Центр розвитку дитини: МОН пропонує для громадського обговорення проєкт Положення
Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму
Міністерство освіти і науки України пропонує для громадського обговорення проєкт Положення про центр розвитку дитини. Цей документ — один із проєктів нормативно-правових актів стосовно дошкільної освіти дітей, необхідних для реалізації Закону України від 6 червня 2024 року № 3788-ІX «Про дошкільну освіту».
Зміни у формуванні внутрішньої системи якості освіти ЗДО
Що таке Центр розвитку дитини
Центр розвитку дитини – тип організації освітньої діяльності, що забезпечує здобуття дошкільної освіти дітьми (у тому числі дітьми, які здобувають дошкільну освіту в інших суб’єктів освітньої діяльності або у сім’ї), зокрема за окремими парціальними програмами, та/або отримання ними окремих психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг.
Як формувати групи в Центрі розвитку дитини
Критерії, за якими формуватимуть групи вихованців у Цетрі розвитку дитини:
- за віком (раннього, дошкільного віку, різновікові);
- за наявною особливою освітньою потребою (інклюзивні, спеціальні);
- за нахилами, здібностями та обдаруваннями кожної дитини;
- за пріоритетним напрямом організації освітнього процесу згідно з інваріантним складником державного стандарту дошкільної освіти;
- за пріоритетним напрямом організації освітнього процесу згідно з варіативним складником державного стандарту дошкільної освіти;
- за тривалістю та розпорядком перебування вихованців у групі (повного дня, короткотривалі, чергові тощо).
Інклюзивні та/або спеціальні групи вихованців створюють на підставі заяв їхніх батьків та висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини. Щоб забезпечити індивідуалізацію освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами, команда психолого-педагогічного супроводу має розробити індивідуальну програму розвитку дитини. До участі в освітньому процесі для здобуття дошкільної освіти дитиною з ООП можна долучати асистента дитини — у порядку, визначеному МОН.

Відеолекції від Наталі Гавриш про педагогіку партнерства та педагогіку розуміння. Приклади методів та форм педагогічної взаємодії з дітьми. Принципи та приклади облаштування предметно-розвивального середовища. Обґрунтування взаємопов’язаності розвивального середовища, партнерства, педагогіки розуміння та якості освіти.
Організація освітнього процесу
Вимоги до організації освітнього процесу в Центрі розвитку дитини:
- відповідність до освітніх, парціальних програм, плану роботи на рік суб’єкта освітньої діяльності;
- спрямування на розвиток особистості, обдарувань вихованців, досягнення ними результатів, визначених державним стандартом дошкільної освіти;
- безпечне, здорове та інклюзивне чи спеціальне освітнє середовище;
- урахування вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку вихованців, їхніх особливих освітніх потреб;
- застосування найбільш прийнятних для дітей певного віку засобів і методів розвитку, виховання, навчання, форм взаємодії з вихованцями;
- врахування освітніх потреб, нахилів, здібностей та обдарувань кожної дитини, зокрема шляхом адаптації/модифікації змісту освітньої програми.
Рішення про використання в освітньому процесі конкретної освітньої, парціальної програми чи програм схвалює педагогічна рада суб'єкта освітньої діяльності, а у разі її відсутності — його керівник чи керівник дошкільного підрозділу, фізична особа-підприємець або уповноважена нею особа.
З метою виявлення та розвитку обдарувань, здібностей вихованців освітній процес може організовуватися за одним чи кількома пріоритетними напрямами — художньо-естетичний, фізкультурно-оздоровчий, музичний, гуманітарний тощо.
Суб’єкт освітньої діяльності може залучати на договірній основі фізичних та юридичних осіб для організації його роботи.
У групових приміщеннях облаштовуються осередки розвитку, у тому числі ігрових та фізкультурних активностей, осередки дозвілля та відпочинку вихованців.
Зауваження та пропозиції до зазначеного проєкту Положення приймаються у довільній формі до 17 березня 2025 року на електронну адресу: [email protected]
Контактна особа для надання консультацій: Світлана Нерянова, тел. (044) 481 32 00.
Результати обговорення будуть розміщені на офіційному вебсайті Міністерства освіти і науки України не пізніше ніж через два тижні після прийняття рішень за результатами обговорення.