Реформа шкільного харчування: основні зміни за чотири роки та плани на майбутнє

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Шкільне харчування в Україні: реформа, досягнення та виклики

Реформа шкільного харчування

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: листопад 2025
   Скачати  

             

Нещодавно відзначали Міжнародний день шкільного харчування — подію, яка акцентує увагу на необхідності забезпечення дітей у навчальних закладах якісною та корисною їжею. У багатьох країнах діють спеціальні програми, спрямовані на вдосконалення системи харчування школярів. В Україні цей процес зазнав масштабних змін завдяки ініціативі першої леді Олени Зеленської, яка у 2020 році ініціювала реформування шкільного харчування.

НАКАЗИ: як реєструвати та зберігати🖨

Реформа у дії: що вдалося реалізувати?

Протягом чотирьох років впроваджено низку важливих змін, спрямованих на покращення харчування у школах. Одним із ключових партнерів у цьому процесі стала Держпродспоживслужба.

«З кожним роком ми наближаємось на один крок до мети — забезпечити рівний доступ кожної дитини до здорової їжі незалежно від місця проживання. Від Київщини до Львівщини, від великих міст до маленьких сіл — для кожного регіону формується оптимальна модель організації харчування. Це результат кропіткої чотирирічної роботи багатьох державних органів, місцевої влади та партнерів, яка не зупиняється навіть в умовах повномасштабної війни», — зауважив голова Держпродспоживслужби Сергій Ткачук. 

Серед основних досягнень реформи:

✅ Оновлення нормативно-правової бази щодо організації харчування.

✅ Реконструкція застарілих харчоблоків та запуск першої в Україні фабрики-кухні.

✅ Регулярне підвищення кваліфікації кухарів та управлінців навчальних закладів.

✅ Забезпечення гарячим харчуванням школярів, які раніше його не отримували.

Також одним із важливих завдань залишається впровадження безкоштовного гарячого харчування для всіх школярів, що поступово втілюється в життя.

У 2024-2025 навчальному році в освітніх закладах зменшується використання традиційної кухні при школах. Натомість запроваджуються сучасні моделі організації харчування:

  • Опорні кухні — централізоване приготування їжі для кількох шкіл одного регіону.
  • Фабрики-кухні — великі виробничі потужності, що готують страви та доставляють їх до закладів освіти.
  • Кейтеринг — залучення приватних компаній для приготування та постачання їжі.

Ці моделі сприяють ефективнішому використанню ресурсів та підвищенню якості харчування у школах.

Проблеми та шляхи їх вирішення

Попри значний прогрес, реформа шкільного харчування стикається з низкою викликів, які потребують комплексного вирішення.

Основні труднощі:

  • Логістичні проблеми через пошкодження транспортної інфраструктури.
  • Перебої з електропостачанням та повітряні тривоги, що ускладнюють приготування їжі.
  • Дефіцит кухарів та дієтологів через вимушене переміщення населення.

Рішення, що впроваджуються:

  • Розширення мережі фабрик-кухонь для спрощення логістики.
  • Оснащення харчоблоків автономними джерелами електроенергії.
  • Організація курсів перекваліфікації та навчання персоналу.

Попри складну ситуацію в країні, процес удосконалення шкільного харчування не припиняється. Держпродспоживслужба разом з органами влади, освітніми установами та партнерами продовжує модернізувати харчові блоки, впроваджувати сучасні технології приготування їжі та покращувати кваліфікацію працівників.

Завдяки комплексному підходу вдалося значно підвищити якість харчування у школах, оновити інфраструктуру та забезпечити дітей збалансованим раціоном. У найближчі роки очікуються ще масштабніші позитивні зміни, які зроблять систему шкільного харчування ще ефективнішою.

Джерело: КМУ

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
54017

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
240

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання: як поєднувати в реаліях війни

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця
110702

«Тривожна валіза» в закладах освіти: хто збирає і що повинна містити

Після сигналу тривоги учнів у закладі освіти швидко евакуюють в укриття. Скільки часу їм та працівникам закладу доведеться там перебувати – передбачити неможливо. Тож із собою беруть тривожні валізи з мінімальним набором для забезпечення життєвих потреб. Як зібрати тривожну валізу для дитини, для класу – далі у статті
11694

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді