметів та інтересів. Тож, якщо ви розмірковуєте, як створити блог вчителя і зробити його ефективним інструментом для професійного розвитку та взаємодії, ця стаття допоможе вам зробити перші кроки. Так ви не лише заявите про себе як про експерта в своїй галузі, а й постійно вдосконалюватимете свої навички, отримуючи зворотний зв'язок та нові ідеї.
Де поширювати блог вчителя
Будьте готові поширювати контент на різних платформах і з різним кутом подачі. Почніть із тієї, яка для вас звичніша і простіша.
Telegram-канал зручніший для щоденних нотаток, посилань і рефлексій. Instagram / Facebook відкривають ширші можливості для персоналізації, сторітелінгу, розміщення фото- і відеовражень. Коли обираєте їх, подумайте, на яку аудиторію працюєте — учнів чи колег. Blogger / сайт на WordPress дадуть змогу структурувати й поєднувати різні типи матеріалів: новини, статті, фото, відео, методичні розробки (презентації, інтерактиви тощо). YouTube / TikTok — для тих, хто не боїться камери і хоче донести знання у форматі відео. Якраз YouTube зручно поєднувати з іншими платформами.
Блог вчителя: додатковий клопіт чи ресурс
Підіб'ємо підсумки. Щоб створити успішний блог, враховуйте його медійну природу.
- Усвідомте, для чого і для кого створюєте блог вчителя. Підпорядкуйте меті й цільовій аудиторії зміст публікацій, стиль подачі, оформлення. Якщо розраховуєте на увагу одразу кількох сегментів аудиторії, створіть у блозі своєрідний куточок для кожного — для учнів, батьків, колег.
- Подумайте про стиль мовлення й оформлення блогу. Знайдіть свої фокус подачі й тематичну нішу. Пропонуйте тільки той контент, який ви можете видавати порціями, час від часу і впродовж тривалого періоду. Блог вчителя — це марафон на довгу дистанцію, тому важливими для автора є витривалість, здатність видавати інформацію і сьогодні, і через тиждень, і через рік.
- Не створюйте багато рубрик, групуйте схожі теми в розділи, називайте рубрики з урахуванням адресності. Так допоможете читачам краще орієнтуватися у вашому блозі. Коли замислюєте багато різнопланових рубрик / підрозділів, згадайте, що у вас немає штату редакторів, а самостійно навряд чи на все стане сил.
- Встановіть хоч і відносну, але періодичність — радше регулярність — появи нових дописів. Це важливо для популяризації блогу. Ваші читачі повинні звикнути до термінів, коли зможуть отримувати черговий матеріал. Хай це буде, наприклад, раз / двічі на тиждень / місяць. Гірший варіант, коли ви на старті викладаєте інформацію щодня, а потім зникаєте на пів року.
- Будьте щирими, діліться тільки тим, що для вас має значення, є частинкою вашої сродної праці. Логіка «для галочки», «для звіту» тощо у блозі не працюватиме. Ваша аудиторія одразу це «зчитає» й більше до вас не прийде. Та й ви довго не потягнете те, що не гріє.
- Продумайте, на якій платформі зручніше поширювати ваш контент, намагайтеся з часом розширювати свою присутність у мережі.
Успішний блог — не про технічну ідеальність, а про щирість, регулярність і бажання поділитися. Навіть короткі нотатки, зроблені ввечері у телеграм-каналі чи на фейсбук-сторінці, можуть стати важливим ресурсом — для інших вчителів, для батьків і навіть для самого себе через рік.
Успішного та творчого вам блогерства!