Цифровізація освіти та навчання в школі
Інтерактивна дошка, мультимедійний комплекс для школи, ґаджети… Ми не один раз чули про те, що стиль викладання має стати більш адаптивним для учнів. Цифровізація освіти стала реальністю, тож обговоримо цифрові освітні ресурси.
Цифрові технології в освіті: чому актуальні
Цифрові технології в освіті — це важливий інструмент для модернізації освіти та підготовки учнів до життя в сучасному світі. Ми поставили експертам в освіті та диджиталізації однакове питання: «Як сьогодні діти сприймають інформацію?» — і ось які результати отримали.
«Люди фізично не змінилися, і сприймають інформацію вони так само, як і раніше. Однак сьогодні з'явилося набагато більше інструментів для того, щоб її передавати. Великі масиви інформації можна доносити набагато швидше за допомогою візуальних засобів», — розповідає Юрій Сивицький, член наглядової ради Intecracy Group.
Цю думку підтримує і Дмитро Софина, виконавчий директор R&D Center Winstars Technology LLC: «Згадайте своїх дідусів та бабусь, які почали життя тоді, коли не існувало телебачення та телефонів, і на старість отримали такий інформаційний бум. На відміну від старшого покоління наші діти (і чим молодші, тим більше) ростуть з чітким розумінням, що доступ до будь-якої інформації через ґаджети — це природно.
У доступі до інформації для дітей є декілька "китів":
- соціальні мережі
- месенджери;
- YouTube;
- ігри та мобільні додатки для смартфонів.
Є сенс адаптувати вплив цих технологій для дітей — або залишитись за бортом розвитку».
Варто зазначити, що вперше про візуалізацію в освіті заговорили в наукових колах ще в 1996 році, в університеті Чикаго після експерименту доктора Бласлотто, який довів, що візуалізація спортивних досягнень позитивно впливає на результат спортсменів. Тож зміни у способах сприйняття інформації зумовили зміни в навчальних процесах і призвели до використатння цифрових освітніх ресурсів у навчанні.
Цифровізація освіти
В Україні переходити на цифрові освітні ресурси першими почали навчальні заклади неформальної освіти ще у 2000-х роках. У 2007 році Кабінет міністрів України створив портал для школярів, і тоді ж у державних освітніх закладах вперше з’явилися мультимедійні дошки.
Для порівняння: згідно з даними Лондонського інституту освіті (Department for Education and Skills) ще у 2003-2004 році 97 шкіл столиці Великої Британії у рамках програми London challenge було оснащено інтерактивними панелями. Futuresource Consulting розповідає, що інтерактивні панелі для шкіл сьогодні у попиті у понад 67 країнах світу. Нідерланди та Корея – лідери в інтеграції мультимедійних комплексів у навчальні заклади.
Сьогодні й в українських класах – справжня революція. На зміну дошкам прийшли інтерактивні панелі. За своїми функціями цей ґаджет – знайомий канал споживання інформації для дітей. Зміст навчальних матеріалів через панель можна передати текстом, подкастом та відео. По своїй суті форма подачі не відрізняється від тієї, яку сьогодні використовують у трансляції розважального контенту.
Чому дітям важливо взаємодіяти з інформацією на візуальному, тактильному рівні — пояснює спеціаліст із досліджень психічного здоров'я Development Foundation Марта Пивоваренко: «На дітей іде з перших хвилин прокидання потік інформації — це і робота месенджерів, які смс-сять новини від друзів, це яскраві ігри та оповіщення, які приходять на мобільний. Тож мозок дитини перебуває в постійному процесі наростання інформації. Активно працює лімбічна система — а приємних обіймів, веселощів, сміху не так вже і багато — отже рівень ендорфінів зменшується з природного джерела і стає необхідною компенсація зі штучного».
Завдяки інтерактивним панелям, їх простій та зрозумілій формі подачі інформації, комунікація між освітянами та учнями встановлюється в рази швидше.
Цифрові освітні ресурси та інструменти
Цифровий освітній ресурс — це цифровий актив, який надає вміст та інформацію для освітніх цілей. Зазвичай він використовується для доповнення або заміни традиційних підручників, лекцій чи інших навчальних матеріалів. Приклади цифрових освітніх ресурсів: електронні книги, цифрові бібліотеки, онлайн-курси та навчальні відео.
Цифровий освітній ресурс і цифровий освітній інструмент: у чому різниця
Цифровий освітній інструмент — це програмний додаток або платформа, призначена для полегшення викладання та навчання. Цифрові освітні інструменти часто забезпечують інтерактивний досвід, який залучає учнів і покращує їх навчання. Цифрові освітні інструменти пропонують кілька переваг перед традиційними методами навчання, включаючи підвищену залученість, налаштування та доступність.
Цифрові освітні інструменти: приклади
- Системи керування навчанням (LMS) — ці інструменти надають централізовану платформу для керування та надання онлайн-курсів, оцінювання та навчальних ресурсів.
- Інструменти для спільної роботи, що дають учням змогу працювати разом над проєктами та завданнями, синхронно чи асинхронно. Приклади цифрових освітніх інструментів: онлайн-дошки, чати та програмне забезпечення для керування проєктами.
- Навчальні ігри та моделювання. Ці цифрові інструменти забезпечують інтерактивне навчання, яке залучає учнів і допомагає їм застосовувати концепції весело та захоплююче. Приклади: наукові симуляції, історичні ігри та програми для вивчення мов.
- Віртуальна та доповнена реальність. Ці цифрові інструменти пропонують цікавий досвід, що дає змогу учням досліджувати складні концепції та взаємодіяти з ними більш захопливим способом. Приклади: віртуальні екскурсії, симуляції анатомії та середовища для вивчення мови.
Загалом цифрові освітні інструменти пропонують вчителям і учням широкий спектр можливостей для покращення процесу викладання та навчання.
Інтерактивна панель як цифровий інструмент в освіті
Інтерактивна панель для школи — не примха, а необхідність. Інтерактивні панелі допомагають не тільки вчитися, а й навчати. Дисплей дає змогу вчителю створити додатковий навчальний простір за допомоги віртуального світу. Тести, тексти, приклади та ілюстрації стають інтерактивними. На відміну від мультимедійних дошок, варіацій програмного забезпечення для інтерактивних панелей набагато більше. Наприклад, безкоштовне програмне забезпечення ActivInspire дає змогу отримати доступ до більш ніж 19 тисяч готових навчальних матеріалів, відео, посібників тощо.
Сучасність вимагає від вчителів навчати учнів працювати над проєктами в групах, і в цьому мультимедійний комплекс є незамінним помічником.
Інтерактивна панель створює додатковий простір для групової роботи.
Сьогодні є успішний досвід реалізації STEAM-проєктів з інтегруванням наочних матеріалів з фізики, математики, інформатики, географії, біології. Додатково є досвід інтеграції мистецьких дисциплін.
Якщо зазвичай викладання інформації обмежувалося параграфом підручника, то тепер інтерактивні панелі буквально змінили уявлення про навчання:
- Доповнити текстовий матеріал тепер можна 2 і 3D моделями, відео, аудіо;
- Трансляцію навчальних матеріалів з дошки можна проводити навіть віддалено: коли учень знаходиться вдома під час карантину або на домашньому навчанні.
«Наприклад, явище електромагнетизму простіше показати на відео через створену в 3D-програмі візуалізацію, аніж малювати крейдою на дошці статичні зображення. Деякі предмети, такі, як, наприклад, географія, взагалі можна візуалізувати на 100%. Малюнки можна оживити за допомогою інтерактивних міток», — радить Юрій Сивицький, член наглядової ради Intecracy Group.
Інтерактивна панель: як взаємодіють учні під час уроку?
Інтерактивний дисплей оснащений вбудованим комп'ютером, підтримує технологію мультитач і зазвичай дає можливість працювати групі учнів одночасно. І це не єдина можливість інтерактивної взаємодії.
Завдяки вбудованій функції Screen Share навчальні матеріали можуть потрапити одразу до смартфонів учнів, щоб останні оперативно приступили до вивчення нової інформації. Також опитування online вчитель може запустити в будь-який момент за допомогою хмарних сервісів — наприклад, безкоштовної платформи ClassFlow, яка вже має всі необхідні інструменти.
Ще одна перевага для вчителя — використання власного облікового запису. Завдяки йому можна користуватися одним дисплеєм декільком педагогам з різних дисциплін, а найголовніше, всі навчальні матеріали можна готувати вдома віддалено. Саме ця функція також дозволяє декілька разів використовувати один і той самий матеріал, економити ресурси та раціонально витрачати час.
Нестандартні функції інтерактивних панелей
Інтерактивні панелі –– це пожвавлення та урізноманітнення процесу навчання. Його декорування відбувається за допомогою таких функцій:
- використання друкованого та рукописного тексту. Наприклад, технологія Vellum дозволяє панелі самостійно розпізнавати введення тексту стилусом або керувати нею жестами, не відволікаючись на перемикання режимів;
- збереження результатів та створення галереї учнівських матеріалів;
- інтеграція навчальних онлайн-ігор та ребусів;
- використання готових інструментів для створення геометричних фігур;
- коментування будь-якого контенту екрану;
- створення віртуального класу з можливістю не лише збереження повного контенту уроку, а й онлайн-трансляції – наприклад для учнів, що знаходяться на дистанційному навчанні;
- реалізація інструментів змішаного навчання.
Опановуємо онлайн-дошку Classroomscreen для дистанційного засідання педради
Цифрові інструменти та здоров'я
Настав час поговорити про те, як впливає на здоров’я використання мультимедійних комплексів.
Основні переваги інтерактивних панелей – це:
- антибліковий шар;
- можливість збільшувати об’єкти та передавати їх віддалено, щоб діти з різним рівнем зору могли побачити деталі;
- міцне антивандальне скло, що допомагає працювати з інтерактивною панеллю у кімнаті з різним рівнем освітленості;
- гігієнічність використання: чисті руки після праці зі стилусом, можливість дезинфікувати його після кожного використання.
Висока якість зображення допомагає зобразити навіть найдрібніші деталі, а розмір діагоналі екрану, який різниться від 65 до 86 дюймів візуально доступний навіть для останніх рядів парт.
Проведення уроків з використанням інтерактивної панелі допомагає вчителю розвинути свої професійні вміння та компетентності та вирішити такі завдання, як мобілізація психічної активності учнів, введення новизни в навчальний процес, підвищення інтересу до уроку, збільшення можливості мимовільного запам'ятовування матеріалу, виділення в матеріалі головного та його систематизації.
Використано матеріал, підготовлений
українською командою компанії Promethean - світового лідера інтерактивного обладнання