Як російська пропаганда впливає на ставлення українських школярів до інших?
Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму
Минулого року було проведено дослідження щодо впливу російської пропаганди на українських школярів.
Метою цього дослідження було з’ясувати чи стикаються українські учні з деструктивними наративами, які є частиною російської пропаганди та використовуються в інформаційно-психологічних спецопераціях.
До загальнонаціонального опитування «Булінг та толерантність у школах з 24 лютого 2022 року» було залучено 14 728 респондентів віком від 9 до 16 років з різних областей країни.
Згідно з результатами опитування, 60,5% учнів 5–9 класів стикалися хоча б із одним повідомленням, яке роз'єднує суспільство, та були схильні погодитися з ним частіше, ніж ті респонденти, котрі не стикалися. Водночас 39,5% опитаних не стикалися з повідомленнями розбрату.
Найчастіше на стереотипні висловлювання школярі натрапляли в тік-току або інстаграму, рідше в месенджерах. 14,8% опитаних натрапляли на деструктивні наративи в інтернеті під час пошуку інформації, 14,2% — в ютубі, 14,1% — у чатах, форумах та онлайн-спільнотах, 7,2% — у чатах онлайн-ігор.

Скористайтеся рекомендаціями, які допоможуть виявити ознаки булінгу в класі, щоб припинити цькування на початковому етапі. Скачайте анкету для вчителя «Чи є в класі цькування» та пам’ятку для батьків «Ознаки цькування дитини»
У дослідженні зазначається, що більшість учнів не погоджувалася зі стереотипними твердженнями, які розпалюють ворожнечу, але частина респондентів підтримала деякі з них:
- 21,3% — погодилися, що «носіям певної мови не місце в Україні»;
- 19,9% — погодилися, що «українськомовні занадто агресивно нав'язують свою мову»;
- 19% — погодилися, що «справжній українець не залишиться в Україні, щоб не наражати сім’ю на небезпеку»;
- 18,8% — погодилися, що «представники деяких регіонів України поводяться неналежним чином»;
- 14,7% — погодилися, що «справжній українець не залишить Україну під час війни»;
- 7,7% — погодилися, що «представники деяких регіонів заслуговують на той негатив, що про них говорять».
Окрім того, деструктивні наративи можуть ставати приводами для булінгу в закладах освіти. Серед підстав для цькування, які збігаються з повідомленнями розбрату, найчастіше називали такі:
- 36,2% — спілкування російською;
- 34,1% — спілкування українською;
- 20,6% — досвід біженства;
- 18,0% — належність до певного регіону України;
- 18,7% — «батько не служить у ЗСУ»;
- 10,8% — «перебування під окупацією».
За інформацією МОН