Корекційно-розвиткові заняття для дітей з ООП в дитячому садку
Корекційно-розвиткові заняття для дошкільників
Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомогу) дітям з особливими освітніми потребами надають фахівці закладу дошкільної освіти відповідно до індивідуальної програми розвитку кожної дитини. Корекційно-розвиткові заняття в ДНЗ проводять індивідуальній або груповій формі з урахуванням рекомендацій інклюзивно-ресурсного центру.
Корекційно-розвиткові заняття в ЗДО спрямовані на підтримку дітей з особливими освітніми потребами, їх адаптацію до навчального середовища, на розвиток загальних і соціальних навичок.
Організація інклюзивної групи: шість кроків
Корекційно-розвиткові заняття в ЗДО проводять фахівці із числа працівників закладу освіти та у разі потреби — додатково залучені фахівці. Оплата праці педагогів, що проводять корекційно-розвиткові заняття, здійснюється відповідно до Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, затвердженого постановою КМУ від 14.02.2017 № 88.
Корекційно-розвиткові заняття для дітей з ООП в ЗДО визначають відповідно до рекомендацій ІРЦ. Тож для дітей з різними нозологіями можуть бути визначені однакові види корекційно-розвиткових занять. Це стосується насамперед корекційно-розвиткових занять з розвитку мовлення. Вони стосуються і дітей з розладами аутистичного спектру (РАС), дітей із затримкою психічного розвитку (ЗПР), з вадами мовлення та вадами слуху.
Тривалість корекційно-розвиткових занять
Тривалість психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових занять визначається відповідно до віку дітей та виду діяльності за освітніми напрямами. Відповідно до Наказу МОН від 20.04.2015 № 446 «Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності»:
- для молодшої групи – 10-15 хвилин
- для середньої групи – 15-20 хвилин
- для старшої групи – 20-25 хвилин
Для дітей віком від 1 до 3 років проводяться заняття тривалістю до 10 хвилин.
Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги спеціалісти можуть надавати як індивідуально, так і в групі наповнюваністю двоє — шестеро дітей з урахуванням однорідності порушень та індивідуальних особливостей. Кількість дітей у групі: оптимально 4-6 дітей, залежно від цілей заняття.
Види корекційно-розвиткових занять в ДНЗ
Корекційно-розвиткові заняття з розвитку мовлення
Логоритміка. Робота з логопедом для розвитку мовлення, подолання вад звуковимови, лексико-граматичного ладу, розширення словникового запасу, розвиток фонематичного слуху, робота над темпом, ритмом та інтонацією тощо.
Фізична корекція
- Лікувальна фізкультура, ігрова діяльність для розвитку координації, моторики, спеціальні вправи для попередження контрактур — фізінструктор).
- Корекція постави — вчитель-реабілітолог.
Корекція розвитку
Стимуляція пізнавальної діяльності, розвиток уваги, пам'яті, навчання базовим поняттям (колір, розмір, кількість)
Додаткові заняття із залученням фахівців
Додаткові корекційно-розвиткові заняття для дітей з ООП в дитячому садку проводять фахівці за такими методиками:
- АВА-терапія;
- Денверська модель раннього втручання;
- ТЕАССН – навчання — структуроване навчання дітей з аутизмом;
- сенсорна інтеграція для дітей з аутизмом, гіперактивністю, порушенням моторики;
- модель реципрокного навчання — робота з мотивацією, ініціацією дій;
- РУСS — комунікація через обмін картками або зображеннями;
- МАКАТОН — поєднання жестів, символів і слів для комунікації) та ін.
Хто може проводити корекційно-розвиткові заняття?
Щоб проводити заняття за перерахованими методиками, фахівці ЗДО повинні мати сертифікати чи свідоцтва про проходження курсів. В іншому разі застосовуються лише елементи методик. Вибір методики залежить від потреб дитини, її віку, типу труднощів і рівня підтримки.
Які знання й навички потрібні вихователю для роботи вінклюзивній групі? Яка роль вихователя в команді психолого-педагогічного супроводу? Як організовувати освітній процес відповідно до рівня підтримки дитини?
Корекційно-розвиткові заняття психолога в ЗДО
Корекційно-розвиткові заняття психолога в закладі дошкільної освіти мають багатогранний вплив на розвиток дитини: формують емоційну стабільність, соціальні навички, готовність до навчання. Ці заняття повинні бути регулярними, інтерактивними та спрямованими на задоволення індивідуальних потреб кожної дитини.
Цілі корекційно-розвиткових занять психолога:
- Розвиток емоційно-вольової сфери: навчання розпізнавати, виражати та регулювати емоції.
- Формування соціальних навичок: розвиток уміння взаємодіяти з однолітками, будувати конструктивні стосунки.
- Розвиток когнітивних функцій: робота над увагою, пам'яттю, мисленням, мовленням.
- Зняття емоційного напруження: допомога дітям, які переживають стрес, страхи або тривожність.
- Підготовка до школи: розвиток самостійності, мотивації до навчання, навичок роботи в групі.
Методи розвивальної та корекційної роботи психолога з дітьми дошкільного віку
У корекційній роботі з дітьми дошкільного віку з ООП психолог застосовує методи за напрямами розвитку дитини.
Розвиток емоційної сфери дитини:
- використання карток із зображенням емоційних станів (радість, сум, злість) з метою формування у дитини поняття про різні емоції та здатності розпізнавати їх;
- вправи на регуляцію емоцій: дихальні вправи, найпростіші техніки релаксації;
- казкотерапія: обговорення казок, які допомагають дітям зрозуміти власне переживання; обговорення казкових сюжетів для корекції поведінки та страхів;
- арт-терапія: використання малювання, ліплення, музики.
Соціалізація та розвиток комунікативних навичок:
- рольові ігри «Магазин», «Поліклініка» для формування уміння співпрацювати;
- вправи на розвиток емпатії: «Як ти думаєш, що відчуває твій друг?»
- вправи на взаємодію в групі;
- ігри на розподіл ролей та вирішення конфліктних ситуацій.
Інклюзивна освіта дошкільників: базові поняття
Розвиток когнітивної сфери:
- сенсорна інтеграція: вправи для покращення сприймання навколишнього світу;
- ігри на увагу: «Знайди відмінності», «Що змінилося?»
- вправи на розвиток мислення: розкладання предметів за ознаками, пошук спільних чи відмінних ознак та ін. — відповідно до можливостей дитини;
- ігри та вправи для розвитку пам'яті: ігри «Запам'ятай і знайди», «Що змінилося?» та ін.
Зниження тривожності:
- релаксаційні вправи: наприклад, малювання піском, техніка «Кольоровий дощик»;
- ігри на подолання страхів: наприклад, уявна подорож із ліхтариком у темряві;
- дихальні вправи: робота з м'ячем, свічками або мильними бульбашками;
- ігри на розвиток дрібної моторики: ліплення з пластиліну, нанизування намиста;
- вправи на розвиток моторики: ігри з рухами «Повтори за мною», «Стрибки по килимках» та ін.