Тілесно-орієнтований підхід має істотні переваги над іншими психотерапевтичними підходами, зокрема:
- техніки тілесно орієнтованого підходу не піддаються критично-оцінювальному аналізу свідомості людини, а отже, діють швидше й ефективніше за вербальні методи
- прийоми тілесно-орієнтованої психотерапії дають змогу дуже делікатно торкнутися витоків психологічних проблем, про які іноді людина не хоче розповідати чи й загалом усвідомлювати.
Тілесно-орієнтована психотерапія позитивно зарекомендувала себе у корекційній роботі з дітьми, адже рівень усвідомлення власних почуттів, переживань і тілесних реакцій у них ще не достатньо високий. Окрім того, дитина може не мати достатнього словникового запасу, щоб надати сповна інформацію, необхідну для повноцінної корекційної роботи. Натомість методи та прийоми тілесно-орієнтованої психотерапії завдяки своїй природності сприяють швидкому встановленню контакту та плідній взаємодії дорослого й дитини.
Одним із таких методів є комплексний авторський метод «Сонячне зернятко», розроблений саме для корекційної роботи з дітьми. Його можна застосовувати незалежно від того, зазнала дитина несприятливого впливу кризових обставин чи ні.
Коли дитина розв’язує складне завдання, старається, ви хочете похвалити її приємними словами, як-от «молодець», «чудово» тощо. Чи знаєте ви, що цього недостатньо для того, щоб коректно підтримати дитину та надихнути її розвиватися?
Як працює метод
Метод спрямований на розкриття та вдосконалення вродженої здатності до руху, гнучкості, чутливості дитини як до самої себе, так і до довкілля.
Завдяки застосуванню методу в дитини зростає впевненість у власному тілі, своїх можливостях, закладаються вміння керувати психоемоційними станами та створювати навколо себе психологічно здорову атмосферу. А також активізується здатність до подолання будь-яких викликів долі. Водночас дитина навчається повноцінно розслаблятися і сповна відчувати радість життя.
Тіло
Метод засновано на усвідомленні системності й цілісності людини — її тіла та психіки, духовного й фізичного станів. Але тіло — найперший та найближчий інструмент розвитку й відновлення. Саме через нього людина має можливість швидко набувати досвід, отримуючи необхідні навички і враження, що створюють умови для осягнення світу. Зміни, що відбуваються в тілі завдяки фізичному досвіду, згодом проявляються в усіх сферах життя.
Однією з яскравих особливостей методу є система вправ — ігор-пасток, коли дитину занурюють у проблемну ситуацію. Такі ситуації хоч і є доволі складними, але відповідають віковим та індивідуальним можливостям. Розв’язавши проблему, дитина змінюється, тренуючи власні адаптивні навички, відновлює віру у свої можливості, зростає як особистість.
Рух
Рухова активність сприяє ліпшому виробленню в людському організмі певних гормональних речовин. Вони спричинюють різноманітні — миттєві та відстрочені в часі — ефекти: від оновлення клітинного складу та поліпшення регенерації клітин до нормалізації апетиту й процесів травлення.
Фізична активність відбудовує природню систему взаємодії: «психіка — опорно-рухова система — емоції». Це супроводжується задоволенням, яке цілюще впливає на фізичний і ментальний стан людини. Таке задоволення від фізичної активності видатний фізіолог Іван Павлов називав «м’язовою радістю».
За допомогою методу можна спричинити ще низку додаткових оздоровчих ефектів на дитячий організм:
- оздоровлення внутрішніх органів
- зміцнення імунної системи
- відновлення нервової системи
- поліпшення статури.
Сенсорна кімната
Особливості застосування методу
Метод є достатньо дієвим для реабілітації дітей, які потерпають від психотравмівних обставин, та дає змогу розв’язувати низку актуальних проблем, що постали перед фахівцями у сучасних кризових умовах.
У цій публікації, звісно, немає змоги викласти у повному обсязі матеріали щодо організації та реалізації методу. Подано його опис, що містить лише окремі вправи та не може бути використаний для здійснення повноцінної самостійної корекційної роботи.
Можливо, деколи вправи здаватимуться звичайними та загальновідомими або, навпаки, дивними та сумнівними. Та зауважте, що метод є результатом багаторічної копіткої праці зі збирання та опрацювання систем оздоровлення і традиційних практик різних народів світу.
Якість знань учня значною мірою залежить відтого, чи систематично він відвідує навчальні заняття вшколі. Пропонуємо зразок аналітичної довідки тарекомендації, щодопоможуть проконтролювати відвідуваність занять учнями.
Сприятливі умови
Метод пройшов багаторічне дослідження і показав свою ефективність як за тривалого, так і одноразового(чи епізодичного) використання. Найбільш вираженого та стійкого ефекту досягають при створенні додаткових умов комплексної реабілітації.
Так, для дітей найсприятливіші умови забезпечують здебільшого у виїзних таборах. У місті складно забезпечити, наприклад:
- природний режим відпочинку та харчування
- вплив цілющих природних ресурсів (гір, лісу, водоймищ)
- можливість самостійно регулювати час та міжособистісні взаємини
- цілодобовий багатоденний догляд за собою та довкіллям (суспільно корисна праця).
За використання методу в умовах виїзного табору у дітей виявлено, зокрема, виправлення мовленнєвих розладів, ремісію бронхіальної астми і шкірних хвороб, нейродермітів, екзематозних захворювань, припинення енурезів, відновлення режиму сну, апетиту, позбавлення тиків, фобій, судомних нападів, зменшення ступеню аутичних розладів, нападів люті, жаху.
Правила ефективності
Застосовуючи метод, окрім вправ, варто брати до уваги ще низку чинників, які мають, хоч опосередкований, та все ж потужний вплив. Ці чинники можуть бути враховані за дотримання наставником таких правил:
- бути уважним до самого себе — спостерігати за власними відчуттями і почуттями
- дозволяти бути тому, що відбувається, — не втручатися у творчий процес дітей власними ідеями та намірами
- не впливати, а спостерігати, продовжуючи робити вправи, допоки не буде досягнуто стану достатності
- до початку виконання кожної вправи необхідно повністю прочитати її опис, оскільки є ризик пропустити важливу умову, необхідну для очікуваного ефекту (у кожній вправі багато важливих нюансів, які опановують впродовж тривалого часу)
- заняття розпочинати лише за цілковитої впевненості у розумінні техніки
- уважно і дбайливо ставитися як до свого тіла, так і до тіла дітей, закладаючи основи здорового сприйняття себе та інших, а також закладаючи міцний фундамент довголіття й активного способу життя.
Ефективність методу залежить не лише від наставника. До початку занять домовтеся із батьками про низку важливих правил. Їх можна оформити на аркуші паперу, сформулювавши так:
- Я беру на себе 100% відповідальності за свій життєвий простір, розвиток і зцілення
- Я систематично приділяю час виконанню вправ
- Я оберігаю себе, уникаючи дискомфорту під час виконання вправ
- Я виконую призначені вправи самостійно вдома, регулярно й потроху, але з великим навантаженням
- Я веду щоденник занять, занотовуючи в ньому свої враження та відкриття.
До складу реабілітаційної групи можуть входити не лише діти. Зокрема ефективною є робота в групі, що складається з пар: мама або тато та дитина. Дошкільникам ці правила озвучує наставник — практичний психолог або батьки.
Кожний учасник групи веде щоденник. В якому в довільній формі має регулярно відображати опрацьовані на заняттях вправи, фіксуючи свій настрій, враження, тілесні відчуття. А хто не вміє ще писати — оформлює свій досвід у кольорових малюнках.
Пісочна терапія в дитсадку
Організація занять
Заняття з використанням методу проводьте у групах дітей, укомплектованих за віковою ознакою або ж рівнем психоемоційного та фізичного розвитку. Окрім того, групова форма проведення занять — найбільш бажана для роботи за методом, якщо залучені одночасно діти та їхні батьки. У такому разі додатково відбувається сімейне згуртування, що важливо для комплексної реабілітації дітей.
Вправи-ігри, до яких залучені і дорослі, і діти, побудовані так, що обидві сторони отримують у достатній мірі тактильний контакт, коли погладжування та обійми є основним способом спілкування і заохочення. Така побудова вправ не випадкова: у будь-якому віці людина йде шляхом самопізнання й розвитку, а найцікавіше, що може трапитися на цьому шляху, — це зв’язок між дітьми-однолітками, дітьми та батьками, близькими дорослими, які піклуються про дитину. Таке поєднання є основою вияву почуттів любові, прийняття, довіри, визнання, захищеності, дружньої уваги, радості, що сприяють успішному розвитку дитини. Зрештою, отримані почуття заохочують дитину до внутрішньої свободи, активного пізнання світу та свободи самовираження.
Структура
Структура занять з використанням методу зазвичай традиційна:
- розминка
- тілесні вправи та ігри
- релаксація.
Розминка передбачає довільні вправи на розігрів суглобів кінцівок, попереку, грудного відділу та шиї. Тілесні вправи та ігри — це основна частина заняття, спрямована на виконання головних завдань у роботі з психотравмованими дітьми, зокрема:
- реагування на заблоковані емоційні переживання
- зняття м’язових затисків
- формування та вдосконалення навичок відчуття власного тіла, його образу
- розвиток соціальної активності та згуртованості
- набуття вміння самостійно долати труднощі та керувати своїм настроєм.
Тілесні вправи-ігри доцільно чергувати, пропонуючи дітям то рухливі, то спокійні.
Скачайте приклади тілесних вправ-ігор для дітей
Важливо не ігнорувати релаксацію після вправ та ігор. Діти обов’язково мають урівноважити свій фізичний та психологічний стан перед тим, як перейти до будь-якого іншого виду діяльності. Окрім того, цей етап заняття сприяє інтеграції та засвоєнню отриманого тілесного й чуттєвого досвіду. Релаксацію можна здійснювати, спокійно полежавши горілиць кілька хвилин у поєднанні з легким взаємним масажем або повільними релаксаційними вправи.
Комплекси вправ для фізкультхвилинок
Специфіка
Під час роботи з психотравмованими дітьми стежте за тим, аби виплеск їхніх почуттів тривоги, страху, агресії був помірним. Для дітей, які потребують особливого емоційного реагування, використовують тілесні вправи-ігри, спрямовані на подолання різних блоків емоційних затисків.
Найцікавішими та найефективнішими в такому разі є згадувані вище ігри-пастки, які дають можливість дитині навчитися орієнтуватися в скрутному становищі та спокійно долати труднощі, змінивши неконтрольоване емоційне реагування на осмислене і врівноважене.
Навіть діти раннього віку потребують тілесних вправ, особливо, якщо їхні батьки пережили складні стресові ситуації. Специфікою організації реабілітаційного процесу для таких дітей є те, що вправи мають проводити особисто батьки під керівництвом фахівця. Додатковий ефект від таких занять у тому, що батьки, граючись зі своїми дітьми, самі отримують позитивні враження, долаючи наслідки стресових переживань. Відповідно, врівноважений стан батьків позитивно позначається на загальному психоемоційному стані їхньої дитини.
Під час організації занять обов’язково зважайте на вікові можливості дітей.
Із дітьми раннього віку доречно виконувати ігри зі статичними положеннями тіла або масаж у супроводі утішок, пальчикову гімнастику, що позитивно позначаються на загальному психоемоційному стані та сприяють розвитку вищих психічних функцій: уваги, мислення, пам’яті, мовлення й інтелекту.
Скачайте приклади потішок для супроводу масажу, що сприяє загальному розвитку дитини раннього віку та зняттю надмірного м’язового напруження
У легкій і невимушеній формі під час занять тілесними вправами-іграми як діти, так і дорослі вчаться розслаблятися, контролювати свої емоційні стани. Водночас у них активізується свідомість, підвищується рівень комфортності та продуктивності життя.
Сергій Міщук, практичний психолог,
лікар-психотерапевт, тренер-реабілітолог, Вінниця