Поточне, семестрове та річне оцінювання: розʼяснення МОН
Міністерство освіти і науки України в листі-розʼясненні від 14.03.2025 року дає відповіді на численні запитання вчителів щодо поточного, семестрового та річного оцінювання учнів. Зокрема, у листі надано відповіді на такі запитання:
- Чому оцінювання має здійснюватися за групами результатів
- Як спланувати оцінювання за групами результатів
- Як вивести семестрову оцінку за групами результатів
- Як вивести річну оцінку та скоригувати (за потреби) семестрове й річне оцінювання
- Як фіксувати оцінювання за групами результатів у класному журналі (додаткові роз'яснення)
- Які є особливості оцінювання за групами результатів у різних освітніх галузях
ВЕБІНАР: Ключові аспекти оцінювання в НУШ
Яких рекомендацій очікувати
У звʼязку з викликами, з якими зіштовхнулися вчителі під час упровадження нових підходів до оцінювання з вересня 2024 року, робоча група МОН працює над тим, щоб:
- спростити процедури фіксування результатів оцінювання;
- оновити інструкції ведення класного журналу;
- надати інструментарій для оцінювання.
Крім того, робоча група має завдання:
- якісно опрацювати зворотний звʼязок від освітян щодо процедур фіксації результатів навчання;
- увідповіднити всі нормативно-правові акти щодо оцінювання;
- розробити пропозиції до впровадження нової системи оцінювання.
Окремі зауваги до оцінювання
- Не потрібно фіксувати в журналі оцінювання за групами результатів на кожному уроці.
- Оцінювання всіх груп результатів з окремою фіксацією у журналі на одному уроці не є доцільним та обов'язковим.
- Поточні оцінки за групами результатів враховують під час виведення семестрової оцінки за кожною групою результатів.
- Оцінки за підсумкові роботи також виставляють у колонці з датою уроку і відповідною позначкою внизу сторінки та за потреби в розділі «Зміст уроку» (ПРГР1/ ПРГР2/ПРГР3/ПРГР4).
Семестрова оцінка за групами результатів: як вивести
Алгоритм 1
Наприкінці семестру педагог може проводити на вибір:
- одну комплексну підсумкову роботу за всіма групами результатів;
- кілька підсумкових робіт за окремими групами.
Водночас вчитель може проводити підсумкові роботи за кожною з груп результатів протягом семестру і не проводити фінальну комплексну підсумкову роботу.
Отже, семестрову оцінку за певною групою результатів виставляють на підставі двох (або більше) поточних оцінок за групами результатів та оцінки за підсумкову роботу (оцінок за підсумкові роботи).
Загальну семестрову оцінку за навчальний предмет або інтегрований курс виводять як середнє арифметичне семестрових оцінок за групами результатів або з урахуванням ваги кожної окремої групи.

Опрацюєте нові підходи до оцінювання навчальних досягнень учнів. Опануєте алгоритм, інструменти та методи формувального оцінювання
Алгоритм 2
Тематичне оцінювання
Учитель чи вчителька або педагогічна рада закладу освіти можуть ухвалити рішення застосовувати тематичне оцінювання й фіксувати його в журналі. При цьому кожна тематична оцінка повинна відповідати певній групі (або кільком групам) результатів навчання.
Способи виставлення тематичної оцінки:
1) на підставі тематичних контрольних робіт, у яких має бути передбачено завдання за відповідною групою або групами результатів навчання;
2) на підставі врахування поточних оцінок, за умови що кожна така оцінка позначена індексом тієї групи, результати якої нею було оцінено.
За цим алгоритмом наприкінці семестру також можуть проводитися підсумкові роботи — одна комплексна або кілька за групами результатів. Семестрову оцінку за кожною групою результатів вираховують як середнє арифметичне з тематичних оцінок за відповідними групами та оцінки за підсумкову роботу (у разі її проведення).
Виконувати тематичну або підсумкову роботу, яка було пропущена, учню/учениці не потрібно.
Річне оцінювання
Річну оцінку виставляють на підставі семестрових оцінок за I та II семестри (або скоригованих семестрових оцінок). Річна оцінка може бути середнім арифметичним оцінок за I та II семестри. Підсумкову комплексну роботу за рік не проводять.
Заповнення класного журналу
У листі наведено приклади заповнення класного журналу залежно від того, яку підсумкову роботу вчитель запропонував учням: окремі за кожною групою результатів чи комплексну, за кількома групами.
Лист не є підставою для зміни рішень педагогічної ради в цьому навчальному році.