Розробка планів на наступний рік: корисні таблиці

Стаття-подарунок від журналу «Музичний керівник»
журналу «Музичний керівник»
Плануєте новий навчальний рік? Скористайтеся порадами, як спланувати заняття з музики, щоб нічого не випустити з поля зору.

Музичне виховання у дитячому садку: планування

Роботу з музичного виховання дітей визначають у формі перспективних і календарних планів.

У перспективному плані на навчальний рік передбачають форми організації музичного виховання (тип заняття, вид і тема розваги, тема свята). На менш тривалу перспективу (один-два місяці) планують зміст розваг і свят.

У календарному плануванні відображають поточний зміст навчально-пізнавальної діяльності у формі:

  • плану-конспекту музичного заняття — педагоги зі стажем до восьми років
  • плану-схеми музичного заняття — досвідчені педагоги.

Задля успішного виконання роботи з музичного виховання дітей доцільно керуватися чітко визначеними метою та завданнями, забезпечуючи при цьому належні умови:

Мета музичного виховання дітей дошкільного вікуОсновні завдання музичного виховання дітей дошкільного вікуУмови успішної музично-педагогічної роботи з дітьми
  • виховання гармонійно розвинутої, естетично й творчо спрямованої особистості під впливом цінностей українського і світового музичного мистецтва
  • розвиток загальної музикальності, здібностей музичного виконавства і творчості
  • формування елементарних основ музичної культури, домірної вікові музичної компетенції
  • виховання життєвої мистецької активності, спрямованості на сприйняття і творення прекрасного в мистецтві та житті (краса, гармонія, виразність, грація, вишуканість), емоційно-ціннісного ставлення до українського і світового музичного мистецтва
  • розвиток загальної музикальності як сукупності музичних здібностей (емоційний відгук на музику, музичний слух і чуття ритму, музичне мислення, музична уява, музична пам’ять), здібностей виразного виконання музичних творів (пісенних, танцювальних, інструментальних) та творчої їх інтерпретації, варіювання, імпровізації
  • формування навичок музичного сприймання, виконавства і творчості в основних видах дитячої музичної діяльності, елементарних основ музичної культури (потреби, переживання, ставлення, інтереси, любов до музики)
  • закладання елементарної компетентності у музичному мистецтві
  • професійність музичного керівника і вихователів
  • гнучке застосування традиційних та нових методів і прийомів музичного виховання, навчання й розвитку дітей в основних видах дитячої музичної діяльності та формах організації
  • сприятливе мистецьке оточення в груповій кімнаті та спеціально обладнане естетичне середовище музичної зали, сучасне змінне оснащення
  • співпраця вихователів, музичного керівника і батьків

Оберіть види музичних занять

Скористайтеся Таблицею, щоб включити до планів різні види музичних занять залежно від конкретного змістового завдання. Таблиця допоможе зорієнтуватися і зрозуміти, наскільки варіативно і сучасно ви організуєте безперервну музичну діяльність у дитячому садку.

Таблиця 1

Види музичних занять

Види занять

Характеристика

1. Індивідуальні

Проводьте окремо з дитиною. Мета занять — удосконалювати музичні здібності, навички музичного виконавства; індивідуальний супровід вихованця в музичному розвиткові. Заняття плануйте за результатами діагностики. Вони можуть тривати 2—3 хв після фронтального заняття. Як окремі заняття — для дітей раннього і молодшого дошкільного віку по 5—10 хв двічі на тиждень, по 10—20 хв для дітей старшого дошкільного віку

2. Підгрупові

Проводьте з підгрупою дітей двічі-тричі на тиждень по 10—20 хв залежно від віку дошкільників

3. Фронтальні

Проводьте з усіма дітьми вікової групи. Тривалість у хвилинах залежить від вікових особливостей дошкільників відповідно: ранній вік — 10, молодший — 15, середній — 20, старший — 25

4. З дітьми різновікових груп

Організуйте об’єднані заняття з дітьми кількох вікових груп

5. Традиційні

Врахуйте, що традиційні заняття містять усі види музичної діяльності дітей: сприймання, виконавство і творчість. Передбачають послідовне їх чергування. Структуру музичних занять варіюйте залежно від завдань

6. Домінантні

Будуйте домінантні заняття так, щоб один вид діяльності переважав — слухання музики, виконавська діяльність, як-от спів, танець, гра на дитячих музичних інструментах, або музична творчість. Домінантне заняття може розвивати певну музичну здібність дітей: відчуття ладу, ритму, звуковисотний слух. За таких умов заняття може містити різні види музичної діяльності, але кожна з них має бути спрямована на вдосконалення домінуючої особливості в дитини

7. Тематичні

Плануйте тематичні заняття, спираючись на подієвість освітнього процесу в цілому. На такому занятті всі види музичної діяльності пронизує конкретна тема. Вона домінує в плануванні теми дня або тижня

Оберіть форми організації музичної діяльності для різних вікових груп

Щоб відобразити в планах форми організації музичної діяльності для різних вікових груп, використайте Таблицю 2. Вона враховує вимоги до варіативності чинних програм.

Стратегія розвитку закладу освіти

Таблиця 2

Варіативні форми організації музичної діяльності дошкільників

Форми музичної діяльності

Перша й друга молодші групи

  • Ігрове експериментування зі звуками предметів;
  • ігри-мандрівки у світ звуків — немузичних і музичних;
  • колекціонування предметів — виставка брязькалець, дитячих музичних інструментів, улюблених музичних іграшок;
  • музично-ігрові прийоми, як-от звуконаслідування;
  • музичні й музично-літературні загадки;
  • музичні пальчикові та логоритмічні ігри;
  • музично-рухові імпровізації;
  • музичні казки — слухання та виконання

Середня група

  • Музичні сюжетно-рольові ігри, пісні-ігри;
  • музичні ігри-фантазії;
  • ігрові проблемні ситуації на музичній основі;
  • ускладнені ігри-експерименти та ігри-мандрівки;
  • музично-дидактичні ігри;
  • ігри-етюди за мотивами музичних творів;
  • сюжетні проблемні ситуації або ситуації з рольовою взаємодією;
  • концерти-загадки;
  • бесіди за дитячими запитаннями про музику

Старша група

  • Проблемні і ситуативні завдання — варіативні, поліпроблемні;
  • музично-дидактичні ігри;
  • комп’ютерні музичні ігри;
  • діяльність —
    – дослідницька;
    – проєктна;
    – театралізована;
    – інтегрована;
    – самостійна;
  • хороводні ігри;
  • музичні ігри-імпровізації;
  • музичні конкурси, фестивалі, концерти;
  • музичні екскурсії та прогулянки, музичний музей;
  • клуб за музичними інтересами;
  • колекціонування музичних вражень

Читайте продовження у журналі «Музичний керівник»

додаток

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді