Правила для всіх — свої та чужі: як навчати дошкільнят базовим нормам правової культури
Вперше про права людини заговорили французькі просвітники, та їхні ідеї не сприйняли всерйоз. Лише за кілька століть, у 1950 році, було прийнято Загальну декларацію прав людини — перший у світі документ, що сформулював положення про права людини.
Про права дитини для дітей
Ми живемо у час, коли основне і непорушне право кожної людини — право на життя — щоденно перебуває під загрозою. Неможливо говорити про права, ігноруючи обов'язки. Оскільки поняття прав тісно пов'язане з обов'язками, то з дошкільного віку дітям маємо прищеплювати дітям розуміння єдності цих понять. Важливо навчити дітей розуміти нерозривний зв'язок між свободою, відповідальністю та необхідністю захищати свої та чужі права. Та починаємо з того, що просто розповідаємо дітям про права дитини. Конкретно про це йдеться далі у статті.
Патріотичне виховання: практика
Дітям про права дитини: форми взаємодії
Правове виховання в ДНЗ (ЗДО) є фундаментом для формування правової культури особистості, адже закладає основи поваги до закону та прав інших людей. Крім того, правове виховання вже з дошкільного віку сприяє розвитку в дітей почуття справедливості та відповідальності. Пам'ятаймо про те, що основний підхід в роботі з дітьми — діяльнісний, тож інформація про права та обов'язки має пов'язуватися з діяльністю дітей.
Організовуйте правове виховання дошкільників в ігровій формі. Складну інформацію дітям про права дитини допоможуть сприйняти персоніфіковані образи (наприклад, сова як символ мудрості), яких можна ввести у гру. Розіграйте проблемні ситуації, у яких були порушені права людини. Запропонуйте дітям оцінити дії персонажів та знайти способи розв’язання таких ситуацій.
Правове виховання дошкільників: заходи
Правова освіта дошкільників — порівняно новий педагогічний напрям. Він почав розвиватися наприкінці ХХ століття, коли міжнародна спільнота прийняла документи, що проголошували пріоритетність прав дітей у соціумі. Відтак перед педагогами постало завдання ознайомлювати дітей з їхніми правами та обов’язками. Поміркуймо, як пояснити дітям такі складні поняття та які види активностей їм пропонувати. Оптимальна форма освітнього процесу для цього — проєктна діяльність, або блочно-тематичне планування на основі інтегрованого підходу до змісту освіти. Зупинимося на цьому детальніше.
Інтеграція змісту дошкільної освіти дає можливість реалізовувати завдання правової освіти у змісті різних освітніх напрямів. Оскільки інтегрований підхід націлений на формування у дітей цілісної картини світу та передбачає об’єднання, взаємопроникнення змісту з різних галузей знань, то включати доступні дітям правові знання можна практично у всі тематичні цикли, через які реалізуємо зміст освіти. Наприклад:
- у процесі «проживання» тем «Сім’я», «Усе починається з мами», «Що ми любимо», «Вони живуть поряд з нами» діти усвідомлюють право кожного на сім’ю, любов та піклування;
- теми «Таємниці книжкового дивосвіту», «Скоро в школу», «Наші таланти», «Слово» торкаються права дитини на освіту та інформацію;
- у доступному для дітей форматі питання правової освіти розкриваємо в тематичних циклах «Світ – це ми. Закони взаємин», «Вони живуть поряд з нами», «Я для себе і для інших», «Моє – твоє – наше».
«Моє — твоє — наше»: тематичний цикл для старшого дошкільного віку
Скачати
Тиждень права в ЗДО
Варто окремо зупинитись на тематичних циклах, пріоритетним пізнавальним змістом яких є саме правовий. Наприклад, «Правила для всіх: свої та чужі». Зміст та активності в межах цього тематичного циклу (проєкту) спрямовані на усвідомлення дітьми своїх основних прав та обов’язків і на розуміння важливої істини: права є не лише у мене, а й у кожного з тих, хто поряд. Тому щорічний тиждень права в ЗДО доцільно провести як проєкт «Правила для всіх: свої та чужі». Смислові акценти та змістові лінії проєкту відображено в інтелектуальній карті. На основі цієї карти плануємо заняття з правового виховання в старшій групі, а також пізнавальні та творчі активності.
Найближчий для дітей літературний жанр – казка – активно використовується у ході обговорень з дітьми правил співжиття та стосунків, питань дотримання прав інших. Цікавими є проблемні питання на зразок «А чи має права природа?» або, наприклад, «Які права має світ речей?» Так через інтеграцію змісту освіти стає можливим розуміння того, що все у світі взаємопов’язано, що кожен з нас відповідальний за те, що відбувається поряд.
Заняття з правового виховання в старшій групі
Зангяття з правового виховання в старшій групі найкраще проводити в системі, яку забезпечуть проєкти різної тематики. Ми вже навели приклади проєктної діяльності і ще раз наголошуємо, що саме так найкраще подавати знання про права дитини для дітей. Організуйте з дітьми протягом навчального року цикл проєктів, під час роботи над якими діти ознайомляться з власними правами та обов’язками, візьмуть участь у різних активностях і навчаться застосовувати набуті знання в різних життєвих ситуаціях. Приклади тем проєктів наведені в Таблиці.
Тема | Орієнтовні завдання |
Я та моє ім’я |
|
Ким я хочу бути |
|
Я та мої іграшки |
|
- Розпочинати ознайомлювати дітей з правами можна з будь-якого права. Уявіть, що у ваших руках Кубик Рубіка. Ви можете починати його збирати з будь-якого кольору. Проте важливо дотримувати системи та послідовності дій, щоб отримати бажаний результат.
- Підберіть мільтфільми, що ілюструють ситуації порушення прав персонажів. Наприклад, історія про Козу-Дерезу — це історія про порушення і про захист права на житло. Улюблені мультиплікаційні персонажі розкажуть дітям про право на піклування і любов, ім’я, розвиток. Дивіться мультфільм разом із дітьми, щоб під час перегляду вони мали змогу отримувати відповіді на свої запитання.
- Організуйте правову вікторину із загадками. Аби полегшити завдання, розмістіть на дошці перелік прав-відповідей. Дітям залишиться вибрати з-поміж них правильний варіант.
Можеш дихати повітрям,
Пити, їсти і радіти.
Ти у будні, у свята
Маєш право на … (життя).
У садочку вихователь
Вчить тебе, як рахувати,
Спонукає до читання.
Маєш право на … (навчання).
Захворів? Щось непокоїть?
Лікар прийде дуже скоро.
Маєш право знову й знову
На медичну … (допомогу).
Використання літературних текстів
Діти дошкільного віку зазвичай не мають досвіду правових відносин. Тож, щоб діти ліпше зрозуміли, що таке права й обов’язки, організовуйте роботу на основі літературних творів. Доберіть тексти, сюжет яких ілюструє певні соціальні явища, та проаналізуйте їх разом з дітьми. Майже в кожній казці ви знайдете персонажів, чиї права порушують. І що цікаво, зазвичай у казках порушують саме права дитини або найслабшого персонажа.
Поміркуйте разом з дітьми, які права Зайчика порушені в українській народній казці «Зайчикова хатка». Підказка — це право на житло та право на захист від будь-яких форм насилля. Запропонуйте дітям пригадати, хто намагався допомогти Зайчику відстояти власні права, кому це вдалося. Наприкінці нехай діти поміркують, як Зайчик може уникнути порушення власних прав у майбутньому.
Не обмежуйтеся лише аналізом відомих казок. Складіть разом з дітьми власні казки про права та обов’язки. За основу таких казок візьміть ситуації з життя дітей. Приміром, складіть казку про іграшку, яка не могла потрапити на свою поличку. У цій казці поєднайте знання дітей про право на гру та про обов’язок складати іграшки.
Про права, граючи: конспект заняття
Скачати
Висновок
Правове виховання дошкільників формує правову культуру, закладаючи основи поваги до прав та закону. Вже в дошкільному віці воно розвиває відчуття справедливості та відповідальності. Важливо пам’ятати: найкращий підхід у роботі з дітьми — діяльнісний. Тому інформацію про права та обов'язки слід пов'язувати з практичною діяльністю дітей.

