Вперше про права людини заговорили французькі просвітники, та їхні ідеї не сприйняли всерйоз. Лише за кілька століть, у 1950 році, було прийнято Загальну декларацію прав людини — перший у світі документ, що сформулював положення про права людини.
Правове виховання дошкільників
Правове виховання в ДНЗ (ЗДО) є фундаментом для формування правової культури особистості, адже закладає основи поваги до закону та прав інших людей. Крім того, правове виховання вже з дошкільного віку сприяє розвитку в дітей почуття справедливості та відповідальності.
Поясніть дошкільникам, що таке права людини та які саме права вони мають. Водночас не забудьте і про обов’язки, які завжди разом із правами. Пам'ятайте про те, що основний підхід в роботі з дітьми — діяльнісний, тож інформація про права та обов'язки має пов'язуватися з діяльністю дітей.
Організовуйте правове виховання дошкільників в ігровій формі. Складну інформацію вихованцям дитсадка допоможуть сприйняти персоніфіковані образи (наприклад, сова як символ мудрості), яких можна ввести у гру.
Розіграйте проблемні ситуації, у яких були порушені права людини. Запропонуйте дітям оцінити дії персонажів та знайти способи розв’язання таких ситуацій.
Підберіть мільтфільми, що ілюструють ситуації порушення прав персонажів. Наприклад, історія про Козу-Дерезу — це історія про порушення і про захист права на житло. Улюблені мультиплікаційні персонажі розкажуть дітям про право на піклування і любов, ім’я, розвиток. Дивіться мультфільм разом із дітьми, щоб під час перегляду вони мали змогу отримувати відповіді на свої запитання.
Сутичка інтересів — ось як можна розтлумачити конфлікт. Нині 23% педагогів опиняються в епіцентрі булінгу та гострих ситуацій. А кожен четвертий педагог потрапляє в конфліктні ситуації з батьками вихованців чи колегами й не знає, як правильно діяти.
Можеш дихати повітрям,
Пити, їсти і радіти.
Ти у будні, у свята
Маєш право на … (життя).
У садочку вихователь
Вчить тебе, як рахувати,
Спонукає до читання.
Маєш право на … (навчання).
Захворів? Щось непокоїть?
Лікар прийде дуже скоро.
Маєш право знову й знову
На медичну … (допомогу).
Заняття з правового виховання в старшій групі
Організуйте заняття з правового виховання. Поясніть, що важливо не лише знати свої права, а й уміти їх захищати та обстоювати. Із прикладами порушення різних прав казкових персонажів ознайомте під час заняття «Про права, граючись». Разом із дошкільниками має нагоду вирушити до країни Правдилії, а відтак помандрувати улюбленими казками та зібрати пелюстки Квітки Щастя.
Як спрямувати зусилля педагогів на виховання самостійних, відповідальних громадян, здатних критично мислити, підготовлених до свідомої та ефективної діяльності? Проведіть з ними тренінг-лабораторію з цих питань
Конспект заняття з правового виховання «Про права, граючись»
Мета |
|
Обладнання та матеріали |
|
Діти заходять до зали і сідають на стільчики.
Вихователь:
Діти, сьогодні я розповім вам про казкову країну, що називається Правдилія. Люди, звірі та комахи завжди жили в цій країні щасливо вкупі. Адже у кожного з них було багато прав — право на щастя, право на життя, право на свободу, право на відпочинок.
У цій країні був незвичайний сад із квітучими рослинами. До однієї з рослин мешканці країни ставилися по-особливому ніжно. Берегли її, бо це була Квітка Щастя. Вона мала незвичайні пелюстки — на зворотному боці вони містили права кожного жителя цієї країни, яких усі суворо дотримувалися. І жили б мешканці країни Правдилії щасливо й далі, якби не трапилася одна історія.
Якось над країною нависла чорна-пречорна хмара. Налетів злий холодний вітер. Аби перечекати нещастя, всі жителі Правдилії поховалися хто куди. А коли вітер ущух і хмара пройшла, люди були здивовані тим, що на Квітці Щастя не залишилося жодної пелюстки. Відтак настали в країні страшні часи. Життя мешканців Правдилії перетворилося на суцільний жах і плутанину. І донині вони шукають заповітні пелюстки і сподіваються на те, що хтось їм допоможе відшукати їх.
Діти, як по-вашому, чи потрібно допомагати людям та звірям, які потрапили в біду? Чому? А чи зможемо ми допомогти жителям Правдилії, як ви гадаєте? (Відповіді дітей.) Тож нумо допоможемо знайти пелюстки Квітки Щастя і водночас дізнаємося, які ж права мали мешканці країни.
Утім, аби надати допомогу, ми маємо знати багато казок, адже будемо зустрічати їх персонажів. Чи знаєте ви казки, діти? (Так, багато.) Чудово! Але перш ніж вирушити в подорож, візьмімося за руки та подаруємо одне одному усмішки. Адже добрі справи мають розпочинатися з гарного настрою.
Рушаймо у Правдилію, вперед!
Де все приємне і солодке, наче мед.
Там Квітці Щастя треба помогти,
Пелюстки чарівні її знайти.
Домогти нам в цьому дуже раді
Улюблені казкові персонажі.
Йдемо в країну горами й лугами
Знайомитись із нашими правами.
Адже повинні знати й розуміти,
Що захищає всіх нас, любі діти.
Вихователь:
Ось ми і в Правдилії! Тож сідайте, діти, зручніше і дивіться першу казку!
Продовження — у файлі:
Наталія Дідович, вихователь дошкільного навчального закладу № 3,
м. Долинська, Кіровоградська обл.