Сім небезпечних челенджів: ВРАХУЙТЕ НАЙВАЖЛИВІШЕ
За статистикою щороку в Україні близько 120 дітей покінчують життя самогубством. За останні місяці почастішали випадки суїцидів серед дітей.
16 серпня – дві 12-річні дівчини випали з вікна багатоповерхівки у Дарницькому районі. Згодом, 2 жовтня – зведені брат та сестра викинулися з 24 поверху у Голосіївському районі. 9 жовтня – дві 17-річні дівчини зістрибнули з недобудови у житловому масиві Троєщина. 15 жовтня – знайшли тіло 12-річної дівчинки на Мінському масиві. За попередньою версією слідства, дитина загинула внаслідок падіння з висоти багатоповерхівки.
У мережі почали підозрювати небезпечні челенджі, які періодично з’являються у соцмережах. Пропонуємо прочитати статтю, щоб уберегти дітей.
Причини самогубств серед дітей
Часто причиною для суїцидів може стати:
- сильний стрес
- невпевність у собі
- розчарування
- втрата.
Зараз непростий час для всієї країни, а діти особливо чутливі до стресу.
Також причиною самогубства можуть стати сімейні проблеми, психологічне чи фізичне насилля, непорозуміння з боку близьких.
Батькам та педагогам рекомендують звернути увагу на поведінку дітей.
Небезпечні челенджі, в які може втрапити дитина
Челендж — це не завжди безпечно. Хтось викладає у соцмережі своє фото з випуску, тегає трьох друзів і піднімає легку ностальгійну хвилю. Хтось читає реп на вірші Лесі Українки до її 150-річчя. А хтось думає, що має дев’ять життів і без сумнівів ковтає 40 таблеток...Одна голова добре, а дві — ліпше. Здається, це беззаперечна істина. А якщо йдеться про руйнівну й небезпечну для життя ідею, яку один напівжартома висловив, а другий — підхопив, розвинув, утілив і поширив? Нині соцмережі — основний майданчик для будь-яких ідей. Стати учасником таємної спільноти, зняти й викласти в мережу круте відео і прокинутися знаменитим, зникнути на добу й урешті «помститися батькам за все» — через брак досвіду, критичного мислення й елементарної емпатії деякі діти й підлітки опиняються на гачку. Розгляньмо детальніше кілька небезпечних челенджів.
Тихий дім
Учасники — діти й підлітки віком 9–15 років.
Варіанти назви челенджу — «Синій кит», «Море китів». Кита обрали символом, оскільки за дослідженнями науковців ці тварини можуть зводити рахунки з життям.
Дорослі системно, планомірно і чітко підштовхують дітей до самогубства. Контакт налагоджують, бо обізнані, чим цікавиться дитина, які захоплення має. Під час спілкування послуговуються підлітковою лексикою. Маніпулюють за допомогою складних для підлітків тем. Наприклад, з дівчатками розгортають листування за сценарієм «Тебе ніхто не розуміє», «Ти нікому не потрібна». Наголошують на тому, що розуміють, співпереживають, час від часу озвучують суїцидальні натяки, припущення. Хлопчикам натякають, що вони невдахи, аутсайдери. Коли дитина «на гачку» і починає ділитися своїми проблемними ситуаціями, зловмисник їх роздуває, навіть якщо це дріб’язкові негаразди.
→ Безпека життєдіяльності учнів: що у законах
Коли виникає достатній рівень довіри, пропонують долучитися до закритої спільноти — світу «обраних». Щоб стати його частиною, дитина пише на своїй сторінці в соцмережі певний текст. Затверджують нового учасника спільноти після спілкування у відеочаті. Відтак він має пройти ініціацію й отримує перше завдання.
Фото- та відеодокази виконання завдань дитина надсилає «куратору». Якщо вона не встигає їх виконувати, не дотримується умови про щоденне спілкування або інакше порушує дисципліну, дитину погрожують виключити зі спільноти. Якщо дитина виконувала завдання інтимного характеру, шантажують, що оприлюднять докази.
Коли дитину приймають у спільноту, вона має надати особисту інформацію про місце проживання, батьків. Тож погрожують, що завдадуть шкоди рідним. Про те, що відбувається, розповідати будь-кому заборонено. Це основна умова гри.
Усі завдання, які отримує дитина, пов’язані із заподіянням собі шкоди. Їх надсилають уночі. Попередньо «підігрівають» депресивною музикою, містичними та/або жорстокими й кривавими відеороликами. Так дитину доводять до фізичного й емоційного виснаження.
Коли «куратор» упевнений, що дитина втратила опір, стала цілком керованою, їй вмикають «зворотний відлік часу» і надсилають фінальне завдання — вчинити самогубство й зафіксувати момент смерті на відео в онлайн-режимі. Відеозапис продають у закритих групах «для дорослих».
Підсік
Учасники — діти й підлітки віком 7–15 років.
Варіанти назви челенджу — «Виклик стрибка», «Падіння в стрибку» (з англ. Tripping Jump Challenge«), «Проломи-череп-челендж» (з англ. Skull-Breaker Challenge). Троє дітей стають в один ряд і домовляються одночасно стрибнути. Але стрибає тільки той, хто стоїть по центру. Двоє його «друзів», які завчасно про це домовилися, одночасно роблять підсічку ногами. Як результат — жертва розіграшу падає навзнак на спину і потилицю. Згрупувати тіло так, щоб уникнути травмування, у стрибку після підсічки практично неможливо. Струс мозку — найлегша травма цього челенджу. Частіше це пошкодження черепа, хребта, перелом і навіть смерть.
Мета челенджу — принизити жертву, зняти це на відео і викласти в ТікТок з відповідним хештегом, щоб зібрати лайки.
Біжи або помри
Учасники — діти й підлітки віком 9–14 років
Завдання — перебігти перед потоком машин на швидкісній трасі або насиченій ділянці дороги і вижити. Що ближче дитина до проїжджої частини й що вища швидкість транспортного засобу, то крутіше. Особливими екстремалами вважають тих, кому вдалося по дотичній зачепити машину.
Правила челенджу, місця, які слід «підкорити», поширюють через закриті групи у месенджерах, соцмережах або під час спілкування офлайн. У цих самих групах розміщують і докази успішного челенджу — відео, яке знімають «друзі» з узбіччя. Ролик, який набрав найбільшу кількість лайків, перемагає.
Мета учасників челенджу «Біжи або помри» — перевірити свої можливості, приховати невпевненість у собі та страх, довести, що не «слабак», перемогти в суперечці, стати популярним тощо. Найчастіше такі експерименти закінчуються або травмуванням, або смертю.
Руфінг і зачепінг
Учасники — підлітки віком 14–18 років.
Руфери без спеціального спорядження «підкорюють» дахи, хмарочоси, мости, найвищі точки промислових об’єктів тощо. Руфери теж викладають у мережу відео зі своїми «пригодами» або ж просто проводять там час компаніями. На висоті вони грають у квача, розпивають алкогольні напої абощо. Щоб практикувати руфінг, необхідно чимало часу, тож зазвичай ним займаються старші підлітки, які протягом дня мають кілька вільних годин без контролю дорослих.
Зачепери катаються на дахах електричок, вагонах метро.
І руфери, і зачепери — адреналінові наркомани, які ризикують життям, щоб довести собі та іншим свою крутість, підтвердити її вдалими кадрами та здобути якомога більше лайків і підписників.
Більше небезпечних челенджів у статті⇒⇒
Прірва на 24 години
Учасники — діти й підлітки віком 9–14 років.
Варіант назви челенджу — «Зникни на 24». Завдання дитини — зникнути на добу. Про свій намір не можна говорити навіть найближчим друзям. Ховатися слід у небезпечних місцях, наприклад, у підвалі, лісі, на горищі багатоповерхівки, у тунелі метро, аварійному будинку тощо. Мета — перевірити себе на міцність і помститися батькам.
Останній сумнозвісний челендж — «Випий 40 таблеток» — закінчився смертю дітей. Він існує також у варіанті «Ковтни капсулу для прання». Виклик уже забрав чимало життів за кордоном. І батьки, і педагоги мають бути насторожі — відстежувати небезпечні тренди, уважно ставитися до суїцидальних поведінкових проявів, а головне — спілкуватися і приділяти увагу, щоб дітям не доводилося компенсувати її брак, ризикуючи життям.
За матеріалами статті журналу «Заступник директора школи»