Корекційно-розвиткові заняття для дітей з ООП в дитячому садку

Автор
директор Комунальної установи «Рівненський інклюзивно-ресурсний центр № 2» Рівненської міської ради
Отримайте роз’яснення щодо корекційно-розвиткових занять в ЗДО для дітей з особливими освітніми потребами: види занять та особливості занять із психологом. Це один із складників упровадження Національної стратегії інклюзивного навчання в закладах дошкілля.
🎁 Тримайте подарунок від редакції журналу «Вихователь-методист дошкільного закладу»
Корекційно-розвиткові заняття для дітей з ООП в дитячому садку
«Так» і «ні» в роботі з дитиною з ООП

Скачати

Корекційно-розвиткові заняття для дошкільників  

Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомогу) дітям з особливими освітніми потребами надають фахівці закладу дошкільної освіти відповідно до індивідуальної програми розвитку кожної дитини. Корекційно-розвиткові заняття в ДНЗ проводять індивідуальній або груповій формі з урахуванням рекомендацій інклюзивно-ресурсного центру.

Корекційно-розвиткові заняття в ЗДО спрямовані на підтримку дітей з особливими освітніми потребами, їх адаптацію до навчального середовища, на розвиток загальних і соціальних навичок.

Організація інклюзивної групи: шість кроків

Корекційно-розвиткові заняття в ЗДО проводять фахівці із числа працівників закладу освіти та у разі потреби — додатково залучені фахівці. Оплата праці педагогів, що проводять корекційно-розвиткові заняття, здійснюється відповідно до Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, затвердженого постановою КМУ від 14.02.2017 № 88.

Корекційно-розвиткові заняття для дітей з ООП в ЗДО визначають відповідно до рекомендацій ІРЦ. Тож для дітей з різними нозологіями можуть бути визначені однакові види корекційно-розвиткових занять. Це стосується насамперед корекційно-розвиткових занять з розвитку мовлення. Вони стосуються і дітей з розладами аутистичного спектру (РАС),  дітей із затримкою психічного розвитку (ЗПР), з вадами мовлення та вадами слуху. 

Тривалість корекційно-розвиткових занять

Тривалість психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових занять визначається відповідно до віку дітей та виду діяльності за освітніми напрямами. Відповідно до Наказу МОН від 20.04.2015 № 446 «Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності»:

  • для молодшої групи – 10-15 хвилин
  • для середньої групи – 15-20 хвилин
  • для старшої групи – 20-25 хвилин

Для дітей віком від 1 до 3 років проводяться заняття тривалістю до 10 хвилин.

Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги спеціалісти можуть надавати як індивідуально, так і в групі наповнюваністю двоє — шестеро дітей з урахуванням однорідності порушень та індивідуальних особливостей. Кількість дітей у групі: оптимально 4-6 дітей, залежно від цілей заняття.

Види корекційно-розвиткових занять в ДНЗ

Корекційно-розвиткові заняття з розвитку мовлення

Логоритміка. Робота з логопедом для розвитку мовлення, подолання вад звуковимови, лексико-граматичного ладу, розширення словникового запасу, розвиток фонематичного слуху, робота над темпом, ритмом та інтонацією тощо.

Фізична корекція

  • Лікувальна фізкультура, ігрова діяльність для розвитку координації, моторики, спеціальні вправи для попередження контрактур — фізінструктор).
  • Корекція постави — вчитель-реабілітолог.

Корекція розвитку

Стимуляція пізнавальної діяльності, розвиток уваги, пам'яті, навчання базовим поняттям (колір, розмір, кількість)

Додаткові заняття із залученням фахівців

Додаткові корекційно-розвиткові заняття для дітей з ООП в дитячому садку проводять фахівці за такими методиками:

  • АВА-терапія;
  • Денверська модель раннього втручання;
  • ТЕАССН – навчання — структуроване навчання дітей з аутизмом;
  • сенсорна інтеграція для дітей з аутизмом, гіперактивністю, порушенням моторики;
  • модель реципрокного навчання — робота з мотивацією, ініціацією дій;
  • РУСS — комунікація через обмін картками або зображеннями;
  • МАКАТОН — поєднання жестів, символів і слів для комунікації) та ін.
Хто може проводити корекційно-розвиткові заняття?

Щоб проводити заняття за перерахованими методиками, фахівці ЗДО повинні мати сертифікати чи свідоцтва про проходження курсів. В іншому разі застосовуються лише елементи методик. Вибір методики залежить від потреб дитини, її віку, типу труднощів і рівня підтримки.  

Корекційно-розвиткові заняття психолога в ЗДО

Корекційно-розвиткові заняття психолога в закладі дошкільної освіти мають багатогранний вплив на розвиток дитини: формують емоційну стабільність, соціальні навички, готовність до навчання. Ці заняття повинні бути регулярними, інтерактивними та спрямованими на задоволення індивідуальних потреб кожної дитини.

Цілі корекційно-розвиткових занять психолога:

  • Розвиток емоційно-вольової сфери: навчання розпізнавати, виражати та регулювати емоції.
  • Формування соціальних навичок: розвиток уміння взаємодіяти з однолітками, будувати конструктивні стосунки.
  • Розвиток когнітивних функцій: робота над увагою, пам'яттю, мисленням, мовленням.
  • Зняття емоційного напруження: допомога дітям, які переживають стрес, страхи або тривожність.
  • Підготовка до школи: розвиток самостійності, мотивації до навчання, навичок роботи в групі.

Методи розвивальної та корекційної роботи психолога з дітьми дошкільного віку

У корекційній роботі з дітьми дошкільного віку з ООП психолог застосовує методи за напрямами розвитку дитини.

Розвиток емоційної сфери дитини:

  • використання карток із зображенням емоційних станів (радість, сум, злість) з метою формування у дитини поняття про різні емоції та здатності розпізнавати їх;
  • вправи на регуляцію емоцій: дихальні вправи, найпростіші техніки релаксації;  
  • казкотерапія: обговорення казок, які допомагають дітям зрозуміти власне переживання; обговорення казкових сюжетів для корекції поведінки та страхів;
  • арт-терапія: використання малювання, ліплення, музики.

Соціалізація та розвиток комунікативних навичок:

  • рольові ігри «Магазин», «Поліклініка» для формування уміння співпрацювати;
  • вправи на розвиток емпатії: «Як ти думаєш, що відчуває твій друг?»
  • вправи на взаємодію в групі;
  • ігри на розподіл ролей та вирішення конфліктних ситуацій.

Інклюзивна освіта дошкільників: базові поняття

Розвиток когнітивної сфери:

  • сенсорна інтеграція: вправи для покращення сприймання навколишнього світу;
  • ігри на увагу: «Знайди відмінності», «Що змінилося?»
  • вправи на розвиток мислення: розкладання предметів за ознаками, пошук спільних чи відмінних ознак та ін. — відповідно до можливостей дитини;
  • ігри та вправи для розвитку пам'яті: ігри «Запам'ятай і знайди», «Що змінилося?» та ін.  

Зниження тривожності:

  • релаксаційні вправи: наприклад, малювання піском, техніка «Кольоровий дощик»;
  • ігри на подолання страхів: наприклад, уявна подорож із ліхтариком у темряві;
  • дихальні вправи: робота з м'ячем, свічками або мильними бульбашками;
  • ігри на розвиток дрібної моторики: ліплення з пластиліну, нанизування намиста;
  • вправи на розвиток моторики: ігри з рухами «Повтори за мною», «Стрибки по килимках» та ін.


зміст

Дитяче меню під час свят

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді