Про Держстандарт профільної середньої освіти
У листопаді 2024 року новою очільницею Служби освітнього омбудсмена стала Надія Лещик. Нещодавно вона поділилася своїми планами діяльності та змінами, які очікують на сферу освіти.
Одним із пріоритетів своєї діяльності омбудсмен назвала покращення механізмів захисту дітей від булінгу в закладах освіти. А також вона визначила суворіше покарання за скоєння булінгу.
Серед нинішніх недоліків у системі захисту дітей освітній омбудсмен виокремила вчителів, яких суд визнав винними у вчиненні булінгу. Але вони продовжують працювати, сплативши невеликий штраф, і можуть працевлаштуватися до іншого закладу освіти.
Важливо, що булінг — повторюване явище. Це означає, що вчитель неодноразово цькував дитину і може продовжити цькувати її або інших дітей.
«На мою думку та на думку інших законодавців, такий учитель має бути відсторонений від педагогічної діяльності на певний період», — зауважила Надія Лещик.
Як проаналізували в Офісі освітнього омбудсмена, більшість випадків не отримують судового вироку. Відповідно до аналізу судових рішень про булінг та статистики Державної судової адміністрації України:
- 45% звернень отримують вирок,
- 55% — залишаються без судового реагування через сплив строків накладення адміністративного стягнення (лише три місяці) та неналежне оформлення документів, зокрема нестачу доказів. Адвокати булерів активно цим користуються, затягуючи процес.
Для цього посадовиця закликає до збільшення терміну розгляду справи до року. Адже три місяці мало, щоб суд встигав розглядати справу та виносити рішення.
Ще однією важливою зміною має стати суттєве збільшення штрафів за булінг. Нині сума штрафу становить 850 — 1700 гривень — це невелика сума, яка не усіх змушує замислитись над змінами підходів у вихованні дитини.
За словами Надії Лещик, уже розроблено законопроєкт нового кодексу про адміністративні правопорушення. Там є пропозиція суттєво підвищити штрафи, зокрема і за булінг.
«Моя особиста думка: дієвий штраф за булінг — від 10 000 грн. Така сума змусить серйозно замислитись і стане пересторогою для учасників освітнього процесу», — акцентувала очільниця Офісу освітнього омбудсмена.
Інші пріоритети у роботі освітнього омбудсмена:
- Розробити механізм недопуску осіб, що здійснюють колабораційну діяльність, до роботи в закладах освіти України;
- Впровадити довідки про несудимість для всіх без винятку працівників у закладі освіти;
- Вдосконалювати освітнє законодавство, виявляти та усувати прогалини;
- Підтримувати дітей з особливими освітніми потребами;
- Регламентувати взаємодію батьків з учителями;
- Провадити правопросвітницьку роботу;
- Допомагати молоді краще розуміти свої права.
За матеріалами Освіторії