Правила для всіх — свої та чужі: як навчати дошкільнят базовим нормам правової культури

Автор
головний редактор порталу «Педрада» Цифрового видавництва Експертус, кандидат педагогічних наук, Київ
Які проєкти та заняття з правового виховання провести в дитячому садку
  GIF_unna.gif        Сім ігор для соціалізації дошкільників
         Скачати приклади

  


Кожна доросла людина чітко розуміє, що вона наділена певними правами. Але чи знає про це дитина? Нагодою з’ясувати уявлення дошкільників про свої права та ознайомити дітей із правами кожної людини може стати Міжнародний день прав людини.

Вперше про права людини заговорили французькі просвітники, та їхні ідеї не сприйняли всерйоз. Лише за кілька століть, у 1950 році, було прийнято Загальну декларацію прав людини — перший у світі документ, що сформулював положення про права людини.

Про права дитини для дітей

Ми живемо у час, коли основне і непорушне право кожної людини — право на життя — щоденно перебуває під загрозою. Неможливо говорити про права, ігноруючи обов'язки. Оскільки поняття прав тісно пов'язане з обов'язками, то з дошкільного віку дітям маємо прищеплювати дітям розуміння єдності цих понять. Важливо навчити дітей розуміти нерозривний зв'язок між свободою, відповідальністю та необхідністю захищати свої та чужі права. Та починаємо з того, що просто розповідаємо дітям про права дитини. Конкретно про це йдеться далі у статті. 

Патріотичне виховання: практика

Дітям про права дитини: форми взаємодії

Правове виховання в ДНЗ (ЗДО) є фундаментом для формування правової культури особистості, адже закладає основи поваги до закону та прав інших людей. Крім того, правове виховання вже з дошкільного віку сприяє розвитку в дітей почуття справедливості та відповідальності. Пам'ятаймо про те, що основний підхід в роботі з дітьми — діяльнісний, тож інформація про права та обов'язки має пов'язуватися з діяльністю дітей. 

Дітям про права дитиниОрганізовуйте правове виховання дошкільників в ігровій формі. Складну інформацію дітям про права дитини допоможуть сприйняти персоніфіковані образи (наприклад, сова як символ мудрості), яких можна ввести у гру. Розіграйте проблемні ситуації, у яких були порушені права людини. Запропонуйте дітям оцінити дії персонажів та знайти способи розв’язання таких ситуацій. 

Правове виховання дошкільників: заходи

Правова освіта дошкільників — порівняно новий педагогічний напрям. Він почав розвиватися наприкінці ХХ століття, коли міжнародна спільнота прийняла документи, що проголошували пріоритетність прав дітей у соціумі. Відтак перед педагогами постало завдання ознайомлювати дітей з їхніми правами та обов’язками. Поміркуймо, як пояснити дітям такі складні поняття та які види активностей їм пропонувати. Оптимальна форма освітнього процесу для цього — проєктна діяльність, або блочно-тематичне планування на основі інтегрованого підходу до змісту освіти. Зупинимося на цьому детальніше.

Інтеграція   змісту дошкільної освіти дає можливість реалізовувати завдання правової освіти у змісті різних освітніх напрямів. Оскільки інтегрований підхід націлений на формування у дітей цілісної картини світу та передбачає об’єднання, взаємопроникнення змісту з різних галузей знань, то включати  доступні дітям правові знання можна практично у всі тематичні цикли, через які реалізуємо зміст освіти. Наприклад:

  • у процесі «проживання» тем «Сім’я», «Усе починається з мами», «Що ми любимо», «Вони живуть поряд з нами» діти усвідомлюють право кожного на сім’ю, любов та піклування;
  • теми «Таємниці книжкового дивосвіту», «Скоро в школу», «Наші таланти», «Слово»  торкаються права дитини на освіту та інформацію;
  • у доступному для дітей форматі питання правової освіти розкриваємо в тематичних циклах «Світ – це ми. Закони взаємин», «Вони живуть поряд з нами», «Я для себе і для інших», «Моє – твоє – наше».  
Права дитини в дитячому садку  «Моє — твоє — наше»: тематичний цикл для старшого дошкільного віку

    Скачати 

Тиждень права в ЗДО

Варто окремо зупинитись на тематичних циклах, пріоритетним пізнавальним змістом яких є саме правовий. Наприклад, «Правила для всіх: свої та чужі». Зміст та активності в межах цього тематичного циклу (проєкту) спрямовані на усвідомлення дітьми своїх основних прав та обов’язків і на розуміння важливої істини: права є не лише у мене, а й у кожного з тих, хто поряд. Тому щорічний тиждень права в ЗДО доцільно провести як проєкт «Правила для всіх: свої та чужі». Смислові акценти та змістові лінії проєкту відображено в інтелектуальній карті. На основі цієї карти плануємо заняття з правового виховання в старшій групі, а також пізнавальні та творчі активності. 

Тиждень права в ЗДО

Найближчий для дітей літературний жанр – казка – активно використовується у ході обговорень з дітьми правил співжиття та стосунків,  питань дотримання прав інших. Цікавими є проблемні питання на зразок «А чи має права природа?» або, наприклад, «Які права має світ речей?» Так через інтеграцію змісту освіти стає можливим розуміння того, що все у світі взаємопов’язано, що кожен з нас відповідальний за те, що відбувається поряд.

Заняття з правового виховання в старшій групі

Зангяття з правового виховання в старшій групі найкраще проводити в системі, яку забезпечуть проєкти різної тематики. Ми вже навели приклади проєктної діяльності і ще раз наголошуємо, що саме так найкраще подавати знання про права дитини для дітей.  Організуйте з дітьми протягом навчального року цикл проєктів, під час роботи над якими діти ознайомляться з власними правами та обов’язками, візьмуть участь у різних активностях і навчаться застосовувати набуті знання в різних життєвих ситуаціях. Приклади тем проєктів наведені в Таблиці.

Тема

Орієнтовні завдання

Я та моє ім’я

  • ознайомлювати з правом на ім’я
  • формувати уявлення про значення імені в житті людини
  • розвивати соціальні навички

Ким я хочу бути

  • ознайомлювати з правом на освіту
  • розширювати знання дітей про професії
  • виховувати повагу до праці інших

Я та мої іграшки

  • ознайомлювати з правом на гру
  • формувати уявлення про те, що неможливо мати стільки іграшок, скільки забажаєш
  • розвивати вміння вигадувати нові способи гри з наявними іграшками
  • Розпочинати ознайомлювати дітей з правами можна з будь-якого права. Уявіть, що у ваших руках Кубик Рубіка. Ви можете починати його збирати з будь-якого кольору. Проте важливо дотримувати системи та послідовності дій, щоб отримати бажаний результат.
  • Підберіть мільтфільми, що ілюструють ситуації порушення прав персонажів. Наприклад, історія про Козу-Дерезу — це історія про порушення і про захист права на житло. Улюблені мультиплікаційні персонажі розкажуть дітям про право на піклування і любов, ім’я, розвиток. Дивіться мультфільм разом із дітьми, щоб під час перегляду вони мали змогу отримувати відповіді на свої запитання.
  • Організуйте правову вікторину із загадками. Аби полегшити завдання, розмістіть на дошці перелік прав-відповідей. Дітям залишиться вибрати з-поміж них правильний варіант.

Можеш дихати повітрям,
Пити, їсти і радіти.
Ти у будні, у свята
Маєш право на … (життя).

У садочку вихователь
Вчить тебе, як рахувати,
Спонукає до читання.
Маєш право на … (навчання).

Захворів? Щось непокоїть?
Лікар прийде дуже скоро.
Маєш право знову й знову
На медичну … (допомогу).

Використання літературних текстів

Діти дошкільного віку зазвичай не мають досвіду правових відносин. Тож, щоб діти ліпше зрозуміли, що таке права й обов’язки, організовуйте роботу на основі літературних творів. Доберіть тексти, сюжет яких ілюструє певні соціальні явища, та проаналізуйте їх разом з дітьми. Майже в кожній казці ви знайдете персонажів, чиї права порушують. І що цікаво, зазвичай у казках порушують саме права дитини або найслабшого персонажа.

Як ознайомлювати дошкільників з правами та обов’язкамиПоміркуйте разом з дітьми, які права Зайчика порушені в українській народній казці «Зайчикова хатка». Підказка — це право на житло та право на захист від будь-яких форм насилля. Запропонуйте дітям пригадати, хто намагався допомогти Зайчику відстояти власні права, кому це вдалося. Наприкінці нехай діти поміркують, як Зайчик може уникнути порушення власних прав у майбутньому.

Не обмежуйтеся лише аналізом відомих казок. Складіть разом з дітьми власні казки про права та обов’язки. За основу таких казок візьміть ситуації з життя дітей. Приміром, складіть казку про іграшку, яка не могла потрапити на свою поличку. У цій казці поєднайте знання дітей про право на гру та про обов’язок складати іграшки.

Дітям про права дітей     Про права, граючи: конспект заняття

   Скачати

Висновок

Правове виховання дошкільників формує правову культуру, закладаючи основи поваги до прав та закону. Вже в дошкільному віці воно розвиває відчуття справедливості та відповідальності. Важливо пам’ятати: найкращий підхід у роботі з дітьми — діяльнісний. Тому інформацію про права та обов'язки слід пов'язувати з практичною діяльністю дітей.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді