Революційні оновлення в дошкіллі: в Україні запрацювали нові правила для дитсадків
Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму
В Україні набуває чинності новий підхід до організації дошкільної освіти, який повністю змінює правила гри для освітян, місцевої влади та батьків. Закон вводить нові типи закладів, дозволяє різним суб’єктам організовувати дитсадки, а також відкриває можливість здобувати дошкільну освіту у нових форматах — зокрема дистанційно або вдома.
«Так» і «Ні» у підготовці дитини до школи📌 СКАЧАТИ
Детальні роз’яснення надала заступниця міністра освіти Анастасія Коновалова під час вебінару МОН, що фактично став дорожньою картою для керівників закладів дошкільної освіти, вихователів та органів місцевого управління.
Нові можливості: хто може відкривати дитсадки
Відтепер суб’єктами освітньої діяльності можуть бути не лише звичні державні або комунальні дитсадки. Організувати дошкільну освіту зможуть:
- будь-які юридичні особи (наприклад, бібліотеки, приватні компанії, навіть пекарні),
- фізичні особи-підприємці,
- заклади вищої освіти — наприклад, університети для дітей своїх співробітників.
Основна умова — дотримання всіх вимог законодавства: наявність ліцензії, відповідність санітарним нормам, державним будівельним вимогам і освітнім стандартам.
Вісім типів дитсадків: традиційні та нові
Новий закон вперше чітко визначає вісім форматів дошкільних закладів:
- Ясла — для дітей від 3 місяців до 3 років. Передбачено роботу професійного педагога та помічника. До 5 дітей у групі до року, до 10 — у віці 1–2 роки.
- Садок — традиційна форма з новими граничними нормами: до 20 дітей на одного вихователя з можливістю перевищення на 20%.
- Спеціальний садок — для дітей з особливими освітніми потребами. До 12 дітей у групі. Помічники вихователя отримують додаткову відпустку.
- Центр педагогічного партнерства — для найменших дітей за участі батьків. Працює як адаптаційна модель перед вступом до дитсадка. Тут можуть працювати психологи, а послуги можуть бути безкоштовними або платними.
- Центр розвитку дитини — спеціалізований формат (наприклад, англійська, логопедична робота), може працювати погодинно, сезонно або у вигляді чергових груп.
- Мобільний садок — рішення для громад, які не мають умов для стаціонарного ЗДО. Робота організовується у транспорті, бібліотеках, школах або за допомогою мобільних команд.
- Сімейний садок — формується у приватному будинку, найчастіше за участі родичів дитини. Це єдиний формат, де дозволене цілодобове перебування дітей.
- Мінісадок — невеликі групи до 5 дітей. Форма орієнтована на легалізацію роботи нянь із педагогічною освітою.
Нові форми здобуття дошкільної освіти
Окрім класичного денного відвідування, закон дозволяє:
- дистанційну форму — у тісній взаємодії з батьками,
- мережеву освіту — співпрацю між кількома закладами (наприклад, з гуртками чи центрами позашкільної освіти),
- сімейну форму — коли діти навчаються вдома з батьками,
- педагогічний патронаж — вихователь або фахівець приходить до дитини додому.
Окремої «змішаної форми» закон не вводить, однак дозволяє комбінувати денне та дистанційне навчання.
Керівникам закладів потрібно:
- оновити статути закладів — на це дається 5 років, але рекомендовано не зволікати;
- визначити, які типи освітньої діяльності найкраще відповідають потребам громади;
- дотриматися процедур реорганізації, особливо для спеціальних чи сільських садків. Це передбачає громадські слухання та погодження з Міністерством освіти і науки.
Ці зміни мають на меті зробити дошкільну освіту більш доступною, гнучкою і сучасною, зважаючи на потреби дітей, батьків і громад. Новий закон відкриває шлях до великої трансформації дошкілля — з більшим вибором, кращою якістю та наближеністю до європейських стандартів.