Як скласти програму гурткової роботи в дошкільному закладі

Плануючи роботу гуртка у закладі дошкільної освіти, підготуйте його програму

Роботу гуртка здійснюють відповідно до варіативної складової комплексних та парціальних освітніх програм, рекомендованих (схвалених) Міністерством освіти і науки України.

Керівник гуртка має право вносити зміни, враховуючи потреби дошкільників та можливості закладу. Різниця між змістовою, методичною і технологічною частинами адаптованої та основної освітніх програм не повинна перевищувати 30%.

Адаптовану програму розглядають та погоджують на засіданні педагогічної ради дошкільного закладу, а потім подають на розгляд науково-методичної ради районного(міського) методичного кабінету (центру), яка приймає рішення про її затвердження.

Керівник гуртка може написати авторську програму. Авторською вважається така освітня програма, яка:

  • не має аналогів
  • заснована на авторській концепції побудови навчального змісту.

Вона потребує такої самої процедури експертизи, розгляду та затвердження, як і адаптована.

Програму керівник гуртка розробляє відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти, на основі чинної комплексної програми, за якою працює дошкільний заклад, з урахуванням власного досвіду педагогічної діяльності та вивченого перспективного досвіду інноваційної діяльності з певного напряму.

Вихователь-методист допомагає керівнику гуртка розробляти програму та разом із керівником закладу здійснює первинну фахову експертизу її змісту.

Програми, які мають обмежене використання в окремих навчальних закладах, є локальними. Їх застосовують за різних умов, зокрема для організації додаткових освітніх послуг у формі гуртків, студій, секцій.

Локальна програма може бути впроваджена після експертизи методичних служб на місцях (науково-методичні центри або кабінети при управліннях/відділах освіти, інститути післядипломної педагогічної освіти) і затвердження місцевими органами управління освітою.

Складові програми гуртка в закладі дошкільної освіти

Пояснювальна записка

Розкриває

  • актуальність обраного напряму роботи гуртка
  • його мету, завдання, очікувані результати;

містить

  • коротку характеристику структури та окремих компонентів програми
  • опис можливих організаційних форм і методів подання навчально-теоретичного матеріалу з урахуванням інноваційних
    і новітніх освітніх технологій
  • організаційно-методичні рекомендації щодо орієнтовної структури проведення занять гуртка.

У пояснювальній записці вказують:

  • рівні
  • строки навчання
  • кількість годин на рік / тиждень
  • вік та кількісний склад вихованців

Навчально-тематичний план роботи

  • Розкриває логіку вивчення програми у формі таблиці
  • містить перелік тем та кількість годин для опанування кожної з них, зокрема теоретичних та практичних занять

Зміст

Обов’язковими його вимогами є:

  • послідовність
  • систематичність
  • науковість викладу
  • практична спрямованість
  • наступність у засвоєнні знань, умінь і навичок
  • відповідність віковим особливостям вихованців
  • відповідність навчально-тематичному плану
  • вичерпний опис тем у порядку їх представлення в плані
  • до кожної теми — форми практичної роботи, методика їх проведення та вимоги до знань, умінь і навичок.

Обґрунтовують доцільність:

  • застосування комп’ютерної техніки та іншого обладнання
  • ілюстративного матеріалу
  • засобів навчання
  • забезпечення гігієни та безпеки діяльності гуртківців

Очікуваний результат

Містить перелік вимог до обсягу знань, умінь і навичок вихованців, тобто:

  • параметри
  • критерії
  • показники оцінювання знань та умінь дітей щодо засвоєння програми

Навчально-методичне та дидактичне забезпечення

Містить інформацію про необхідні для організації гурткової роботи:

  • навчально-методичні посібники
  • матеріали
  • обладнання
  • прилади
  • інвентар
  • технічні засоби навчання тощо

Використані джерела

  • Методична література, яку використовував педагог під час складання програми
  • рекомендовані видання для педагогів та дітей
  • посилання на інтернет-ресурси

Додатки

Вказують за необхідності, вони можуть містити:

  • дидактичні матеріали
  • методичні рекомендації
  • репертуарний перелік
  • зразки виробів
  • схеми
  • глосарій тощо

За матеріалом Ірини РОМАНЮК,
методиста Миколаївського науково­-методичного центру,
ж. «Вихователь-методист дошкільного закладу»

Справи керівника у жовтні: що проконтролювати

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді