Революційні оновлення в дошкіллі: в Україні запрацювали нові правила для дитсадків

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Новий закон про дошкільну освіту розширює можливості для відкриття садків і вводить нові типи закладів

Що треба знати про новий закон про дошкільну освіту

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: серпень 2025
   Скачати  

             

В Україні набуває чинності новий підхід до організації дошкільної освіти, який повністю змінює правила гри для освітян, місцевої влади та батьків. Закон вводить нові типи закладів, дозволяє різним суб’єктам організовувати дитсадки, а також відкриває можливість здобувати дошкільну освіту у нових форматах — зокрема дистанційно або вдома. 

«Так» і «Ні» у підготовці дитини до школи📌 СКАЧАТИ

Детальні роз’яснення надала заступниця міністра освіти Анастасія Коновалова під час вебінару МОН, що фактично став дорожньою картою для керівників закладів дошкільної освіти, вихователів та органів місцевого управління.

Нові можливості: хто може відкривати дитсадки

Відтепер суб’єктами освітньої діяльності можуть бути не лише звичні державні або комунальні дитсадки. Організувати дошкільну освіту зможуть:

  • будь-які юридичні особи (наприклад, бібліотеки, приватні компанії, навіть пекарні),
  • фізичні особи-підприємці,
  • заклади вищої освіти — наприклад, університети для дітей своїх співробітників.

Основна умова — дотримання всіх вимог законодавства: наявність ліцензії, відповідність санітарним нормам, державним будівельним вимогам і освітнім стандартам.

Вісім типів дитсадків: традиційні та нові

Новий закон вперше чітко визначає вісім форматів дошкільних закладів:

  1. Ясла — для дітей від 3 місяців до 3 років. Передбачено роботу професійного педагога та помічника. До 5 дітей у групі до року, до 10 — у віці 1–2 роки.
  2. Садок — традиційна форма з новими граничними нормами: до 20 дітей на одного вихователя з можливістю перевищення на 20%.
  3. Спеціальний садок — для дітей з особливими освітніми потребами. До 12 дітей у групі. Помічники вихователя отримують додаткову відпустку.
  4. Центр педагогічного партнерства — для найменших дітей за участі батьків. Працює як адаптаційна модель перед вступом до дитсадка. Тут можуть працювати психологи, а послуги можуть бути безкоштовними або платними.
  5. Центр розвитку дитини — спеціалізований формат (наприклад, англійська, логопедична робота), може працювати погодинно, сезонно або у вигляді чергових груп.
  6. Мобільний садок — рішення для громад, які не мають умов для стаціонарного ЗДО. Робота організовується у транспорті, бібліотеках, школах або за допомогою мобільних команд.
  7. Сімейний садок — формується у приватному будинку, найчастіше за участі родичів дитини. Це єдиний формат, де дозволене цілодобове перебування дітей.
  8. Мінісадок — невеликі групи до 5 дітей. Форма орієнтована на легалізацію роботи нянь із педагогічною освітою.

Нові форми здобуття дошкільної освіти

Окрім класичного денного відвідування, закон дозволяє:

  • дистанційну форму — у тісній взаємодії з батьками,
  • мережеву освіту — співпрацю між кількома закладами (наприклад, з гуртками чи центрами позашкільної освіти),
  • сімейну форму — коли діти навчаються вдома з батьками,
  • педагогічний патронаж — вихователь або фахівець приходить до дитини додому.

Окремої «змішаної форми» закон не вводить, однак дозволяє комбінувати денне та дистанційне навчання.

Керівникам закладів потрібно:

  • оновити статути закладів — на це дається 5 років, але рекомендовано не зволікати;
  • визначити, які типи освітньої діяльності найкраще відповідають потребам громади;
  • дотриматися процедур реорганізації, особливо для спеціальних чи сільських садків. Це передбачає громадські слухання та погодження з Міністерством освіти і науки.

Ці зміни мають на меті зробити дошкільну освіту більш доступною, гнучкою і сучасною, зважаючи на потреби дітей, батьків і громад. Новий закон відкриває шлях до великої трансформації дошкілля — з більшим вибором, кращою якістю та наближеністю до європейських стандартів.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Кваліфікаційні категорії педпрацівників та ступені освіти: як співвіднести під час атестації

З’ясуємо, чи тотожні поняття «фаховий молодший бакалавр» та «молодший бакалавр». Розберемося, як співвідноситься кваліфікація в документі про освіту та рівень кваліфікації за Національною рамкою кваліфікацій і як це впливає на атестацію педагога. А також як атестувати педагогів із середньою спеціальною освітою, отриманою до 1991 року
4233

Освітні програми для використання в закладах дошкільної освіти у 2025/2026 навчальному році

Зміст освітнього процесу в закладі дошкільної освіти реалізовують відповідно до вимог чинних програм розвитку, виховання й навчання дітей. Вибір програм на навчальний рік обговорює та затверджує педагогічна рада закладу. Перелік програм подаємо у статті
82317

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді