В Україні, за даними 2023 року, близько 3 мільйонів осіб мають інвалідність. За останні 5 років кількість дітей з ООП збільшилася майже у 2,5 рази – з 4655 вихованців у 2019 році в закладах дошкільної освіти до 11285 вихованців у 2024 році, та більш як удвічі – з 18643 учнів з ООП в закладах загальної середньої освіти у 2019 році до 40354 учнів у 2024 році.
Соціалізація дитини з ООП як її інтеграція в суспільство
Ставлення суспільства до дітей з особливими освітніми потребами відображає рівень його розвитку і толерантності. Цим дітям не потрібен жаль. Їм потрібні рівні можливості для участі у суспільному житті. Вони хочуть жити повноцінно, реалізовуючи свої здібності та соціальні навички.
Соціалізація дитини — це…
Науковці визначають соціалізацію як процес засвоєння дитиною соціальних норм і правил через діяльність та спілкування з оточенням. Особливо важливим цей процес стає для дітей з особливими освітніми потребами, оскільки їхнє входження у світ соціальних зв'язків вимагає спеціальної підтримки та індивідуального підходу з боку педагогів і фахівців. В. Сухомлинський казав: «Увести дитину в світ людських стосунків – одне з найважливіших завдань виховання», а якщо це стосується дітей з особливими потребами, то це завдання стає не тільки найважливішим, а ще й складним випробуванням для педагога.
У розвитку дитини з особливими освітніми потребами перший етап соціалізації – входження дитини в соціум.
Соціалізація дитини о ООП в закладі освіти
За останні 5 років кількість дітей з ООП збільшилася майже у 2,5 рази – з 4655 вихованців у 2019 році в закладах дошкільної освіти до 11285 вихованців у 2024 році, та більш як удвічі – з 18643 учнів з ООП в закладах загальної середньої освіти у 2019 році до 40354 учнів у 2024 році.
Щоб забезпечити належні умови для навчання для дітей з ООП, заклади освіти повинні виконувати визначені законодавством державно-будівельні норми:
- Для організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами (дітей з порушеннями фізичного та психічного розвитку, в тому числі дітей з інвалідністю) у закладах загальної середньої освіти створюють умови для забезпечення безперешкодного доступу до будівель, приміщень, елементів земельних ділянок такого закладу дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, зокрема тих, що пересуваються на кріслах колісних, і дітей з порушеннями слуху та зору.
- У закладах загальної середньої освіти створюють класи з інклюзивним навчанням, де навчаються діти з особливими освітніми потребами, які потребують корекції фізичного та/або інтелектуального розвитку.
Соціальна адаптація дітей з особливими потребами
Процес соціальної адаптації для дітей з особливими освітніми потребами починається ще в дошкільному віці. У цей період діти легше пристосовуються до навколишнього середовища, якщо дорослі не акцентують увагу на їхніх особливостях. Зазвичай малюки не відчувають себе «інакшими», поки хтось із дорослих не вказує їм на це. Тому важливо, щоб вихователі та вчителі не виділяли таких дітей, ти самим створюючи для них рівні умови для спілкування з однолітками.
У початковій школі процес соціалізації триває, але тут з'являються нові виклики, пов'язані з адаптацією до навчального процесу. Задача педагога — створити таке середовище, де особливі освітні потреби дитини не стануть перешкодою для її інтеграції у колектив.
Соціальна адаптація дітей з особливими потребами є складним процесом, що включає не лише підготовку приміщень, і не лише засвоєння соціальних навичок. Важливим є розвиток вольових та особистісних компетенцій. Часто у таких дітей виникають труднощі у сфері комунікації, емоційного контролю та поведінкових реакцій. Вони можуть важко орієнтуватися у соціальних контекстах, що призводить до наївності чи нездатності реагувати на соціальні ситуації у спосіб, який є добрим для дитини.
Для педагогів важливо використовувати індивідуальні підходи у навчанні таких дітей. Одним із ключових аспектів є поступове введення дитини в колектив, а також адаптація навчальних завдань під її можливості. Так, наприклад, заняття можуть бути скороченими, якщо дитина швидко втомлюється, або педагоги можуть запроваджувати спеціальні ритуали початку дня, щоб допомогти дитині легше адаптуватися до шкільного режиму.
Роль педагогів та батьків у процесі соціалізації дитини з ООП
Успішна соціалізація дітей з ООП є результатом спільних зусиль педагогів, батьків та фахівців. Водночас часто батьки не можуть подолати власні тривоги і страхи, пов’язані з навчанням своєї дитини разом із здоровими дітьми, і тому потребують особливої підтримки педагогів і психологічної допомоги. Тож педагоги повинні підтримувати постійний зв’язок із сім’єю дитини, адже це дає змогу не лише узгоджувати педагогічні методи вдома та в школі, а й психологічно підтримувати родину.
Варто хвалити і заохочувати дитину за будь-який прогрес у навчанні та соціальній поведінці. Вчасне схвалення педагогів і батьків допомагає формувати впевненість у власних силах та сприяє подальшому саморозвитку дитини.
Отже, соціалізація дітей з особливими освітніми потребами вимагає не лише уваги до їхніх індивідуальних особливостей, але й зусиль щодо адаптації колективу до таких дітей. Цей процес є двостороннім: суспільство повинно вчитися приймати і підтримувати дітей з ООП, створюючи умови для їхнього гармонійного розвитку та інтеграції у суспільне життя.