Сходинками самоосвіти — до професійного зростання
Анкета «Чинники впливу на зростання професійної майстерності»
Скачати
Професійний розвиток педагога — нескінченний процес, у якому педагог систематично отримує можливості та досвід зростання і розвитку в професії. При цьому можливості — це зовнішній чинник, а досвід — внутрішній, що залежить від активності педагога. Активність, своєю чергою, залежить від мотивації — чи прагне фахівець набувати нових умінь та збагачувати ними свою діяльність. Дивимося в цьому ракурсі на професійний розвиток вихователя дошкільного закладу і бачимо — найліпше його рухає самоосвіта.
Самоосвіта вихователя
Перегляньте відео про складники самоосвіти та її зв'язок із самооцінкою. У ньому — приклад з досвіду роботи ваших колег, а саме як анкетування допомогло конкретизувати напрями самоосвіти вихователя та з'ясувати їх рейтинг.
Самоосвіта вихователя: складники
Запам'ятайте три складники самоосвіти вихователя:
- психологічний: самооцінка — невдоволеність — бажання змін;
- методичний: література, методичні заходи, курси, тренінги тощо;
- діяльнісний: дію, роблю — змінююсь сам — змінюю свою професійну діяльність. Самоосвіта вихователя буде дієвою лише за наявності усіх трьох складників.
Самоосвіта вихователя — це усвідомлений процес пізнальної діяльності, постійний пошук, зростання, розвиток. Результатом ефективної самоосвіти є не лише власне самовдосконалення, а й успішність розвитку вихованців.
12 запитань і відповідей про атестацію
Якщо ви — керівник, то організуйте роботу в закладі так, щоб самоосвіта вихователя стала потребою кожного. Якщо ви — вихователь чи інший педпрацівник дошкільного закладу, то скористайтеся ідеями щодо складників і чинників самоосвіти.
План самоосвіти вихователя
Серед документів, що стосуються самоосвіти вихователя, є такі:
- план самоосвіти вихователя ЗДО;
- щоденник самоосвіти вихователя ЗДО.
План чи щоденник самоосвіти вихователя не унормований жодною нормативкою, це радше мотиваційний документ для особистого професійного розвитку. Тож відповіді на запити ваших колег в пошуку гугла "план самоосвіти вихователя ДНЗ зразок", "план самоосвіти вихователя дитячого садка", "щоденник самоосвіти вихователя" ДНЗ чи "зошит самосвіти вихователя ДНЗ зразок" немає. Саме так і варто налаштовувати педагогів. План самоосвіти вихователя чм зошит самоосвіти укладає кожен педагог для себе.
У системі методичної роботи вихователь-методист зазвичай укладатє план самоосвіти вихователів. У ньому зазначає:
- хто над якою проблемою працює
- в якій формі звітує про свою роботу тощо.
Цей розділ методичної роботи вихователь-методист також укладає і документує на власний розсуд.
Самоосвіта вихователя: як організувати
Проведіть анкетування, щоб визначити рівень готовності педагогів до самоосвіти.
Не завжди і не всі педагоги володіють навичками самостійної роботи. Іноді вони не можуть впоратися з такими проблемами, як-от:
- визначитися з темою, з’ясувати її актуальність
- правильно сформулювати тему самоосвіти
- сформулювати мету і завдання роботи
- осмислити прочитаний матеріал методичих джерел тощо.
В індивідуальній бесіді з вихователями визначте:
- яка проблема їх цікавить
- у чому труднощі самоосвіти
- що нового дізналися в педагогічній практиці.
Є педагоги, які самостійно цікавляться всіма інноваціями. Допоможіть їм дібрати літературу з певної теми. Або об’єднайте кількох педагогів роботою над темою, схожою до змісту завдання на навчальний рік закладу дошкільної освіти.
Самоосвіта вихователя: форми та методи
Важливу роль у здійсненні супроводу самоосвіти вихователя відіграють правильно дібрані форми роботи. Серед них основні:
- бесіди щодо чинних освітніх програм, методик організації й проведення різних видів роботи з дітьми тощо
- обмін думками щодо нових здобутків психолого-педагогічної науки, педагогічної практики, сучасних педагогічних технологій, інновацій, перспективного педагогічного досвіду
- спільне моделювання системи занять і режимних моментів
- консультації щодо організації освітнього процесу
- методична допомога щодо використання дидактичного матеріалу під час занять
- взаємовідвідування занять з наступним їх аналізуванням
- допомога в роботі з дітьми з девіантною поведінкою та їхніми сім’ями
- залучення педагогів-початківців до методичної й громадської роботи.