Сходинками самоосвіти — до професійного зростання

Автор
головний редактор порталу «Педрада», канд. пед. наук
Самоосвіта вихователя — рушійна сила його професійного розвитку. Які складники самоосвіти і що зробити, щоб самоосвіта не була стихійною і безсистемною — розглядаємо у статті. Скористайтеся також анкетою, щоб з'ясувати рейтинг чинників самоосвіти.
Освітня субвенція — 2025      Анкета «Чинники впливу на зростання професійної майстерності»
 
       Скачати  

             

Професійний розвиток педагога — нескінченний процес, у якому педагог систематично отримує можливості та досвід зростання і розвитку в професії. При цьому можливості — це зовнішній чинник, а досвід — внутрішній, що залежить від активності педагога. Активність, своєю чергою, залежить від мотивації — чи прагне фахівець набувати нових умінь та збагачувати ними свою діяльність. Дивимося в цьому ракурсі на професійний розвиток вихователя дошкільного закладу і бачимо — найліпше його рухає самоосвіта

Самоосвіта вихователя 

Перегляньте відео про складники самоосвіти та її зв'язок із самооцінкою. У ньому — приклад з досвіду роботи ваших колег, а саме як анкетування допомогло конкретизувати напрями самоосвіти вихователя та з'ясувати їх рейтинг.  

Самоосвіта вихователя: складники

Запам'ятайте три складники самоосвіти вихователя: 

  • психологічнийсамооцінка — невдоволеність — бажання змін;
  • методичний: література, методичні заходи, курси, тренінги тощо;
  • діяльнісний: дію, роблю — змінююсь сам — змінюю свою професійну діяльність. Самоосвіта вихователя буде дієвою лише за наявності усіх трьох складників.

Самоосвіта вихователя — це усвідомлений процес пізнальної діяльності, постійний пошук, зростання, розвиток. Результатом ефективної самоосвіти є не лише власне самовдосконалення, а й успішність розвитку вихованців.

12 запитань і відповідей про атестацію

Якщо ви — керівник, то організуйте роботу в закладі так, щоб самоосвіта вихователя стала потребою кожного. Якщо ви — вихователь чи інший педпрацівник дошкільного закладу, то скористайтеся ідеями щодо складників і чинників самоосвіти. 

План самоосвіти вихователя 

Серед документів, що стосуються самоосвіти вихователя, є такі:

  • план самоосвіти вихователя ЗДО;
  • щоденник самоосвіти вихователя ЗДО. 

План чи щоденник самоосвіти вихователя не унормований жодною нормативкою, це радше мотиваційний документ для особистого професійного розвитку. Тож відповіді на запити ваших колег в пошуку гугла "план самоосвіти вихователя ДНЗ зразок", "план самоосвіти вихователя дитячого садка", "щоденник самоосвіти вихователя" ДНЗ чи "зошит самосвіти вихователя ДНЗ зразок" немає. Саме так і варто налаштовувати педагогів. План самоосвіти вихователя чм зошит самоосвіти укладає кожен педагог для себе.

У системі методичної роботи вихователь-методист зазвичай укладатє план самоосвіти вихователів. У ньому зазначає:

  • хто над якою проблемою працює
  • в якій формі звітує про свою роботу тощо. 

Цей розділ методичної роботи вихователь-методист також укладає і документує на власний розсуд.

Самоосвіта вихователя: як організувати

Проведіть анкетування, щоб визначити рівень готовності педагогів до самоосвіти. 

Не завжди і не всі педагоги володіють навичками самостійної роботи. Іноді вони не можуть впоратися з такими проблемами, як-от:

  • визначитися з темою, з’ясувати її актуальність
  • правильно сформулювати тему самоосвіти
  • сформулювати мету і завдання роботи
  • осмислити прочитаний матеріал методичих джерел тощо.

В індивідуальній бесіді з вихователями визначте:

  • яка проблема їх цікавить
  • у чому труднощі самоосвіти
  • що нового дізналися в педагогічній практиці.

Є педагоги, які самостійно цікавляться всіма інноваціями. Допоможіть їм дібрати літературу з певної теми. Або об’єднайте кількох педагогів роботою над темою, схожою до змісту завдання на навчальний рік закладу дошкільної освіти.

Самоосвіта вихователя: форми та методи

Важливу роль у здійсненні супроводу самоосвіти вихователя відіграють правильно дібрані форми роботи. Серед них основні:

  • бесіди щодо чинних освітніх програм, методик організації й проведення різних видів роботи з дітьми тощо
  • обмін думками щодо нових здобутків психолого-педагогічної науки, педагогічної практики, сучасних педагогічних технологій, інновацій, перспективного педагогічного досвіду
  • спільне моделювання системи занять і режимних моментів
  • консультації щодо організації освітнього процесу
  • методична допомога щодо використання дидактичного матеріалу під час занять
  • взаємовідвідування занять з наступним їх аналізуванням
  • допомога в роботі з дітьми з девіантною поведінкою та їхніми сім’ями
  • залучення педагогів-початківців до методичної й громадської роботи.

Педагогічні читання в ЗДО

Самоосвіта: вебінари для вихователів

Наскільки ефективна і результативна самоосвіта вихователя — залежить від кожного зокрема. Одна із форм підвищення кваліфікації, яка чудово підходить для самоосвіти, — перегляд вебінарів. Серед різноманіття останніх в освітньому просторі легко підібрати темтику, що підходить конкретному вихователю.
Сенс перегляду вебінарів має бути не в накопиченні сертифікатів. До речі, за вебінарами нашого видавництва ми не видаємо сертифікатів. Адже ми не можемо простежити, як вплинув перегляд вебінару на професійний розвиток слухачів. Тож цінність вебінарів в тому, як вихователь використає цей матеріал у своїй роботі. 


зміст

Педрада. Телеграм. Новини

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді