У МОН розповіли про ознаки кібернасильства та можливості протидії

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Як розпізнати кібернасильство і захистити себе?

Ознаки кібернасильства та можливості для безпеки

Циклограма засідань педагогічної ради

Наше життя дуже тісно пов’язане з цифровим світом. Саме тому можна легко стати жертвою небезпеки, яка негативно впливає на психіку чи навіть безпеку людини. Образи, погрози чи неприємний контент у соціальних мережах часто є ознаками кібернасильства, жертвами якого можуть стати не тільки діти, а й дорослі.

Щороку з 25 листопада по 10 грудня громадяни з більш ніж 100 країн світу активізують свої зусилля заради однієї мети: збільшити розуміння й обізнаність про всі форми насильства у суспільстві та нагадати людям про те, що насильству немає виправдання.

Різновиди кібернасильства:

  • Кібербулінг: хтось публікує неправдиві чутки, принизливі коментарі чи надсилає погрози.
  • Кібергрумінг: дорослі видають себе за однолітків, щоб спілкуватися з дітьми для недоброчесних намірів.
  • Шантаж: погрози публікацією фото чи іншої інформації через вимагання грошей чи послуг.
  • Фішинг: підроблені сайти крадуть ваші дані або гроші.
  • Кіберпереслідування: постійні нав’язливі повідомлення чи спроби контролювати ваше життя онлайн.
Візьміть у роботу просвітницьку програму для учнів «Свідомий користувач медіапростору»

Важливо, що ніхто не має права ображати, залякувати чи тиснути на вас у соцмережах. Зіштовхнувшись з будь-якими ознаками кібернасилля, ви не маєте переживати це самостійно чи приховувати такі випадки, адже жоден з видів насилля не мають толеруватися в суспільстві.

Якщо ви стали жертвою кібернасилля?

  • Не мовчіть. Збережіть скріншоти повідомлень чи публікацій, які вас ображають або лякають.
  • Блокуйте кривдника. На платформах є функція блокування — скористайтеся нею, щоб припинити спілкування.
  • Захистіть свої права. Напишіть заяву до кіберполіції через ticket.cyberpolice.gov.ua.
  • Шукайте підтримку. Поговоріть із близькими чи друзями. Це допоможе не відчувати себе самотнім у цій ситуації.
  • Залиште скаргу в соціальних мережах. Facebook, Instagram, YouTube — всі вони мають інструменти для скарг через неприйнятну поведінку.

Для того, щоб створити безпечний онлайн простір, насамперед необхідно говорити з дитиною про безпеку в інтернеті та кіберзагрози. Відверті розмови про ризики кібернасильства та його наслідки можуть запобігти багатьом проблемам. З дитиною потрібно мати довірливі стосунки, щоб вона не боялася звернутися до вас по допомогу в разі якихось негараздів. Будьте уважними до емоційного стану своєї доньки чи сина.

Окрім того, діти часто не усвідомлюють небезпеку віртуальних зв’язків, тому важливо контролювати їхню активність та пояснювати, що особиста інформація — це приватні дані і захист такої інформації передбачено на рівні законодавства. Важливо, щоб діти розуміли, що прийнятно публікувати про себе в інтернеті, а що ні.

Важливо також обговорити таке явище як секстинг і сексуальні домагання в інтернеті. Секстинг — це обмін сексуально відвертими повідомленнями, фотографіями або відео за допомогою мобільних телефонів, соціальних мереж або інших цифрових засобів комунікації. Поговоріть з дитиною про результати секстингу та про те, як зображення можуть вийти з-під контролю в інтернеті. Заохочуйте дітей бути відкритими з вами та повідомляти про будь-який тип сексуального насильства чи кібернасильства, свідками якого вони стали.

Розкажіть їм про ознаки, які можуть допомогти уникнути сексуального насильства, а саме: отримання контенту відвертого змісту чи прохання незнайомців зустрітися особисто. Упевніться, що діти знають, що не варто приймати прохання стати друзями чи подарунки від незнайомців.

За матеріалами МОН

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
54022

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
408

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання: як поєднувати в реаліях війни

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця
110712

«Тривожна валіза» в закладах освіти: хто збирає і що повинна містити

Після сигналу тривоги учнів у закладі освіти швидко евакуюють в укриття. Скільки часу їм та працівникам закладу доведеться там перебувати – передбачити неможливо. Тож із собою беруть тривожні валізи з мінімальним набором для забезпечення життєвих потреб. Як зібрати тривожну валізу для дитини, для класу – далі у статті
11694

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді